ترانزیت کالا از شرق به غرب

مسیر احیای جاده ابریشم نوین ترانزیت کالا از شرق به غرب سوشیانت آسمانی- سال‌هاست صحبت از احیای جاده ابریشم می‌شود و در این مسیر جاده ابریشم نوینی پیشنهاد شده که شرق را به غرب متصل کرده و کانالی برای ترانزیت بی‌دردسر کالا باشد. در این میان اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی‌هایی که […]

مسیر احیای جاده ابریشم نوین

ترانزیت کالا از شرق به غرب

سوشیانت آسمانی- سال‌هاست صحبت از احیای جاده ابریشم می‌شود و در این مسیر جاده ابریشم نوینی پیشنهاد شده که شرق را به غرب متصل کرده و کانالی برای ترانزیت بی‌دردسر کالا باشد. در این میان اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی‌هایی که دارد، می‌تواند نقش مهمی در توسعه جاده ابریشم جدید در مسیرهای اروپایی و کمک به اتصال بازارهای دو قاره اروپا و آسیا ایفا کند.

موقعیت راهبردی اتریش در مرکز اروپا در کنار دانش و تجربیات این کشور در زمینه نوآوری و تجارت می‌تواند منجر به فرصت‌های همکاری زیادی با چین از جمله از طریق طرح پیشنهادی «یک جاده، یک کمربند» این کشور باشد که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید یاد می‌شود.

این وضعیت در حالی است که اهمیت کشورهای مجارستان و اسلوواکی در مسیر جاده ابریشم جدید در حال افزایش است و اتریش به علت موقعیت و مرکزیت جغرافیایی در اروپا می‌تواند به چهارراه ارتباطی و دروازه اتصال جاده ابریشم نو با غرب اروپا تبدیل شود.

طرح «یک جاده، یک کمربند» با عنوان ترکیبی از کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن ۲۱ که شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین سال ۲۰۱۳ آن را مطرح کرد، کشورهایی را در آسیا، اروپا و حتی آفریقا با هدف تقویت و توسعه زیرساخت‌ها، همکاری‌های مالی و تبادل فرهنگی کنار هم می‌آورد.

پس از ارایه ابتکار اولیه این طرح توسط رییس‌جمهوری چین، نخستین اجلاس همکاری بین‌المللی راه ابریشم جدید به میزبانی پکن با حضور سران، رؤسا و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین‌المللی مهم سال گذشته میلادی برگزار شد و اهداف این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چین برای این منظور از سال ۲۰۱۳ تاکنون با ۵۰ کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به ۵۶ منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است. آکادمی علوم اجتماعی چین هم در تازه‌‌ترین گزارش خود آورده است که میزان سرمایه‌گذاری کشورهای مرتبط با این طرح، به تدریج درحال افزایش است.

در این حال، بزرگ‌‌ترین هیأت سیاسی و اقتصادی تاریخ اتریش متشکل از حدود ۲۵۰ نفر به ریاست الکساندر فان در بلن رییس‌جمهوری و سباستین کورتس، صدراعظم این کشور دو هفته پیش به چین سفر کرد.

۴ وزیر کابینه و حدود ۱۷۰ نماینده از شرکت‌های تجاری به ریاست کریستوف لایتل، رییس اتاق بازرگانی فدرال اتریش در این سفر با هدف توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با چین به این کشور رفتند.

کارین کنایسل وزیر امور خارجه، الیزابت کوشتینگر وزیر محیط‌زیست، مارگارت شرامبوک وزیر اقتصاد و نوربرت هوفر وزیر امور زیرساخت‌های رییس‌جمهوری و صدر اعظم اتریش را در این سفر همراهی کردند.

هوفر، وزیر زیرساخت‌های اتریش در این سفر یادداشت تفاهمی برای همکاری این کشور در طرح جاده و کمربند چین امضا کرد که به گفته او فرصت‌های کاری زیادی را برای شرکت‌های اتریشی فراهم می‌کند.

کورتس صدراعظم اتریش نیز با تأکید بر حمایت دولت از این طرح بر ضرورت هماهنگی بیش‌تر تأکید کرد.

کورتس پیش از این سفر ضمن تأکید بر اهمیت چین به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت در روابط بین‌المللی و کمک به حل مسایلی مانند تغییرات آب و هوایی با اشاره به رشد اقتصادی ۶٫۵ درصدی تأکید کرد که این کشور ظرفیت بالقوه بسیار عظیمی برای کار دارد و هم‌اکنون حدود ۹۰۰ شرکت اتریشی در چین کار می‌کنند.

صدراعظم اتریش درباره این سفر و دیدار با مقامات ارشد چینی از جمله رییس‌جمهوری این کشور گفت: چین نه تنها یک ابرقدرت اقتصادی بلکه در مسیر تبدیل شدن به مهم‌ترین اقتصاد جهان است و به همین علت به داشتن روابط نزدیک با این کشور علاقه داریم.

وی تأکیدکرد: ما از طرح یک جاده، یک کمربند حمایت می‌کنیم و درصدد ایجاد همکاری اقتصادی نزدیکی با چین در این ارتباط هستیم. اتریش دانش و مهارت لازم را برای کار در بسیاری از زمینه‌ها دارد.

صدراعظم اتریش در این سفر با «یی هوییما» رییس بانک ‌ای.سی.بی.‌سی بزرگ‌‌ترین بانک جهان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

کورتس درباره این دیدار گفته است که تصمیم این بانک برای انتخاب وین به عنوان محل استقرار شعبه جدید اروپایی برای شرق و مرکز اروپا، رأی اعتماد نیرومندی به بخش مالی و بانکی اتریش است. اداره مسؤول بازار مالی اتریش و بانک مرکزی اروپا اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

در حالی که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا در خصوص نوع روابط تجاری متقابل پس از خروج از اتحادیه در حال انجام است، لندن خواستار گسترش روابط تجاری با نقاط مختلف جهان پس از برگزیت است و در این ارتباط نیز نقش اتریش به عنوان نقطه اتصال غرب با شرق اروپا و آسیا اهمیت می‌یابد.

فیلیپ‌هاموند، وزیر دارایی انگلیس گفته که این کشور یک شریک طبیعی برای طرح جاده ابریشم جدید چین به شمار می‌رود و پس از برگزیت خواستار تجارت بیش‌تر با جهان است. لندن امیدوار به امضای یک قرارداد تجارت آزاد با پکن پس از خروج از اتحادیه اروپا بوده و تلاش می‌کند برگزیت بر روابط با چین تأثیری نداشته باشد.

هاموند چندی پیش نیز در یک کنفرانس مرتبط با طرح یک جاده، یک کمربند چین در شهر پکن حمایت قاطع لندن را از این طرح اعلام و تأکید کرد: انگلیس در منتهی‌الیه غربی جاده و کمربند واقع شده و یک شریک طبیعی طرح به شمار می‌رود، زیرا برای قرن‌ها یکی از حامیان اصلی نظام تجاری باز جهانی بوده است.

به این ترتیب و در بحبوحه تنش‌های تجاری اروپا و چین با آمریکا، بحث ترتیب تجاری جدید جهانی اهمیت و فوریت بیش‌تری می‌یابد و این مسأله در کنار تلاش اروپا برای کاستن از وابستگی امنیتی و دفاعی به واشنگتن می‌تواند سرآغاز افق‌های تازه در آرایش‌های جدید بین‌المللی باشد. از منظر تجاری اگر چین بتواند به تفاهم بیش‌تری با اتحادیه اروپا درباره تجارت آزاد و رفع موانع رقابتی برسد، طرح جاده و کمربند پکن ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت آسیا و اروپا خواهد داشت و اتریش نیز کنار کشورهای شرق اروپا از شرکای مهم این طرح خواهد بود.