فرصتی به نام چابهار

فرصتی به نام چابهار سالهاست که از فرصت بندر چابهار برای تجارت و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی بهره نبرده‌ایم که هم به اوضاع اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان کمک شود و هم با جذب سرمایه‌گذار خارجی کشور دچار تحولات اقتصادی شگرف شود اما انگار قرار است این بار از این فرصت استفاده شود. در […]

فرصتی به نام چابهار

سالهاست که از فرصت بندر چابهار برای تجارت و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی بهره نبرده‌ایم که هم به اوضاع اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان کمک شود و هم با جذب سرمایه‌گذار خارجی کشور دچار تحولات اقتصادی شگرف شود اما انگار قرار است این بار از این فرصت استفاده شود.

در این باره خبرگزاری‌های هندی نوشتند که « هند برای توسعه بندر چابهار ایران ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور‌های منطقه افتتاح شد. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تأیید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین‌المللی هستند و اولین محموله گندم هند نیز از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و براساس خبر‌های منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزینه‌های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را تا یک سوم کاهش می‌دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت‌های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور افزایش خواهد داد.