منفعت تعامل با جامعه جهانی چه بود؟

منفعت تعامل با جامعه جهانی چه بود؟ در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک که البته رنگ و بوی اقتصادی نیز دارد به‌ویژه این‌که از محورهای آن پایبند‌سازی غرب به تعهدات برجامی است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشستی به میزبانی شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد. وی در ابتدای این نشست با اشاره به […]

منفعت تعامل با جامعه جهانی چه بود؟

در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک که البته رنگ و بوی اقتصادی نیز دارد به‌ویژه این‌که از محورهای آن پایبند‌سازی غرب به تعهدات برجامی است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشستی به میزبانی شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به بحران‌هایی که در منطقه غرب آسیا رخ داده، گفت بخش اعظم این بحران‌ها به دلیل «اضطراب» و «نگرانی» است که یکی از همسایگان، نسبت به ایران دارد.

او با بیان این‌که «منطقه ما به شدت به یک تغییر نیاز دارد»، به چرخه درگیری‌ها در غرب آسیا اشاره کرد و گفت: «ما معتقدیم که باید این چرخه را متوقف کرد و از اول شروع کرد. چطور باید این کار را کرد؟ منطقه ما از نبود گفت‌وگو رنج می‌برد. ما با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

وی افزود: «من درباره منطقه خودمان صحبت می‌کنم. نه ایران و نه عربستان سعودی نمی‌توانند هژمون منطقه ما باشند. این یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم. هر قدر هم که ناراحت‌کننده باشد، اما هیچ‌ یک از ما نمی‌توانیم هژمون جدید منطقه باشیم.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «اگر بخواهیم این حرف را در قالبی زیبا قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که باید به دنبال منطقه‌ای قدرتمند باشیم، نه دنبال قدرتمند‌‌ترین بودن در این منطقه. ما برای مستثنا کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمند‌‌ترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم. باید این روند را متوقف کنیم. به شما می‌گویم که ایران آماده این کار است. به این دلیل که ما به اندازه کافی بزرگ، بالغ و فهمیده هستیم که این واقعیت را بپذیریم و امیدواریم که همسایگان ما هم این را بپذیرند و امیدوارم حکومت‌های دیگر هم به آنها در این فرایند تغییر و تحول به آنها کمک کنند.»

وزیر امور خارجه با بیان این‌که دلیل اعتراضات در ایران نارضایتی از اوضاع اقتصادی بوده، گفت: با وجود آمارهای خوب اقتصادی، مردم ایران انتظار داشتند جامعه بین‌المللی عملکرد بهتری داشته و به تعهدات خود در برجام عمل کند.

وی افزود: «از زمانی که رییس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شده، حتی یک مجوز «OFAC» (مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی برای تجارت با ایران) هم صادر نشده است. در طول ۱۶ ماه. بنابراین ایالات متحده همین حالا هم ناقض برجام است.» ظریف ادامه داد: «و مردم می‌گویند «پس چه شد؟ وعده‌هایی که می‌گفت تعامل با جامعه بین‌الملل منفعت اقتصادی به همراه می‌آورد، چه شد؟» و همین به خشم منجر می‌شود.»

در کنار صحبت‌های ظریف اما مواضع مقامات آمریکایی نیز آشکار کننده واهی بودن بسیاری از ادعاهای ضد ایرانی آنهاست. جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را به ثبات‌زدایی از منطقه متهم کرد و در عین انتقاد از مفاد توافق هسته‌ای، گفت ایران باید به این توافق پایبند بماند.

سالیوان در ادامه افزود: رییس‌جمهور ترامپ نسبت به رفتار ایران، رفتار مخرب ایران، نگران است، بسیار نگران. هدف رییس‌جمهور ترامپ در کل این فرایند تقویت برجام، البته در صورتی که قابل تقویت باشد و حفاظت از آمریکا و منافع آمریکا است که بیش از ۴۰ سال است از سوی رژیمی که در تهران است، در معرض تهدید قرار گرفته است. این سخنان در حالی مطرح شده که روزنامه آلمانی نوشت: کشورهای اروپایی و آمریکا توافق کردند، برجام حفظ شود و تغییری در آن ایجاد نشود ولی فشار‌‌ها به ایران را به علت پیگیری برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای افزایش دهند. لازم به ذکر است مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است.