توسعه مناسبات با توافقات مرزی

توسعه مناسبات با توافقات مرزی در اقدامی که می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های جدید در دیپلماسی اقتصادی باشد، بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که در آنکارا و به ریاست مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و مدیرکل امور سیاسی دوجانبه، دریانوردی، هوانوردی و مرزی وزارت امور خارجه ترکیه در […]

توسعه مناسبات با توافقات مرزی

در اقدامی که می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های جدید در دیپلماسی اقتصادی باشد، بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که در آنکارا و به ریاست مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و مدیرکل امور سیاسی دوجانبه، دریانوردی، هوانوردی و مرزی وزارت امور خارجه ترکیه در حال برگزاری است، با امضای یک سند توسط روسای هیأت‌های دو کشور به‌کار خود پایان داد.

در این سند ضمن اشاره به پیشرفت فضای همکاری و دوستی متقابل بین دو کشور و قدردانی از تلاش‌های مقامات و مسؤولین امنیتی مرزی ایران و ترکیه به ‌دلیل تحکیم امنیت مرزهای مشترک، اتخاذ تدابیر بیش‌تر در راستای کاهش حوادث مرزی و مبارزه با گروه‌های تروریستی، تبهکار و قاچاق یادآوری شده است. در این سند همچنین، ترتیبات اجرایی مربوط به رسیدگی و پیگیری حوادث مرزی در مرز مشترک از سوی کمیسیون عالی مرزی و مقامات ذی‌صلاح مرزی نیز تشریح شده است.

طرفین در مورد ترتیبات اجرایی مربوط به شناسایی، ارزیابی و به‌‌روزرسانی اسناد مرزی و همچنین، تهیه نقشه و اطلاعات مکانی جدید از خط مرز و ایجاد شبکه ژئودزی مشترک در نوار مرزی به تفاهم رسیدند.

از دیگر توافقات دو کشور در این سند، ضرورت انجام فعالیت‌های مرتبط با حفاظت، مرمت و نوسازی علائم مرزی، به روز‌رسانی پروتکل همکاری فنی در خصوص عکسبرداری هوایی و تشریح ترتیبات اجرایی مربوط به کاهش نقض مرزهای ادعایی دو کشور بوده است. همچنین طرفین اثرات دیوار بتنی ترکیه بر روی جریان آب رودخانه‌های مرزی و تالاب‌های مشترک را در چارچوب کمیته فرعی تشکیل شده در خلال این اجلاس مورد بررسی قراردادند. علاوه بر این، طرفین بر اجرای مفاد پروتکل مربوط به «استفاده مشترک از آب‌های ساری‌سو و قره‌سو» در ارتباط با مقدار آب ورودی به سمت ایران تأکید کردند.

خاطرنشان می‌گردد بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی ایران و ترکیه پس از یک وقفه ۶ ساله در آنکارا برگزار شد و در پایان آن طرفین توافق کردند که اجلاس بعدی در سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار شود.

آنچه در باب این توافقات قابل توجه آن میزان گستردگی مرزهای مشترک ایران و ترکیه توجه طرفین به توسعه مناسبات است.

بخش عمده‌ای از مراودات اقتصادی میان ایران و ترکیه از طریق مرزهای زمینی صورت می‌گیرد لذا حل مسایل مرزی نیز برقراری امنیت و ثبات پایدار در این مناطق می‌تواند تأثیرات بسیاری بر اهداف اقتصادی دو کشور داشته باشد.

ایران و ترکیه همسایگانی هستند که هر چند در معادلات منطقه دارای اختلافاتی هستند اما در نهایت دارای اشتراک منافع و نیازهای واحدی هستند که زمینه‌ساز حفظ و توسعه مناسبات آنها می‌شود. با توجه به این شرایط اجرایی شدن توافقات مرزی برای حل اختلافات و نیز مقابله با عوامل منفی تأثیرگذار بر روابط دو کشور می‌تواند مؤلفه‌ای مهم برای توسعه مناسبات دو کشور باشد.

بسیاری بر این اعتقاد هستند ظرفیت‌های فعالیت شهرستان مرزی سلماس و نیز بازارچه مرزی کوزه رش سلماس برای توسعه تبادلات اقتصادی با کشور همسایه را از مهم‌ترین دلیل این بازدید دانست و افزود: آذربایجان‌غربی در حال حاضر دروازه ورود ایران به بازارهای جهانی است، در این راستا باید تعداد مرزهای رسمی افزایش یابد.