فرصت‌ها و چالش‌های ارز دیجیتالی

فرصت‌ها و چالش‌های ارز دیجیتالی مائده شیرپور- در حالی که مدت زمان زیادی از توزیع بیت‌کوین به عنوان ارز دیجیتالی فراگیر در جهان نمی‌گذرد، هر روز شاهد نامی جدید از ارزهایی است که در آینده نزدیک قرار است توزیع شود، برخورد با این رویه در اقصی نقاط دنیا متفاوت صورت گرفته است، برخی‌ها سیاست تحریمی […]

فرصت‌ها و چالش‌های ارز دیجیتالی

مائده شیرپور- در حالی که مدت زمان زیادی از توزیع بیت‌کوین به عنوان ارز دیجیتالی فراگیر در جهان نمی‌گذرد، هر روز شاهد نامی جدید از ارزهایی است که در آینده نزدیک قرار است توزیع شود، برخورد با این رویه در اقصی نقاط دنیا متفاوت صورت گرفته است، برخی‌ها سیاست تحریمی و انکاری و برخی‌ها سیاسی و اجازه بروز و ظهور را برگزیدند و در این میان کسانی شاید موفق‌تر عمل کردند که به جای اجرای قوه قهریه و یا بی‌تفاوتی به اقناع و آگاهی‌بخشی به مردم کمک کردند تا مردم خود تصمیم بگیرند که خواستار خریدن و معامله با ارزهای دیجیتالی هستند یا خیر؟!

در این میان اسامی مطرح شده روز گذشته خبرهایی هم از ابهام در توزیع ارز کمبریج منتشر شد، در خبر‌ها آمده بود که کمبریج آنالیتیکا پیش از رسوایی اطلاعاتی اخیر فیس‌بوک، قصد داشت یک ارز دیجیتالی رمزنگاری شده اختصاصی برای خود عرضه کند. شرکت کمبریج آنالیتیکا که یک نهاد مشاوره سیاسی و تحلیلی است، حدوداً یک ماه پیش با همکاری فیس‌بوک به افشای اطلاعات خصوصی و نقض حریم شخصی کاربران این شبکه اجتماعی متهم شد.

حالا گزارش‌های منتشره از سوی نیویورک تایمز حاکی است که کمبریج آنالیتیکا قبل از رسوایی به بار آمده و همکاری با فیس‌بوک مبنی بر افشای اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران، قصد داشته از یک ارز دیجیتالی رمزنگاری شده اختصاصی برای خود رونمایی کند و آن را برای کاربران جهانی عرضه کند.

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن رسوایی نقض حریم شخصی کاربران در فضای مجازی و شبکه اجتماعی فیس‌بوک، این شرکت مشاوره دیگر نباید به فکر عرضه چنین چیزی باشد، چرا که بعید به نظر می‌رسد کسی به آن اعتماد کند. هنوز معلوم نیست که آیا کمبریج آنالیتیکا قصد دارد به عرضه و انتشار یک توکن یا ارز دیجیتالی رمزنگاری شده اختصاصی است یا خیر.

این روز‌ها که عرضه ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده تبدیل به روشی متداول برای جذب سرمایه و فروش دارایی‌های دیجیتال برای شرکت‌های بزرگ شده است، کمبریج آنالیتیکا نیز اعلام کرده است که مدت‌‌ها در فکر عرضه آن بوده است.

هرچند که بار‌ها تحلیلگران بسیاری درباره سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده هشدار داده‌اند و کشورهای بسیاری نیز مقررات سختگیرانه برای آن وضع کرده‌اند، اما همچنان عرضه و استفاده از این توکن‌‌ها ادامه دارد و غول‌های تکنولوژی بسیاری نیز تاکنون به منظور جذب سرمایه‌گذاران عظیم در جهان ارزهای مجازی بسیاری عرضه کرده‌اند.

این شرکت تاکنون در واکنش به پرسش‌های خبرنگاران در این خصوص، پاسخی نداده است.

نام کمبریج آنالیتیکا در رسوایی اخیر فیس‌بوک، به گوش همه رسید و آوازه بدنامی را برای خود رقم زد. طبق آخرین آمار، شرکت کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر دسترسی داشته است. هر چند که این شرکت بار‌ها به منظور رفع اتهام زنی علیه خود اعلام کرده که دسترسی به اطلاعات کاربران از طریق مجوز قانونی بوده است. اما چرا با ارز‌ها موافقت و یا مخالفت می‌شود.

ناپایداری و غیرقابل ردگیری

شاید نکته اساسی که همه مردم جهان را و یا بهتر است بگوییم دولتمردان جهان را در ارایه ارز دیجیتالی نگران می‌کند، غیرقابل رد‌گیری این پول دیجیتالی و در نهایت خارج کردن منابع و پشتوانه ملی هر کشور و ضرر زدن به پول ملی است. برای این کشور‌ها مهم نیست نام این ارز بیت‌کوین است یا گرام و یا کمبریج همین که نمی‌دانند چه کسی در کجا چطور ارز را صرف می‌کند، کفایت می‌کند تا مخالفت خود را اعلام کنند.

مشکوک بودن پشت پرده

اما عده‌ای دیگر از نگرانی‌های شکل گرفته در این زمینه به مشخص نبودن منبع اصلی و یا گروه خاصی که پشت پرده توزیع ارز دیجیتال است، برمی‌گردد. بسیاری از دولتمردان نگران در پیش بودن توطئه‌ای جدید با نام ارز دیجیتالی و ایجاد نارضایتی عمومی مردمی در کشورشان هستند، آنها که تجربه تلخ فروش اطلاعات عامه مردم در شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک را تازه از سر رد کرده‌اند و در حال بررسی تأثیر این افشای اطلاعات بر عواملی مانند برگزیت و انتخاب ترامپ دارند، نمی‌خواهند بار دیگر با از دست دادن توان اقتصادی مردم طور دیگری مهندسی شوند و سلطه آنها بر افکار عمومی و خاک جغرافیایی خدشه‌دار شود.

فرصتها

درست است که همه موارد ذکر شده درباره ارزهای دیجیتالی و بسیاری از مواردی که ذکر آنها از حوصله بحث خارج است، می‌تواند نگرانی‌های منطقی محسوب شود اما راهکاری که برای برطرف کردن نگرانی‌های منطقی صورت می‌گیرد هم باید منطقی باشد.

اگر به شیوه احساسی دست به تحریم و تهدید و این رفتار‌ها و به‌طور اخص استفاده از زور و اجبار در این ماجرا افزایش یابد شاید در ظاهر مشکل حل شود اما می‌تواند عواقبی مانند آنچه در کشورمان درباره بروز پدیده نتورک مارکتینگ شاهد بودیم، اتفاق افتد و افراد در محل‌های مخفی به جز تجارت به ‌کارهای خلاف دیگر نیز روی آورند.

شاید منطقی‌‌ترین روش برخورد با این ماجرا اطلاع‌رسانی عمومی و بیان واقعیت و صداقت درباره همه نگرانی‌ها به مردم باشد و در صورتی که برخی از مردم به هر دلیلی خواستند ارز دیجیتالی را تجربه کنند، تلاش شد محلی امن و البته با رایزنی‌های بین‌المللی و جرم‌انگاری در این زمینه فضایی را برای بالابردن امنیت سرمایه‌گذاران ایجاد کنند تا حتی در صورت وقوع اتفاق غیرمترقبه شخص مال باخته دولت و کشورش را حامی خود ببیند. در کنار این ماجرا می‌توان تبعات این ماجرا را با ایجاد ارز دیجیتالی مطمئن‌تر از بین برد و رفته‌رفته ارز دیجیتال مطمئنی را برای آنهایی که دلشان می‌خواهد در این مسیر کسب تجارت و یا خرید کنند، تعبیه کرد.