چوب آمریکا لای چرخ مراودات جهانی ایران

چوب آمریکا لای چرخ مراودات جهانی ایران   برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در حالی امضا شد که محور اصلی تعهدات طرف مقابل را برداشتن تمام تحریم‌های هسته‌ای تشکیل می‌داد. اکنون ۲۷ ما از زمان اجرایی شدن برجام می‌گذرد در حالی‌که شواهد امر حکایت از آن دارد که […]

چوب آمریکا لای چرخ مراودات جهانی ایران

 

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در حالی امضا شد که محور اصلی تعهدات طرف مقابل را برداشتن تمام تحریم‌های هسته‌ای تشکیل می‌داد. اکنون ۲۷ ما از زمان اجرایی شدن برجام می‌گذرد در حالی‌که شواهد امر حکایت از آن دارد که همچنان تحریم‌ها به‌ویژه در حوزه بانکی و مالی بر جای خود استوار است. آنچه در این میان وجود دارد مجموعه اقداماتی است که آمریکا در این دوران صورت داده است. هر چند اوباما ادعا داشت که به برجام متعهد است اما در آخرین روزهای کاری خود بار دیگر قانون تحریم‌های زیربنایی ایران را برای دوره‌ای ۱۰ ساله تمدید کرد. اقدامی که زمینه‌ساز آن شد تا ترامپ نیز همین رویه را ادامه دهد، چنانکه در طول دوران ترامپ نیز این رویه ادامه یافته و آمریکا هر روز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است، چنانکه اخیراً چندین شرکت و فرد ایرانی را شامل این تحریم‌ها ساخته است.

بعد دیگر اقدامات آمریکا در چارچوب اعمال فشار بر سایر کشور‌ها و شرکت‌ها برای همراهی با تحریم‌های ضد ایرانی است. به عنوان مثال بسیاری از بانک‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که به دلیل اعمال فشارهای آمریکا حاضر به مراودات بانکی با ایران نیستند. این امر چنان است که حتی عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که در برجام نقش اساسی داشته است نیز بر ادامه یافتن تحریم‌های بانکی اذعان کرده است. بانک‌هایی مانند بانک‌های اتریش نیز اعلام کرده‌اند که به دنبال مناسبات با ایران هستند اما این آمریکاست که اجازه نمی‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در ظاهر ادعا می‌کند که به دنبال اجرای برجام است و از طرف دیگر به شرکت‌ها و بانک‌ها بیان می‌کند که یا با ایران مراوده می‌کنید یا با آمریکا و این موجب می‌شود که تا آنها که بقای خود را در روابط اقتصادی با آمریکا می‌بینند، عملاً حاضر به روابط اقتصادی با ایران نیستند.

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در طول سال ۱۳۹۱، ۱۳۲ میلیون دلار کالا از آمریکا وارد ایران شده است. این میزان در ۵ ماهه نخست امسال، ۴۳ میلیون دلار بوده است. اما این روند در سال‌های بعدی با کاهش بسیاری همراه بوده مگر صادرات سیگار و آدامس به ایران که صرفاً برای درآمدزایی آمریکایی‌‌ها است. بعد دیگر اقدام آمریکا را تحریم شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، تشکیل می‌دهد.

در جدید‌ترین این اقدامات ضد ایرانی وزارت بازرگانی آمریکا با متهم کردن شرکت چینی «زدتی‌یی» (ZTE) به نقض قوانین تحریم‌ها اعلام کرد که فروش قطعات توسط شرکت‌های این کشور به شرکت چینی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی به مدت۷ سال ممنوع خواهد بود.

شرکت چینی «زدتی‌یی» سال گذشته به اتهام ارسال اجناس و فناوری‌های مرتبط با گوش‌های هوشمند به ایران در دادگاه‌ فدرال در ایالت تگزاس مجرم شناخته شده و به پرداخت میلیون‌‌ها دلار جریمه محکوم شده بود.