نابود شدن انرژی در ۲۳ میلیون مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد نابود شدن انرژی در ۲۳ میلیون مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۲۳ میلیون مسکن در کشور وجود دارد، نسبت به هدررفت انرژی در بخش مسکونی هشدار داد و گفت: شهرداری باید از صدور پایان کار برای ساختمان‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند خودداری کند. […]

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

نابود شدن انرژی در ۲۳ میلیون مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۲۳ میلیون مسکن در کشور وجود دارد، نسبت به هدررفت انرژی در بخش مسکونی هشدار داد و گفت: شهرداری باید از صدور پایان کار برای ساختمان‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند خودداری کند.

به گزارش ایسنا، حامدمظاهریان اظهار کرد: در بخش خصوصی ۲۳ میلیون مسکن در ایران وجود دارد که معادل همین تعداد و بیش از آن خانوار درگیر مسایل مربوط به آن هستند و راهکاری که بتوانیم این گروه گسترده را با پراکندگی و تنوع درآمدی و اقلیمی تشویق کنیم به این‌که از هدررفت انرژی در خانه‌های خود جلوگیری کنند فرایندی پیچیده را می‌طلبد.

وی افزود: مصرف انرژی در صنعت دامنه محدودی دارد؛ چرا که تعداد واحدهای صنعتی مشخص است. در بخش دولتی نیز این میزان قابل‌اندازه‌گیری هستند؛ زیرا مالک مشخص است و دولت مالکیت واحد دارد. اما کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان، چالشی جدی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که آیین‌نامه ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف چنین هدفی دارد، تصریح کرد: پیش‌نویس این آیین‌نامه تهیه شده، به زودی برای تصویب به هیأت دولت ارایه خواهد شد و در پس اجرای آن امیدواریم به تدریج بدون این‌که فشاری به خانوار ایرانی بیاید مصرف انرژی را کاهش دهیم.

به گفته مظاهریان در بخش ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند یا در آینده ساخته خواهند شد، وظیفه مشخص شهرداری است که در هنگام صدور پروانه ساختمانی به وظایف خود عمل کند و از صدور پایان کار برای ساختمان‌هایی که مبحث ۱۹ و الزامات آن را رعایت نکردند جلوگیری کند.

 

وی درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اظهار کرد: مباحث کارشناسی این آیین‌نامه همچنان در کمیسیون زیربنایی در حال پیگیری است.