رقابت ایروان و باکو برای حمل کالاهای ریلی ایران

رقابت ایروان و باکو برای حمل کالاهای ریلی ایران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای نقل و انتقال کالا‌ها و محموله‌های ایران از طریق راه‌آهن، با یکدیگر رقابت می‌کنند. یک تارنمای آمریکایی که اخبار مربوط به کشورهای جنوب قفقاز و آسیای میانه را پوشش می‌دهد، نوشت: ارمنستان در حال ایجاد راهکاری جدید برای غلبه بر چند […]

رقابت ایروان و باکو برای حمل کالاهای ریلی ایران

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای نقل و انتقال کالا‌ها و محموله‌های ایران از طریق راه‌آهن، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

یک تارنمای آمریکایی که اخبار مربوط به کشورهای جنوب قفقاز و آسیای میانه را پوشش می‌دهد، نوشت: ارمنستان در حال ایجاد راهکاری جدید برای غلبه بر چند دهه انزوای اقتصادی خود است، اما جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند تا برنامه‌های ایروان را خنثی کند. جمهوری اسلامی تمایل خود برای گسترش تجارت با روسیه از طریق این اتحادیه را اعلام کرده است. میزان تجارت سالیانه بین ایران و ارمنستان رشد داشته و در سال ۲۰۱۷ به ۲۱۱٫۴ میلیون دلار رسیده است و تأثیر گذاری مبادلات ارمنستان با ایران در «مغری» مشهود است.

دو منطقه اقتصادی دیگر ارمنستان در ایروان در سال ۲۰۱۴ تأسیس شدند که فقط ۹۴ شغل ایجاد و ۱۷ شرکت را به خود جذب کردند. دو شرکت نیز در سال گذشته فعالیت‌های خود را در این مناطق تعلیق کردند.

وزرای امور خارجه ایران، ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان در ماه مارس (اسفند ۹۶) با حضور در اولین نشستی ۴جانبه، در بیانیه‌ای اعلام کردند که گام‌های مهمی برای افزایش حمل و نقل میان این ۴ کشور برخواهند داشت. جمهوری آذربایجان آن بیانیه را به این عنوان برداشت کرد که تهران، این کشور را برای حمل و نقل به سمت شمال به ارمنستان ترجیح می‌دهد.