اقتصاد جهانی قربانی کاسبی ترامپ

اقتصاد جهانی قربانی کاسبی ترامپ ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از همان روزهای نخست مبارزات انتخاباتی نشان داد که یک تاجر است و همه چیز را در قالب پول می‌بیند ولاغیر. از روزی هم که وارد کاخ سفید شده تا برنامه‌هایش در همین راستا بوده و حتی برخی آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۳ درصد بر اقتصاد آمریکا […]

اقتصاد جهانی قربانی کاسبی ترامپ

ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از همان روزهای نخست مبارزات انتخاباتی نشان داد که یک تاجر است و همه چیز را در قالب پول می‌بیند ولاغیر. از روزی هم که وارد کاخ سفید شده تا برنامه‌هایش در همین راستا بوده و حتی برخی آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۳ درصد بر اقتصاد آمریکا تأثیرگذار بوده است.

در این میان گویا اهداف ترامپ بیش از هر چیز به جای آن‌که برای نقش آمریکا در اقتصاد جهان و البته اقتصاد درونی آمریکا باشد، برای اقتصاد شخصی و البته کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکاست. مسأله‌‌ای که حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه این امر را بیش‌تر آشکار ساخت. همزمان با این تجاوزگری نفت برنت برای ماه ژوئن ۰٫۸ درصد رشد کرد و در ۷۲٫۵۸ دلار در هر بشکه بسته شد.

در همین حال معاملات بازارهای جهانی در حالی پایان یافت که پس از عملکرد ضعیف بانک‌ها، سهام شرکت‌های مالی به شدت سقوط کرد و با نگرانی از درگیری سوریه، وال‌استریت به افت خود ادامه داد.

شاخص بانک‌های اس‌اندپی ۲٫۶ درصد سقوط کرد و شاخص گسترده‌تر مالی اس‌اندپی را ۱٫۶درصد به قعر برد که این، بد‌ترین عملکرد در بین ۱۱ شاخص اس‌اندپی، بود.

سهام جی‌پی‌مورگان چیس، که بزرگ‌ترین بانک آمریکا از لحاظ سرمایه است، با اعلام نتایج عملکرد ربع‌ سالانه آن، که کمی از حد انتظار ضعیف‌تر بود، ۲٫۷ درصد سقوط کرد. سهام جی‌پی‌مورگان بالا‌ترین وزن را در شاخص اس‌اندپی۵۰۰ به خود اختصاص داده است.

ولزفارگو، پس از این‌که این بانک اعلام کرد امکان دارد برای حل‌ و فصل تحقیقاتی که در مورد بانک انجام می‌شود، جریمه‌ای یک میلیارد دلاری پرداخت کند، سهام آن ۳٫۴ درصد سقوط کرد.

پس از این که دیشب دپارتمان دولت آمریکا اعلام کرد که مدارکی به دست آورده که سوریه حمله شیمیایی اخیر به شهر دوما را انجام داده است، بازار سهام وال‌استریت به افت خود ادامه داد. میانگین صنعتی داو جونز ۱۲۲٫۹۱ واحد یا ۰۵ درصد، سقوط کرد و به ۲۴۳۶۰٫۱۴ واحد رسید. اس‌اندپی ۷٫۶۹ واحد یا ۰٫۲۹درصد افت کرد و در سطح ۲۶۵۶٫۳ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک با از دست دادن ۳۳٫۶۰ واحد یا ۰٫۴۷درصد، در سطح ۷۱۰۶٫۶۵ واحد به‌کار خود پایان داد.

روی هم رفته، این هفته اس‌اندپی ۱٫۹۹ درصد، داوجونز ۱٫۷۹درصد و نزدک ۲٫۷۷ درصد به ارزش خود افزودند. از سوی دیگر، اعلام نتایج عملکرد بانک‌ها در روز جمعه، فصل اعلام درآمد‌ها را آغاز کرد.

داده‌های تامپسون‌رویترز نشان می‌دهد در ربع اول سود شرکت‌های تحت شاخص اس‌اندپی، ۱۸٫۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این بیش‌ترین افزایش آن در ۷ سال گذشته است. پس از این که شرکت روسی اعلام کرد ممکن است تأمین آلومینیم بوئینگ را متوقف کند، سهام این شرکت هواپیماسازی ۲٫۴ درصد سقوط کرد.

این وضعیت در حالی روی می‌دهد که گزارش‌ها نشان می‌دهد، ترامپ در ازای حمله به سوریه میلیارد‌ها دلار از کشورهای عربی گرفته است که نتیجه آن درآمد کلان برای شرکت‌های اسلحه‌سازی است حال آن‌که افزایش بهای نفت و سقوط بازر بورس هزینه‌های بسیاری برای اقتصاد مردم آمریکا و شرکت‌های کوچک به همراه دارد در حالی که اقتصاد جهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.