دبیرکلی اکو تا سال ۲۰۲۰ به ایران واگذار شد

دبیرکلی اکو تا سال ۲۰۲۰ به ایران واگذار شد بیست و سومین شورای وزیران اکو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. در این اجلاس وزرای شرکت‌کننده تصمیمات لازم جهت اجرایی شدن مصوبات موافقتنامه‌های اکو را اتخاذ کردند تا توسعه منطقه‌ای و به تبع آن سطح زندگی مردم منطقه ارتقا یافته و مردم منطقه اکو نتایج […]

دبیرکلی اکو تا سال ۲۰۲۰ به ایران واگذار شد

بیست و سومین شورای وزیران اکو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. در این اجلاس وزرای شرکت‌کننده تصمیمات لازم جهت اجرایی شدن مصوبات موافقتنامه‌های اکو را اتخاذ کردند تا توسعه منطقه‌ای و به تبع آن سطح زندگی مردم منطقه ارتقا یافته و مردم منطقه اکو نتایج ملموس همکاری‌های اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند.

از دیگر مصوبات اجلاس موضوع انتصاب دبیرکل سازمان بود که دبیرکلی اکو به مدت ٣ سال از ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠ به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

در بیانیه اجلاس کشورهای عضو از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت(WTO) حمایت کردند و مانع‌تراشی‌های بعضی کشورهای خارج از منطقه را محکوم کردند.

همچنین پروتکل اصلاحی موافقتنامه مربوط به مؤسسه استاندارد اکو که مقر آن در جمهوری اسلامی ایران است، تصویب شد و راه برای راه‌اندازی کامل این مؤسسه مهم که برای توسعه تجارت در منطقه بسیار ضروری است، هموار شد.

محکوم کردن تحریم‌های یک جانبه اقتصادی علیه کشور‌ها که مانع توسعه اقتصادی و تجارت آزاد میان ملت‌ها است از دیگر بندهای بیانیه وزیران بود.

همچنین تصمیماتی برای مشارکت مؤثرتر اکو در بازسازی افغانستان اتخاذ شد از جمله طراحی سازوکار مناسب برای کارآمد تر شدن صندوق ویژه اکو برای بازسازی افغانستان.