غیراسلامی‌‌‌‌ها گوی رقابت در محصولات حلال را ربوده‌اند

نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان «حلال» معتقدند: افزایش سهم ایران از این نشان می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد. «حلال» عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و […]

نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان «حلال» معتقدند: افزایش سهم ایران از این نشان می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد.

«حلال» عنوان مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و اولین بار محصولات غذایی «حلال» در کشور مالزی به وجود آمد. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی به صورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شد به‌طوری که در کشورهای غیراسلامی نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است. به گفته برخی مسؤولان گردش مالی تجارت غذای حلال در سال ۲۰۰۶ در جهان اسلام ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام شده که سهم ایران با توجه به دارا بودن ۵ تا ۶ درصد جمعیت جهان اسلام، ۳۲۰ میلیون دلار و بسیار ناچیز است.

به گزارش خانه ملت، ایران با داشتن بیش از ۸۰ میلیون مسلمان باید بیش‌ترین سهم از نشان «حلال» را کسب کند که متأسفانه طبق آخرین اخبار واصله سهم ما از این نشان ۲۵ درصد است در حالی که در سال‌های اخیر برخی از کشورهای غیرمسلمان در تولید و عرضه محصولات حلال از حیث ارزآوری بالای آن پیشتاز شده‌اند به گونه‌ای که گوی سبقت را از ایران و سایر کشورهای مسلمان ربوده‌اند.

نشان «حلال» درسطح جهان درحال توسعه است کشورهای غیرمسلمان نیز علاقه‌مندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذای حلال را نشان داده‌اند؛ به‌طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند. درحال حاضر کشورهایی مانند تایلند، انگلیس و آمریکا نیز که دین رسمی آن‌‌‌‌ها اسلام نیست، برای کسب بازار و درآمد به بازارشناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال توجه جدی پیدا کرده‌اند.

ضرورت افزایش سهم ایران از نشان حلال

یحیی‌کمالی‌پور با انتقاد از سهم پایین ایران از نشان «حلال»، گفت: درحالی سهم ایران از برند «حلال» در دنیا ۲۵ درصد است که سایر کشورهای عرب منطقه و کشورهای مسلمان سود چندمیلیارد دلاری را از این بازار به دست آورده‌اند.

نشان حلال امروزه جایگاه ویژه‌ای را میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی پیدا کرده است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید براین‌که نشان «حلال» یکی از استانداردهای جهانی و معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی است، افزود: توجه به برندسازی محصولات ایرانی و صادرات آن یکی از گام‌های مفیدی است که می‌تواند در جذب بیش‌تر سهم کشور ما از نشان «حلال» کمک کند.

وی با بیان این‌که توجه بیش‌تر به امر صادرات در تولید می‌تواند عاملی برای توسعه مبادلات باشد، تصریح کرد: با توجه به این‌که کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در تولید محصولات مختلف دارد، باید با توجه بیش‌تر سعی در جذب بازارهای کشورهای اسلامی صورت بگیرد.

کمالی‌پور با تأکید بر این‌که غذای «حلال» یکی از برندهای معتبر درعرصه جهانی است، افزود: نشان «حلال» امروزه جایگاه ویژه‌ای را میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی پیدا کرده از این رو برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین جذب ارزهای خارجی باید سهم بیش‌تری از این برند عاید کشور ما شود.

دولت به ارایه برنامه منسجمی برای افزایش سهم ایران در نشان حلال اقدام کند

این نماینده مردم درمجلس دهم، ادامه داد: دولت موظف است در راستای کسب سود بیش‌تر از صادرات محصولات و مواد غذایی «حلال» اقدام کرده تا به این ترتیب اقتصادمقاومتی نیز محقق شود.

وی افزود: توسعه تجارت محصولات و موادغذایی تحت نشان «حلال» نیازمند تدوین دستورالعمل‌های اختصاصی و آیین‌نامه‌های شفاف است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌‌‌‌ترین کشورهای اسلامی با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، پتانسیل بالایی در جوامع اسلامی دارد و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مطرح شده که باتوجه به کسری ۸۰۰ میلیارد دلاری غذای «حلال» در دنیا، ایران باید صادرات غذای حلال را به ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برساند.

افزایش سهم ایران از برند حلال ارزآوری خوبی برای کشور دارد

رحیم‌زارع با تأکید برضرورت افزایش کیفیت تولیدات داخلی با هدف صادرات و کسب بازارهای جهانی، گفت: افزایش سهم ایران از نشان «حلال» یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند ارز آوری خوبی برای ما به همراه داشته باشد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان «حلال»، افزود: افزایش تولیدات و رشد کیفیت آن‌‌‌‌ها می‌تواند سهم ما از برند «حلال» را افزایش داده و به این ترتیب رشد اقتصادی کشور را در مدت کوتاهی تضمین کند.

کشورهای غیرمسلمان در تولید محصولات «حلال» از مسلمانان پیشی گرفته‌اند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به این‌که کشور ما با داشتن بیش از ۸۰ میلیون مسلمان باید در تولید غذای «حلال» و صادرات آن پیشگام باشد، تصریح کرد: متأسفانه درحال حاضر بسیاری از کشورهای غیرمسلمان در زمینه تولید محصولات «حلال» با توجه به ارزآوری آن از کشورهای مسلمان پیشی گرفته‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری سهم ۲۵ درصدی ایران از نشان «حلال»، تأکید کرد: باید سهم خود از این نشان را برای رشد اقتصادی کشور و کسب سود بیش‌تر افزایش دهیم.

زارع با بیان این‌که سهم ایران از بازارهای جهانی چه در زمینه نشان «حلال» و چه در سایر حوزه‌ها ناچیز است، تصریح کرد: باید برای کسب رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار تولیدات با هدف صادرات در دستورکار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سهم ایران از نشان «حلال» باید افزایش یابد؛ زیرا همه کالا‌‌‌‌ها و خدماتی که در ایران تولید و ارایه می‌شود، حلال بوده اما هنوز وارد بازار برند «حلال» نشده‌ایم.

سهم ایران از نشان حلال نصیب کشورهای غیرمسلمان شده است

مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان «حلال»، گفت: کشور ما با داشتن بیش از ۸۰ میلیون مسلمان باید در تولید غذای حلال و صادرات آن پیشگام باشد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که سالانه منابع کلانی عاید کشورهای مختلف از فروش محصولات حلال می‌شود، افزود: درحال حاضر بازار اصلی محصولات حلال را کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند که علاوه بر پراکندگی مسلمانان در ۵۷ کشور مسلمان، در کشورهای هند، چین، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و کانادا هم مسلمانان زیادی حضور دارند که مشتری این نشان هستند.

دولت باید با برنامه‌ای منسجم تولیدات ملی را در مسیر صادرات هدایت کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که دولت باید با در نظر داشتن برنامه‌ای منسجم تولیدات ملی را در مسیر صادرات هدایت کند، تصریح کرد: کسب بیش‌ترین سهم از نشان «حلال» یکی از راهکارهای به صرفه بودن تولیدات اقتصادی است.

وی با تأکید بر این‌که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در مسیر کسب سهم بیش‌تر از نشان «حلال» گام ‌بردارند، افزود: درنظرگرفتن برخی مشوق‌‌‌‌ها و معافیت‌ها در افزایش سهم ایران در نشان «حلال» تأثیر به‌سزایی دارد.

کیان پور با بیان این‌که بازار ایران با پتانسیل بسیار بالایی که در عرضه مواد غذایی «حلال» دارد، می‌تواند به عنوان یک نشان مشخص در عرصه‌های جهانی حاضر شود، ادامه داد: با توجه به این‌که جنگ چندین سال آتی بر سر آب و غذا است، ایران باید از همین حالا برنامه دقیقی برای تولید بیش‌تر با هدف کسب بازارهای جهانی داشته باشد.

ضرورت تشکیل کارگروهی در دولت برای افزایش این سهم

غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تأکید برضرورت رشد صادرات با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: ارزآوری از مسیر عرضه محصولات و کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی یکی از راهکارهای مطمئنی است که می‌تواند رشد اقتصادی کشور را تضمین کند.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سهم ناچیز ایران از نشان «حلال»، افزود: نشان «حلال» که برای عرضه محصولات و کالاهای مورد نیاز کشورهای مسلمان است؛ اکنون بیش‌تر ازسوی کشورهای غیرمسلمان و با توجه به توجیه اقتصادی تولید و عرضه می‌شود.

وی با بیان این‌که هدایت منابع کشور به سمت تولید باکیفیت می‌تواند صادرات را در کشور ما تقویت کند، تصریح کرد: تقویت صادرات برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید در اولویت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که افزایش سهم ایران در تولید غذای «حلال» می‌تواند ارزآوری خوبی برای ما داشته باشد، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید به دنبال راهکاری برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشیم که تکیه بر افزایش سهم ایران از نشان «حلال» یکی از این مسیر‌‌‌‌ها است.

 

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این‌که ایران با داشتن بیش از ۸۰ میلیون مسلمان باید بیش‌ترین سهم را از نشان حلال داشته باشد، تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به این‌که بسیاری ازکشورهای همسایه ایران مسلمان هستند؛ باید بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق بازار نشان «حلال» را به دست بگیریم.