شناور پدر، ایران به آب انداخته شد

 شناور پدر، ایران به آب انداخته شد مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی شناور‌سازی زیبا گفت: شناور‌سازی نیاز به مدیریتی صحیح، حمایت و تشویق صنعتگران و استعدادهای بالقوه در این صنعت و میدان دادن به بخش خصوصی دارد. به گزارش مارین‌نیوز، شناور یدک‌کش تمام ایرانی «پدر» در ساحل رودخانه کارون در خرمشهر به آب انداخته شد. مدیرعامل شرکت […]

 شناور پدر، ایران به آب انداخته شد

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی شناور‌سازی زیبا گفت: شناور‌سازی نیاز به مدیریتی صحیح، حمایت و تشویق صنعتگران و استعدادهای بالقوه در این صنعت و میدان دادن به بخش خصوصی دارد.

به گزارش مارین‌نیوز، شناور یدک‌کش تمام ایرانی «پدر» در ساحل رودخانه کارون در خرمشهر به آب انداخته شد.

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی شناور‌سازی زیبا در این باره گفت: شناور پدر، یدک‌کش تدارکاتی و خدماتی با طول ۳۰ متر، عرض ۱۰ متر و آبخور ۳٫۲۰ می‌باشد که برای جابه‌جایی بارج‌های مسطح، حمل بار از بنادر و همچنین خدمات رسانی به سکو‌ها از آن استفاده می‌شود.

امیر شوقی گفت: این سفارش از بخش خصوصی است که همه مراحل طراحی و ساخت شناور، بومی‌سازی شده و به جز موتورهای رانش تمامی لوازم مورد نیاز این شناور نظیر ورق‌ها، لوله‌کشی، کابل‌های الکتریکی و برق‌رسانی و پارتیشن‌بندی در کشور طراحی و ساخته شده است. همچنین ورق‌هایی که برای ساخت این شناور استفاده شده از فولاد اکسین اهواز تهیه شده است.

مدیرعامل این شرکت در ادامه سخنانش با تشریح توانمندی متخصصان این شرکت در طراحی و ساخت یدک‌کش، دوبه و لندینگ‌کرافت، افزود: در این یارد دو شناور ۳۶ متری به نامهای یاسین یک با قدرت ۴ هزار اسب بخار و آوید با قدرت ۳ هزار اسب بخار سال گذشته تحویل کارفرما شده که در حال حاضر مشغول خدمات‌رسانی و انجام مأموریت هستند.

شوقی بیان کرد: ۱۹ شناور تاکنون در این شرکت طراحی، ساخته و نوسازی شده و به آب انداخته شده است و همچنین ۲ عدد بارج ۷۵۰۰ که تقریباً ۷۰درصد کارشان انجام شده تا آخر امسال به آب اندازی می‌شود.

وی افزود: دو طرح شناور صیادی مدرن هم به دست متخصصان این مجموعه بومی‌سازی شده است. این شناور‌ها با امکانات مدرن می‌توانند در خلیج‌فارس و هم آبهای آزاد به صید بپردازند و ماهی را فریز شده به‌صورت بسته بندی تحویل اسکله دهند.

امیرشوقی با بیان این‌که به بهسازی و توسعه صنعت نوپای کشتی‌سازی نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی نیاز خطوط کشتیرانی و حضور مؤثر در عرصه دریا‌ها و سهیم شدن در تجارت جهانی باشیم، گفت: این موضوع قبل از نیاز به سرمایه احتیاج به مدیریتی صحیح، حمایت و تشویق صنعتگران و استعدادهای بالقوه در این صنعت و میدان دادن به بخش خصوصی دارد.

وی با اشاره به توان سازندگان داخلی و هزینه‌های بالای ساخت شناور گفت: برای تأمین پروژه‌ها قراردادهایی ۳جانبه بین بانک و سازنده و کارفرما بسته می‌شود که سازنده صورت‌وضعیت‌های خود را براساس زمان‌بندی در آن ارایه می‌دهد. متأسفانه برای تأمین تجهیزاتی که در داخل نیست با مشکل مواجه هستیم و به خاطر بوروکراسی اداری و قوانین دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها تجهیزات دیر به دست ما می‌رسد و این موضوع موقعیت سازندگان را به چالش و فرایند ساخت را طولانی می‌کند که معمولاً به خاطر همین می‌گویند سازندگان داخل توانمند نیستند در صورتی اینطور نیست و توانمندیهای سازندگان داخلی بیش از این است.

وی با اشاره به خلاء شهرک صنایع دریایی در خرمشهر گفت: چوئبده با بادهای موسمی و زمین آبروفتی بستری نامناسب برای ایجاد یاردهای کشتی‌سازی و تعمیراتی می‌باشد که به بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود. در حالی که خوزستان زمین مناسب، آب و هوا و دسترسی مناسب به دریا دارد و شهرستان خرمشهر به واسطه داشتن ساحل با رودخانه کارون و اروند رود از شهرستان‌های دارای توانمندی برای فعالیت شرکت‌ها و کارگاه‌های ساخت شناور فلزی است.

شوقی با اشاره به این‌که اگر وارد عمل نشویم بازار منطقه را دست می‌دهیم گفت: کشور عراق با مشاوره همین بچه‌های خرمشهر در حال راه‌اندازی یاردهای تعمیراتی هستند.

 

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی شناور‌سازی زیبا در پایان گفت: صنعت کشتی‌سازی در حوزه صنایع دریایی به عنوان یک صنعت مادر و یک محور اصلی در تولید ملی محسوب می‌شود، در صورتی که این صنعت در صورت برنامه‌ریزی درست و حمایت از قابلیت‌های بسیاری در زمینه ایجاد اشتغال مؤثر و درآمدزایی ریالی و ارزی برای کشور عزیزمان برخوردار است.