مصرف انرژی ۸۵ درصد واحدهای مسکونی کشور بیش از میانگین جهانی

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مصرف انرژی ۸۵ درصد واحدهای مسکونی کشور بیش از میانگین جهانی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مصرف و هدررفت انرژی در ۸۵درصد واحدهای مسکونی کشور بیش از میانگین جهانی است، گفت: در کشور، ۲۳میلیون واحد مسکونی وجود دارد که میزان مصرف […]

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

مصرف انرژی ۸۵ درصد واحدهای مسکونی کشور بیش از میانگین جهانی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مصرف و هدررفت انرژی در ۸۵درصد واحدهای مسکونی کشور بیش از میانگین جهانی است، گفت: در کشور، ۲۳میلیون واحد مسکونی وجود دارد که میزان مصرف انرژی برای ۸۵ درصد این واحدهای مسکونی بیش از میانگین جهانی است.

به گزارش فارس، حامدمظاهریان در ششمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری با تأکید بر این‌که مصرف انرژی در ایران از نقطه نظر جهانی وضعیت خوبی ندارد و استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور آمار بالایی دارد گفت: اگر رشد مصرف انرژی در ایران به همین منوال ادامه پیدا کند و به این روند مصرف ادامه دهیم تا سال ۲۰۳۰ برای تولید انرژی نیازمند ۲٫۲ میلیون تن نفت خام هستیم.

وی افزود: ایران در کنفرانس فرانسه متعهد شد که تا ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۴ درصد تولید گاز CO2 را کاهش دهد.

مظاهریان با اشاره به این‌که در سال ۵۶ مصرف و تولید برق از ۷ هزار مگاوات به ۷۶ هزار مگاوات رسیده است ادامه داد: تولید برق در کشور در ۴۰ سال گذشته دو برابر رشد داشت اما مصرف انرژی ۱۰ برابر شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که این میزان مصرف انرژی در کشور می‌تواند نگران‌کننده باشد چرا که بهره‌وری پایین است اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی ایران ۴۰۰ میلیارد دلار است و ترکیه ۵ برابر ایران تولید ناخالص داخلی دارد و این در حالی است که ترکیه نصف ایران مصرف انرژی دارد.

*ایران برای تولید ناخالص داخلی ۵ برابر ترکیه انرژی مصرف می‌کند

به گفته وی، ایران برای تولید ناخالص داخلی ۵ برابر ترکیه، ۳ برابر عربستان، ۵ برابر ژاپن و ۴ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کند.

مظاهریان با اشاره به این‌که در کشور ۲۳ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که میزان مصرف انرژی ۸۵ درصد آنها بیش از میانگین جهانی است، گفت: کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی یکی از چالش‌های بزرگ و اساسی است که برای این‌که به آن پاسخ دهیم در سطح اول احتیاج به قانون داریم.

وی افزود: خوشبختانه در سطح اول قانون اصلاح مصرف انرژی تدوین و تصویب شده است به‌طوری که در ماده ۱۸ این قانون وظایفی برعهده دولت گذاشته شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: براساس این ماده قانون مصرف انرژی در ساختمان‌ها اینگونه خواهد شد که متقاضیان مسکن ساختمان با کیفیت از لحاظ مصرف انرژی خریداری خواهند کرد.

مظاهریان ادامه داد: قسمت سختگیرانه این قانون به سمت دولتی‌های و ساختمان‌های دولتی بوده است چرا که ساختمانی که این قانون را رعایت کند ظرف ۵ سال برچسب انرژی رده G و سپس E را دریافت خواهد کرد.

به گفته وی، این ساختمان‌های دولتی باید ظرف دو سال برنامه خود را ارایه و ظرف ۵ سال آن را اجرایی کنند و اگر این اقدام را انجام ندادند، نرخ برق برای آنها دو برابر محاسبه خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: برای ساختمان‌های عادی نیز بحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان وجود دارد که علاوه بر این‌که با اجرای این ماده می‌توانند برچسب انرژی رده E را دریافت کنند بلکه سازندگان به راحتی می‌توانند برای پایان کار اقدام کنند.