بررسی ابعاد احتمالی هراس دولت از ورود به مسکن اجتماعی

بررسی ابعاد احتمالی هراس دولت از ورود به مسکن اجتماعی به‌رغم آن‌که در دولت فعلی، عدم اجرای طرح مسکن اجتماعی به عنوان یکی از دستاویزهای اصلی منتقدان دولت یازدهم برای نقد مدیریت عباس آخوندی درحوزه مسکن تبدیل شده است، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که بی‌برنامگی در حوزه مسکن در دولت قبل را می‌توان […]

بررسی ابعاد احتمالی هراس دولت از ورود به مسکن اجتماعی

به‌رغم آن‌که در دولت فعلی، عدم اجرای طرح مسکن اجتماعی به عنوان یکی از دستاویزهای اصلی منتقدان دولت یازدهم برای نقد مدیریت عباس آخوندی درحوزه مسکن تبدیل شده است، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که بی‌برنامگی در حوزه مسکن در دولت قبل را می‌توان به عنوان یک بی‌برنامگی تاریخی در حوزه مسکن و همچنین یک رکوردزنی قلمداد کرد.

به گزارش صما، چنانچه کارنامه کاری وزارت وقت مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که اصولاً هر دولتی برای حوزه مسکن برنامه‌های مشخصی داشته است. اما در دولت‌های نهم و دهم، در یک اقدام عجیب و تحت تأثیر یک تصمیم هیجان زده و غیرکارشناسی یک شبه برای ساخت دو میلیون و ۲۰۰هزار مسکن واحد مسکونی در قالب طرح مسکن ۹۹ساله که بعد‌‌ها به مسکن مهر تغییر نام داد، برنامه‌ریزی شد.

نسخه سوپرمن‌وار دولت برای حل بحران مسکن در دولت پیشین در قالب بسته‌های تبلیغاتی رنگارنگ به مردم عرضه می‌شد ودولت این‌طور القا می‌کرد که می‌خواهد یک‌بار برای همیشه مشکل مسکن را در کشور را ریشه‌کن کند. همزمان با این تصمیم واگذاری زمین در دولت نهم آغاز شد به گونه‌ای که کلید واژه اصلی محمدسعیدی‌کیا، وزیر وقت مسکن و شهرسازی، واگذاری زمین‌های مسکن مهر بود و ایشان در دوره ۴ ساله مدیریتی خود عموماً در جمع خبرنگاران همیشه آخرین وضعیت زمین‌های واگذارشده مسکن مهر که مستعد ساخت برای مسکن مهر بودند را گزارش می‌کرد.

اما اتمام واگذاری زمین‌های مسکن مهر و آغاز ساخت واحدهای این پروژه مصادف با دوره مدیریت علی‌نیکزاد شد، به‌طوری که در نگاه اولیه اینطور به نظر می‌رسید که او مسؤول به سرانجام رساندن واحدهای مسکونی مهر بود و حتی برخی مدیریت اجرایی او را مثال‌زدنی می‌دانستند و این امر درحالی بود که تمام مقدمات اجرایی پروژه مسکن مهر در دوره مدیریت قبلی و با حمایت و مداخله مستقیم شخص رییس‌جمهوری صورت گرفته بود.

در این بین بنا به اظهارنظر بسیاری از کارشناسان تزریق پول بدون پشتوانه که اقتصاددانان از آن به عنوان پول پرقدرت یاد می‌کنند، به عنوان گزینه تأمین مالی دولت قبل برای اتمام واحدهای مسکونی مهر انتخاب شد که به استناد بسیاری از کارشناسان، تورم ۴۰درصدی را در جامعه رقم زد.

در این بین با وجود ناکارآمدی طرح مسکن مهر و معضلات عدیده این طرح که عموماً ناشی از فقدان طرح آمایش دراجرای آن بوده، منتقدان بسیاری مدیریت عباس‌آخوندی در حوزه مسکن را نامطلوب ارزیابی می‌کنند و مصداق بارز ادعای این افراد عدم اجرای طرح مسکن اجتماعی درکنار بی‌رغبتی وی برای اتمام واحدهای نیمه‌کاره مسکن مهر است.

این امر درحالی است که مداخله تاریخی و نیز بی‌برنامگی بی‌سابقه دولت قبل در حوزه مسکن که می‌توان ازآن به عنوان یک رکوردزنی نام برد، قطعاً عاملی شده است که وزارت راه برای ورود به طرح مسکن اجتماعی با احتیاط و هراس وارد شود، چرا که منطقاً هم وقتی یک پروژه‌ای در قواره مسکن مهر هنوز نیمه تمام است و با مشکلات عظیمی از لحاظ تأمین زیرساخت‌ها مواجه است، نمی‌توان انتظار داشت دولت بی‌محابا دوباره وارد گود شود و برای ساخت پروژه جدیدی نظیر مسکن اجتماعی دست به‌کار شود.

 

برخی بر این باورند اگر دولت توان مالی و نیز امکان اجرایی ساخت مسکن اجتماعی را نداشت از همان اول نباید وعده‌های غیرقابل عملی به جامعه و مردم تزریق می‌کرد. این انتقاد شاید از جهاتی وارد باشد، اما از سوی دیگر نباید از نظردور داشت که برخی از وعده‌ها شاید تحت‌تأثیر مطالبات و فشارهای بیرونی مردمی و نهادهای ناظر بر عملکرد دولت باشد و شاید برخی مسؤولان در چنین شرایطی برای ممانعت از ایجاد جو منفی علیه خود و یا ایجاد جو امیدواری و یا به امید تأمین منابع تحت‌تأثیر نگاه مثبت به آینده اقتصادی کشور، ناگزیر به ارایه نسخه‌هایی می‌شوند که بعداً همان وعده‌ها بلای جان آنها و نقطه ضعفی برای به چالش کشاندن مدیریتشان می‌شود.