ظریف نیویورکی شد

ظریف نیویورکی شد رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هنوز مدت زیادی نیست که از سفر دوره‌ای به آفریقا و آمریکای لاتین و البته اجلاس اکو در تاجیکستان بازگشته که اعلام شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه معاونانش راهی نیویورک شد. هدف از این سفر حضور در اجلاس صلح سازمان ملل عنوان […]

ظریف نیویورکی شد

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هنوز مدت زیادی نیست که از سفر دوره‌ای به آفریقا و آمریکای لاتین و البته اجلاس اکو در تاجیکستان بازگشته که اعلام شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه معاونانش راهی نیویورک شد. هدف از این سفر حضور در اجلاس صلح سازمان ملل عنوان شده و البته ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا هم سخنرانی خواهد کرد.

شورای روابط خارجی با قدمتی حدود ۱۰۰ سال متشکل از ۱۲ وزیر خارجه پیشین آمریکا و چهره‌های بانکداری، وکلا و نمایندگان رسانه‌های آمریکاست. پیش‌بینی می‌شود وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر ۶ روزه برخی دیدارهای دوجانبه با همتایان خود و احتمالاً ملاقاتی با دبیرکل سازمان ملل هم داشته باشد. محور اصلی سفر مسایل منطقه‌ای (سوریه و یمن) و برجام است، چرا که از یک‌سو کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا همچنان از اجرای تعهدات خود در قبال برجام خودداری می‌کنند و از سوی دیگر بحران سوریه و یمن وارد شرایط حساسی شده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که همواره به دنبال صلح در جهان است، نقشی مهم در آگاهی جهانی از بحران‌های مذکور می‌تواند ایفا کند. عراقچی، معاون سیاسی و دهقانی معاون حقوقی و بین‌الملل نیز وی را همراهی می‌کنند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که جوسازی‌های سیاسی علیه ایران به شدت افزایش یافته است، چنانکه نمایندگان آمریکا و انگلیس در شورای امنیت با محوریت یمن به جوسازی علیه ایران پرداختند که با واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل مواجه شد. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، جنگ تجاوزکارانه عربستان سعودی ضد یمن را دلیل اصلی تشدید بحران در این کشور دانست و گفت: همدستی آمریکا و انگلیس در ایجاد این بحران شرم‌آور است. در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران آمده است: نمایندگان دائم آمریکا و انگلیس در نشست توجیهی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد یمن در ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ اتهامات واهی خود را علیه ایران تکرار کردند تا بر نقش خود در ایجاد وضعیت اسفبار در یمن سرپوش گذارند. آمریکا و انگلیس صبح سه‌شنبه هفته جاری به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر موشک‌های شلیک شده یمن را دارای منشأ ایرانی و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانستند.

در این بیانیه اضافه شده است: آمریکا و انگلیس هم‌اکنون مشغول تجارت خونینی در یمن هستند. آمریکا نه تنها بمب هواپیماهای سعودی را برای هدف قراردادن غیرنظامیان فراهم می‌کند، بلکه اخیراً نقش خود را به مشارکت رسمی در طراحی این جنگ غیربشری توسعه داده است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: همدستی آمریکا و انگلیس در ایجاد بد‌ترین بحران بشری جهان در یمن، شرم‌آور و بی‌انتها است.

 سفر ظریف به نیویورک در حالی می‌تواند برگرفته از اهداف سیاسی از جمله پاسخگویی به اتهامات علیه ایران باشد اما می‌توان آن را با اهداف اقتصادی نیز دانست، چنانکه بخشی از محور سفر ظریف شامل گفت‌وگو درباره برجام عنوان شده است که محور آن نیز می‌تواند پرداختن به مباحث اقتصادی و بدعهدی طرف‌های مقابل در اجرای تعهداتشان برای رفع تحریم‌ها باشد.