آدرس غلط برجامی

آدرس غلط برجامی داریوش ایرانی برجام و باز هم برجام‌گویی این واژه همچنان باید در راس واژگان ادبیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی جهان باشد. آنچه این روز‌ها درباره برجام مطرح می‌شود آن است که برخی از کشورهای اروپایی در تکاپویند تا آمریکا را متقاعد کنند که در برجام بماند. ترامپ رییس‌جمهور آمریکا ۲۲اردیبهشت […]

آدرس غلط برجامی

داریوش ایرانی

برجام و باز هم برجام‌گویی این واژه همچنان باید در راس واژگان ادبیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی جهان باشد. آنچه این روز‌ها درباره برجام مطرح می‌شود آن است که برخی از کشورهای اروپایی در تکاپویند تا آمریکا را متقاعد کنند که در برجام بماند. ترامپ رییس‌جمهور آمریکا ۲۲اردیبهشت ماه باید اعلام کنند که برجام را تمدید می‌کند یا خیر. آنچه از سوی محافل آمریکایی مطرح می‌شود این است که به احتمال زیاد برجام را تمدید نخواهد کرد و حتی از خروج از برجام می‌گوید. اما بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که ترامپ نه از برجام خارج می‌شود و نه آن را امضا می‌کند بلکه آن را به حال تعلیق در می‌آورد، به‌گونه‌ای که نه امضا و نه از آن خارج شود. بهانه آمریکا نیز این خواهد بود که منتظر می‌ماند تا ببیند آیا اروپا ایران را پای میز مذاکره برای نوشتن متممی بر برجام یعنی حذف کامل توان هسته‌ای، نابودی موشک‌‌ها و حذف ایران از منطقه خواهد آورد یا نه.

در کنار این مسایل یک نکته کلیدی مشاهده می‌شود و آن سخنان سران اروپا مبنی بر تلاش برای ماندن آمریکا در برجام است. ماکرون رییس‌جمهور آمریکا در حالی به آمریکا رفت که در کنار اعلام طرح ۴ستونی برای نوشتن برجام جدید ادعای تلاش برای تغییر نگاه آمریکا برای ماندن در برجام را مطرح کرد. آنگلامرکل، صدر اعظم آلمان نیز در حالی به آمریکا رفت که او نیز ادعا کرد می‌خواهد ترامپ برای ماندگاری در برجام متقاعد سازد و ایران نیز برای تحقق این مسأله باید امتیازاتی بدهد.

موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنانش بار‌ها ضمن ادعای پایبندی اروپا بر برجام خواستار ماندگاری آمریکا در برجام شده است.

اینگونه مواضع و مشابه آنها هر چند اقداماتی مثبت برای حفظ برجام قلمداد می‌شود اما یک نکته مهم را باید در نظر داشت و آن این‌که برجامی ارزش دارد که به آن عمل شود و نه صرف یک کاغذ. آنچه تاکنون در روند برجام مشاهده شده اجرای تعهدات ایران و عدم تحقق تعهدات طرف‌های مقابل است. اکنون کشورهای غربی دائماً بر لزوم ماندن برجام تأکید دارند و حتی ماندن آمریکا در برجام را امتیازی بزرگ به ایران عنوان و خواستار امتیازات گسترده از ایران می‌شوند حال آن‌که اگر غرب واقعاً صداقت برجامی دارد باید برنامه‌اش برای اجرای تعهدات آمریکا باشد، نه صرفاً ماندش در برجام. اکنون غربی‌‌ها ماندن آمریکا در برجام را می‌خواهند اولویت و محور قرار دهند و تعهدات خود و آمریکا را حاشیه سازند یعنی تمام دستاورد ایران را باقی ماندن کاغذی به نام برجام قرار دهند و چنان وانمود سازند که ایران بیش از این حقی ندارد و حتی برای همین هم باید امتیازات هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای بدهد. آنچه این روز‌ها توسط غرب در قبال برجام در حال صورت گرفتن است را باید آدرس غلط دادن برجامی به ملت ایران و افکار عمومی جهان دانست که هیچ دستاوردی برای ایران به همراه نخواهد داشت. جالب توجه آن‌که این بازی اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که همزمان آمریکا در حال تشدید فشار‌ها و تحریک‌‌ها و تهدیدات علیه ایران است که اقدام کنگره در تصویب قانون جدید تحریم نمودی از آن است و جالب توجه آن‌که اروپا درباره مغایر بودن این رفتار‌ها با برجام سخنی نمی‌گوید و صرفاً ادعای لزوم ماندن آمریکا در برجام را مطرح می‌کند. رفتاری که خود ابهامات بیش‌تری را در صداقت رفتاری غرب ایجاد می‌کند.