سفر به نیویورک

سفر به نیویورک داریوش ایرانی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر به آفریقا، آمریکای لاتین و تاجیکستان راهی نیویورک شده است. وی در این سفر ضمن سخنرانی در اجلاس صلح سازمان ملل در شورای روابط خارجی آمریکا نیز اقدام به سخنرانی خواهد کرد. بررسی کارنامه ظریف در […]

سفر به نیویورک

داریوش ایرانی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر به آفریقا، آمریکای لاتین و تاجیکستان راهی نیویورک شده است. وی در این سفر ضمن سخنرانی در اجلاس صلح سازمان ملل در شورای روابط خارجی آمریکا نیز اقدام به سخنرانی خواهد کرد. بررسی کارنامه ظریف در طول ۵ سال ریاست بر دستگاه دیپلماسی کشور نشان می‌دهد که محور سفرهای وی به آمریکا در قالب برجام بوده است. یا وی برای مذاکرات برجامی به نیویورک رفته و یا محور صحبت‌های وی در قالب برجام بوده است. سفر کنونی ظریف در شرایطی است که روند تحولات از مناسبات ایران و ۱+۵ گرفته تا تحولات منطقه‌ای نشانگر لزوم توجه به مسایلی ورای برجام است.

جمهوری اسلامی ایران همواره در امنیت و ثبات منطقه و جهان نقشی اساسی داشته است، چنانکه جهانیان اذعان دارند که اگر حضور ایران نبود اکنون تروریسم سراسر اروپا را نیز گرفته بود. در همین حال در حوزه سیاسی منطقه نیز ایران همواره نقشی فعال داشته چنانکه کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، همواره ایران را کلید طلایی حل بحران سوریه عنوان می‌کرد. اکنون همگان تأکید دارند که ابتکار ایران در برگزاری نشست‌های آستانه و سوچی برای حل بحران سوریه نقطه عطفی برای حل بحران این کشور است که رویکرد جهانی به آن امری ضروری است.

نکته مهم دیگر آن‌که جهانیان ایران را به عنوان حامی مستضعفان شناخته و این رویکرد موجب جایگاه منطقه‌ای و جهانی خاصی برای جمهوری اسلامی شده است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت آنچه از سوی ظریف در آمریکا باید مورد پیگیری قرار گیرد در کنار بررسی پرونده برجام و بیان ابعاد بدعهدی طرف‌های مقابل و تلاش برای اعمال فشار جهانی بر آمریکا جهت اجرای تعهدات برجامی آنها باید به موضوع تحولات منطقه‌ای بیش از هر چیز پرداخته شود. به هر حال جمهوری اسلامی هزینه‌های انسانی و مالی بسیاری در مبارزه با تروریسم پرداخته حال آن‌که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای به دنبال حمایت بیش‌تر از تروریسم هستند که پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد. نمود عینی این رفتار را در اقدام اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه می‌توان مشاهده کرد که اقدام به موشک‌باران سوریه کردند. رفتاری که محور آن را حمایت از تروریست‌‌ها و برهم زدن دستاوردهای سوریه و متحدانش در برقراری امنیت می‌توان دانست. در همین حال عربستان نیز در حالی به کشتار مردم یمن می‌پردازد که ادعای اقدام علیه دخالت ایران را مطرح می‌سازد. نکته مهم دیگر مجموعه اقدامات سلطه‌گرایانه و سرکوب‌گرایانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است که در هفته‌های اخیر ده‌ها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که آمریکا و متحدانش در کنار ادامه سیاست بحران‌سازی به دنبال بهره‌گیری از این شرایط برای تضعیف دستاوردهای منطقه‌ای ایران و حتی ایجاد فضای بحرانی در امنیت جهانی هستند.‌ آگاه‌سازی افکار عمومی جهان از آنچه در منطقه در جریان است و حمایت از سوریه، یمن و فلسطین مؤلفه‌ای مهم است که می‌توان ضمن تحقق اهداف ایران برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه زمینه‌ساز خنثی شدن ابعاد دیگر طراحی‌های ضد ایرانی غرب باشد. این مسأله نه تنها دستاورد سیاسی و امنیتی به همراه دارد بلکه می‌تواند زمینه‌ساز دستاوردهای متعدد اقتصادی برای جمهوری اسلامی باشد چرا که هر قدمی که برای مقابله با بحران سازی‌‌ها و جوسازی‌های آمریکا و شرکایش صورت گیرد بر جایگاه جهانی ایران تأثیرگذار است که از نتایج آن دستاوردهای اقتصادی خواهد بود.