چشمان نگران آموزش و پرورشی‌‌ها به بودجه سال آینده

چشمان نگران آموزش و پرورشی‌‌ها به بودجه سال آینده نمایندگان مجلس، سهم آموزش و پرورش در بودجه۹۶ را «بسیار بد» توصیف کردند و معتقدند در هنگام چکش‌کاری بودجه مربوط به این بخش در صحن علنی، لازم است نگاه مساعدی به آن شود. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سهم آموزش و پرورش در بودجه […]

چشمان نگران آموزش و پرورشی‌‌ها به بودجه سال آینده

نمایندگان مجلس، سهم آموزش و پرورش در بودجه۹۶ را «بسیار بد» توصیف کردند و معتقدند در هنگام چکش‌کاری بودجه مربوط به این بخش در صحن علنی، لازم است نگاه مساعدی به آن شود.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سهم آموزش و پرورش در بودجه سال۹۶ بسیار ناراضی هستند و تلاش و تکاپوی ویژه‌ای برای استفاده از ابزارهای قانونی خود به منظور افزایش اعتبارات این حوزه دارند.

 رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس که در کمیسیون تلفیق نیز عضویت دارد، سهم آموزش و پرورش در بودجه۹۶ را «بسیار بد» توصیف کرد و از پیشنهاد کمیسیون آموزش برای تخصیص اعتبار به اجرای فاز دوم رتبه‌بندی و پرداخت مطالبات فرهنگیان خبر داد.

به گزارش خانه ملت، رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس نیز با انتقاد از پیشنهاد اختصاص تنها ۵٫۸ درصد از کل بودجه عمومی کشور به آموزش‌‌و پرورش برای سال آتی، گفت: امیدوارم زمان تصویب بودجه سال ۹۶در صحن مجلس نگاه دوباره‌ای به بودجه این بخش شود.

 عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش مانند بهمنی است که هرسال بزرگ‌تر میشود و راهکاری برای آن در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز در نظر گرفته نشده است.

مهجوریت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۶

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور در مجلس با انتقاد از پیشنهاد اختصاص تنها ۸٫۵ درصد از کل بودجه عمومی کشور به آموزش‌ و پرورش برای سال آتی، گفت: امیدوارم زمان تصویب بودجه سال ۹۶در صحن مجلس نگاه دوباره‌ای به بودجه این بخش شود.

حمیدرضاحاجی‌بابایی با انتقاد از بودجه پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش در سال ۹۶، گفت: بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال آتی تنها ۳۳ هزار میلیارد تومان است که شامل نوسازی مدارس، سازمان پژوهش و دیگر سازمان‌های زیرمجموعه آموزش و پرورش می‌شود، درواقع تنها ۸٫۵درصد از کل بودجه ۳۷۰هزار میلیارد تومانی عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال ۹۱، ۱۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص داده شد، درواقع حدود ۱۵٫۶ درصد از بودجه کل کشور به این مسأله تعلق گرفت، اما کاهش عظیم بودجه آموزش و پرورش با وجود افزایش مشکلات در این عرصه در سال آتی، نشان از نگاه محدود به مقوله عظیم آموزش است.

وی با بیان این‌که دولت به دنبال واگذاری ۱۰درصد از آموزش و پرورش به بخش خصوصی است، گفت: این کار خلاف اهداف کلی نظام -ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری- و قانون اساسی است چراکه آموزش و پرورش به دلیل دارا بودن جایگاه خاص و متفاوت نباید به بخش خصوصی واگذار شود.

نان‌خشک فروشی در مدارس برای تأمین هزینه‌ها

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش مانند بهمنی است که هرسال بزرگ‌تر میشود و راهکاری برای آن در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز در نظر گرفته نشده است.

فرهاد فلاحتی با اشاره به لایحه بودجه۹۶ و رشد ۱۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۵ گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۶ به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رشد تقریباً مانند رشد بقیه ردیف‌‌ها در بودجه۹۶ است؛ با این حال در مجموع آموزش و پرورش با مشکل جدی مواجه خواهد بود و سال آتی در شرایط مناسبی قرار نخواهد داشت.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی دلیل مشکل بودجه۹۶ را وجود کسری‌هایی از سال ۹۵ و سال‌های قبل دانست و افزود: کسری بودجه سال ۹۵ حدود ۵ هزار میلیارد تومان است و کسری سال‌های قبل نیز مدام به بودجه آموزش و پرورش منتقل شده و روی هم تلنبار می‌شوند به همین دلیل افزایش ۱۰درصدی مصداق رشد به حساب نمی‌آید و باید در این قضیه تجدیدنظری شود؛ درغیر این صورت آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۸درصد رقمی که در حال حاضر در بودجه آموزش و پرورش هست، باید به حقوق و مزایا و پرسنل و اموراتی از این دست برود و عملاً فضای پرورشی و آموزشی با کسری جدی بودجه مواجه خواهد بود.

قانون ناظر به فروش اموال و اراضی آموزش و پرورش اجرایی نشده است

فلاحتی در خصوص پیشنهادهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: بر استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش تأکید شد؛ در مجلس قبل قانونی برای فروش اموال یا تغییر کاربری‌های آموزش و پرورش و اراضی آن آمده بود و آموزش و پرورش هیچ کاری روی آن نکرده بود. یک راهکار برای تأمین بودجه این بود که بر این قضیه تأکید و تسریع شود و روش‌گذاری و بازه زمانی مشخص به آموزش و پرورش داده شد.

این نماینده مجلس افزود: پیشنهاد شد درصدی از محل سود صنایعی که جزو صنایع سودآور و مفید تلقی می‌شوند به آموزش و پرورش داده شود. همچنین پیشنهاد شد، از چند ردیف دیگر به آموزش و پرورش داده شود؛ لذا اگر رقم‌های آن مورد موافقت قرار گیرد و در کمیسیون تلفیق پذیرفته شده و مورد موافقت نمایندگان در صحن علنی قرار گیرد، نزدیک به ۱۰هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک مازاد صورت می‌گیرد.

۴۲هزار میلیون ریال، کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم با بیان این‌که طبق آمار آموزش و پرورش جمع کسری اعتبار سال۹۵ که به ۹۶ منتقل می‌شود، ۴۲هزار میلیون ریال است گفت: کسری بودجه سال۹۵ پس از سر جمع اعتبار سال۹۶ باید از بودجه کم شود.۱۴هزار میلیون ریال نیز مربوط به بند (و) است؛ یعنی کسورات پرداختی‌های آموزش و پرورش به پرسنل خود، که حتما باید انجام شود.

نماینده مجلس دهم افزود: کسری سایر هزینه‌ها مثل آب، برق، گاز، تلفن، هزینه‌های پرسنلی، مسایل آموزش و پرورش و تنخواه‌های آموزش و پرورش نیز ۲۲هزار میلیون ریال است.

 

وی ادامه داد: مشکلی که در آموزش و پرورش بسیار محرز است این است که اگرچه سرجمع اعتبارات آموزش و پرورش، تکافوی هزینه‌های آموزش و پرورش را به‌طور کلی می‌دهد و همچنان که سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش می‌گوید به راحتی می‌توان با این ۳۲هزار میلیارد آموزش و پرورش را اداره کرد، اما پیشینه موجود، شرایطی را پیش می‌آورد که از سر جمع فصول خود، مجبورند کاهش دهند و به بخش هزینه‌های پرسنلی و بند (و) اختصاص پیدا می‌کند لذا عملاً بدنه آموزش و پرورش که رکن اصلی است و دانش آموزان را نیز در بر می‌گیرد، معطل بودجه می‌ماند.