۸ هزار هکتار زمین زیر کشت گلرنگ

۸ هزار هکتار زمین زیر کشت گلرنگ سوشیانت- برخی افراد هستند که با همه سختی‌ها و با همه نداری‌ها راهی شهرهای بزرگ نمی‌شوند تا راه کارگری و کارمندی با درآمد ساده را برای ادامه حیات برگزینند برخی همه سختی‌ها را در ابتدای راه البته با ایده‌ای حساب شده تحمل می‌کنند تا به جز این‌که خودشان […]

۸ هزار هکتار زمین زیر کشت گلرنگ

سوشیانت- برخی افراد هستند که با همه سختی‌ها و با همه نداری‌ها راهی شهرهای بزرگ نمی‌شوند تا راه کارگری و کارمندی با درآمد ساده را برای ادامه حیات برگزینند برخی همه سختی‌ها را در ابتدای راه البته با ایده‌ای حساب شده تحمل می‌کنند تا به جز این‌که خودشان را موفق کنند دست چند نفر مانند خود را نیز بگیرند، این برخی‌ها را پیدا می‌کنیم و گاه با آنها و مسیری که پیمودند، همراه خواهیم شد.

قرار نیست همه چیز به وفق مرادت باشد و خوب کار کنی، قرار نیست همه چیز ایده‌آل باشد و بتوانی موفق شوی، قرار نیست برایت فرش قرمز پهن کنند. پیدا کردن راه‌حل درست زمانی که همه در‌ها بسته شده و هیچ راه امیدی نیست مهم‌ترین الگوی مسؤولان بسیج سازندگی شهر زرقان در استان فارس است. جوان‌هایی که از یک ویرانه یک کاخ پرابهت ساخته‌اند و روستا و منطقه‌ای را که داشت با مهاجرت بی‌رویه آن هم فقط به خاطر خشکسالی به کویر تبدیل می‌شد را به یک قطب بزرگ و مهم کشاورزی تبدیل کردند. اقدامات مؤثر صورت گرفته در زرقان در تغییر الگوی کشت و کسب رتبه برتر کشوری کاشت گلرنگ افتخار بزرگی برای این بخش است. حامدخادمی، مسؤول بسیج سازندگی زرقان درباره ایده به وجود آمده به مناقصه‌مزایده گفت: کشاورزان بخش زرقان با کشت گلرنگ ضمن افزایش در آمد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کردند و در بخش زرقان امسال ۸ هزار هکتار زیرکشت گلرنگ رفته که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

وی معتقد است که زرقان را می‌توان سرزمینی دانست که مردمانش کمر همت بسته‌اند تا هم اقتصاد مقاومتی را تجلی دهند و هم تولید و اشتغال بومی را و تلاش دارند تا کالایی ویژه را به مردم ارایه دهند تا زمانی که از مردم انتظار حمایت از کالای ایرانی دارند بتوانند از این خواسته خود دفاع کنند. لازم به ذکر است که ما در ادامه تلاش داریم در چارچوب حمایت از جوانان ایران زمین که قدم در راه خودکفایی نهاده و می‌خواهد تا با آموخته‌های خویش آبادانی را در شهرهای دور افتاده این سرزمین تجلی دهند، به بررسی و ارزیابی عملکردهای این کارآفرینان پرداخته و تأثیر آنها در مهاجرت معکوس و رشد اقتصادی کشور را مرور کنیم.

 

تغییر الگوی کشت

خادمی می‌گوید: از آنجایی که کشاورزی در زرقان که با خشکسالی‌های پی‌درپی مورد تهدید قرار گرفته بود، از ۳ سال پیش تاکنون با ارایه و آفرینش تغییر الگوی کشت در این بخش، تلاش‌ها و اقدامات خود را به‌طور مستمر آغاز کرد و تا کسب رتبه برتر کشوری کشت و برداشت این گیاه در زرقان نه تنها باعث نجات کشاورزان شده بلکه باعث رونق کشور هم شده است. و حالا در مرحله شکوفایی و رونق کشاورزی در این منطقه محروم رشد مهاجرت منفی شده و زرقان به عنوان قطب بزرگ کشت گلرنگ در کشور معرفی شده است.

او در ادامه با اشاره به افزایش بی‌رویه مهاجرت روستاییان کشاورز این منطقه به دلیل کمبود قابل توجه منابع آبی به شهر و حاشیه‌نشینی مهاجران در وضعیتی سخت ادامه‌داد: بررسی‌های ما نشان می‌داد که این منطقه در گذشته موقعیت بسیار خوبی در زمینه کشاورزی داشته است. قنات‌های موجود در منطقه نشان می‌داد که منطقه در گذشته‌ای نه چندان دور در زمینه کشاورزی بسیار پررونق بوده است. همین گذشته درخشان برای بچه‌های سازندگی دست‌آویز شد تا با بررسی دقیق و موشکافانه وضعیت موجود برای ادامه بقا در این محدوده تلاش کنند. کار سختی هم نبود برنامه‌ریزی‌هایمان را در جهت همین بحث کشاورزی بسط دادیم. منتها با بررسی‌های انجام شده از گیاهانی استفاده کردیم که در شرایط کنونی منطقه قابلیت کاشت و برداشت داشته باشند. از میان گزینه‌های موجود دانه‌های روغتی گلرنگ مورد آزمایش و تست نهایی قرار گرفت و قرار شد که به صورت آزمایشی زمین‌های موجود زیر بار کشت بروند و خدا رو شکر که حالا با گذشت مدت زمان اندکی طرح به نتیجه رسیده و زرقان خودش یک قطب کشاورزی است.

شعار رهبری الگوی کار ما

خادمی با نظر به شعار سال و فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و با نظر به این‌که طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی فرهنگسازی و بستر تغییر الگوی کشت در زرقان فراهم شده، افزود: با رونق خوبی که با تغییر الگوی کشت در این بخش صورت گرفته جان دوباره‌ای به وضعیت معیشتی کشاورزان شریف بخش زرقان داده شده است.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی فقط در شعار خلاصه نمی‌شود و اقدام و عمل هم مورد نیاز است، می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌هایی که در ۳ سال گذشته، انجام شده و همچنین تعامل با بسیج سازندگی استان و یکی از بانک‌ها توانستیم این دو مجموعه را قانع کرده که بخشی از تسهیلات مربوط به اقتصاد مقاومتی را در تغییر الگوی کشت در این منطقه پیاده کنیم.

یک میلیارد تسهیلات برای کشاورزان

مسؤول سازندگی زرقان تأکیدکرد: در سال اول بیش از یک میلیارد تومان به کشاورزان منطقه تسهیلات دادیم و در کنار این تسهیلات با تعاملی که با جهاد داشتیم، توانستیم کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان راه‌اندازی کنیم که این باعث ترویج کاشت گیاه گلرنگ در این منطقه شد.

خادمی عنوان کرد که حتی بسیجیان این منطقه در راستای کمک به کشاورران کم‌بضاعت، در قالب اردوهای جهادی، اقدامات بسیار مؤثر و به‌سزایی داشتند. وی خاطرنشان‌کرد: مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در منطقه رحمت‌آباد بخش زرقان و به دلیل تغییر الگوی کشت در راستای مقابله با پدیده خشکسالی محسوب می‌شود.

خادمی در ادامه گفت: توسعه کشت گلرنگ در بخش زرقان علاوه بر کاهش وابستگی به روغن وارداتی، آهنگ مهاجرت از روستا به شهر را کاهش داده است. کشاورزان بخش زرقان با کشت گلرنگ ضمن افزایش در آمد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کردند، در بخش زرقان امسال ۸ هزار هکتار زیرکشت گلرنگ رفته که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

مسؤول بسیج سازندگی زرقان گفت: شهر زرقان به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب و زمین حاصلخیز ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت گلرنگ اختصاص داده که با توجه به این‌که این گیاه در آب و هوای خشک رشد می‌کند، کشت آن در این منطقه به خوبی نتیجه داده است. حالا دیگر کسی از زرقان به شهرهای دیگر مهاجرت نمی‌کند. خود رزقان به یک منطقه مهاجرپذیر تبدیل شده است و عده‌ای برای کار به این محدوده آمده‌اند. باید برای آموزش این افراد که بومی هم نیستند، فکر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که دانه‌های گلرنگ برای مردم منطقه زرقان دانه‌های مقدسی است که رزق و روزیشان را از آنها کسب می‌کنند، می‌گوید: در صورت تخصیص بودجه‌های مناسب برای راه‌اندازی کارخانه روغن‌کشی تعداد افراد شاغل بسیار بیش‌تر می‌شود. در کنار این کارخانه، مشاغل جانبی اعم از حمل و نقل هم گسترش پیدا می‌کند و زرقان جدا از یک قطب کشاورزی به یک قطب تجاری نیز تبدیل می‌شود.

از پرورش مرغ تا کاشت زعفران

همچنین از دیگر اقدامات بسیج سازندگی ناحیه زرقان در بحث اشتغالزایی، می‌توان به پرورش مرغ، ماهی، بوقلمون، قارچ، زعفران، صنایع‌دستی، دام‌های سبک و سنگین و دیگر گیاهان دارویی اشاره کرد.

خادمی برنامه‌های آتی بسیج سازندگی زرقان را شرح داد و مهم‌ترین آنان را ارایه تسهیلات و راه‌اندازی واحد‌های شغلی دیگر در بخش زرقان، اردوهای جهادی یک، ۳، ۷ و ۱۰ روزه، پروژه‌های محرومیت‌زدایی در مناطق روستاهای محروم بخش، راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه، ارایه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مشاغل خانگی و ایجاد کارگروه‌های ویژه اقتصاد مقاومتی دانست.

همه خلاقیت‌ها در پول و مدرک خلاصه نمی‌شود گاهی جوانی که از استخدام‌های دولتی و حقوق‌های معمولی خسته شده می‌تواند اقداماتی انجام دهد که نه تنها اوضاع مالی خود را تقویت کرده و با سرعتی جهشی پیش رود بلکه بتواند دست چند نفر دیگر را هم در کار و کاسبی‌ که راه انداخته بند کند و حتی تأثیری به اندازه خود در مهاجرت معکوس بگذارد.

همت که داشته باشی، آستین‌هایت را که بالازدی، می‌بینی که خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کردی افرادی برای کمک به سمتت می‌آیند و می‌توانی شروع کنی. اما قرار نیست همه چیز خوب و ایده‌آل پیش رود. باید دل به‌کار دهی، دانش مناسب برای مسیری را که برگزیدی کسب کنی و از سود کم و حتی زمین‌خوردن‌های ابتدای راه نترسی، می‌گویند کارآفرینی که زمین نخورده به اندازه یافتن فردی که قبل از راه رفتن زخمی نشده باشد، نایاب است. پس زمین‌خوردنهای طبیعی را باید تاب بیاوری و هر بار با شناختی که هم قبل از شروع کار داشتی و هم در طول انجام کار کسب می‌کنی تعدادشان را به حداقل برسانی تا بتوانی در میدان مانده و برنده شوی. ماندن در مسیر برنده‌ها دانش، صبر، توکل را توأمان می‌خواهد و برای برنده شدن باید همه را با هم داشت.

از قدیم همیشه گفته‌اند از تو حرکت از خدا برکت و این همان ما می‌توانیم است که تجلی یافتن آن در ذهنمان می‌تواند کاری کند کارستان. اگر مروری به‌کارنامه جهان بیندازیم می‌بینیم، آنانی که کمر همت بستند و مغلوب ناملایمات نشده‌اند نه تنها در کار خود موفق بوده‌اند، بلکه به عنوان الگویی جهانی نام خود را ثبت کرده‌اند. بر این اساس است که باید به خود بیاموزیم که ما می‌توانیم صرفاً واژه‌ای در ادبیات گفتاری نیست بلکه واژه‌ای برگرفته از اراده انسانی است که می‌توانند تمام سختی‌‌ها را به آسانی، ناملایمات را به آسایش مبدل سازد، چنانکه مردم زرقان به خوبی این امر را محقق کردند و نام خود را در سراسر کشور بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.