دیپلماسی از بغداد تا نیویورک

دیپلماسی از بغداد تا نیویورک دیپلماسی واژه‌ای است که در دنیای امروز دیگر صرفاً معطوف به دستگاه سیاست خارجی نمی‌شود بلکه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و امنیتی می‌تواند پیگیری شود. به عنوان نمونه در چارچوب محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس عالیرتبه […]

دیپلماسی از بغداد تا نیویورک

دیپلماسی واژه‌ای است که در دنیای امروز دیگر صرفاً معطوف به دستگاه سیاست خارجی نمی‌شود بلکه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و امنیتی می‌تواند پیگیری شود. به عنوان نمونه در چارچوب محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس عالیرتبه صلح پایدار و همچنین سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا از برجام خارج شود، اولین واکنش ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حتماً براساس منافعش عمل می‌کند، ایران در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتماً اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌‌ها بسیار ناخوشایند است.

بعد دیگر اقدامات دستگاه دیپلماسی را در مواضع معاون وزیر امور خارجه می‌توان مشاهده کرد. عراقچی در دیدار با وزیر خارجه نروژ عنوان کرد، یک اشتباه بزرگ است که کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی می‌ماند. سید عباس‌عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که به دعوت «وگر استرومن» همتای نروژی و به منظور برگزاری دور هشتم رایزنی‌های سیاسی دو کشور به اسلو سفر کرد، با خانم «اینه اریکسون سوریده» وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

عراقچی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری‌ها و مبادلات دوجانبه، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین‌المللی است، در نتیجه کارشکنی‌‌ها و چالش‌هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده است، در معرض خطر قرار دارد. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هرگونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه شده و همه ما را در برابر انتخاب بین امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.

در این میان باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید تردیدی ندارد که اگر توافق هسته‌ای با ایران آن‌طور که کاخ سفید می‌خواهد تغییر نکند، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از آن خارج می‌شود. وی که با پایگاه «دیلی بیست» صحبت می‌کرد، با این حال گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از اطرافیان رییس‌جمهور… دوست دارند شاهد دستیابی به یک چارچوب توافق باشند. فکر می‌کنم این هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت نتیجه بهتری برای ملت ما باشد.» لازم به ذکر است کورکر در نشستی به میزبانی نشریه «کریسشن ساینس مانیتور» هم گفت «فکر می‌کنم تردیدی وجود ندارد» که اگر اصلاحات مدنظر ترامپ در برجام اعمال نشود، رییس‌جمهور آمریکا از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

در بعد دیگر دیپلماسی امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق با دولتمردان، مقامات نظامی برخی از گروه‌های بسیج مردمی دیدار بر توسعه مناسبات نظامی و امنیتی میان دو کشور تأکید کرد. بسیاری از ناظران سیاسی این سفر را برگرفته از دیپلماسی نظامی کشور می‌دانند که در ادامه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.