توسعه قطار‌های حومه‌ای مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها

وزیر راه با اشاره به ورود ۱٫۲ میلیون مسافر روزانه به تهران مطرح کرد توسعه قطار‌های حومه‌ای مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پنجم آذر ماه به نام روز «ایمنی راه‌آهن» نام گذاری می‌شود، گفت: مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان شهر‌ها توسعه قطار‌های حومه‌ای است. به گزارش […]

وزیر راه با اشاره به ورود ۱٫۲ میلیون مسافر روزانه به تهران مطرح کرد

توسعه قطار‌های حومه‌ای مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پنجم آذر ماه به نام روز «ایمنی راه‌آهن» نام گذاری می‌شود، گفت: مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان شهر‌ها توسعه قطار‌های حومه‌ای است.

به گزارش ایلنا، عباس‌آخوندی در مراسم بهره‌برداری از ۳ رویداد پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی با اشاره به این‌که در آستانه چهلمین روز از دست دادن هموطنانم در سانحه قطار تبریز- مشهد هستیم، گفت: خاطر به هیچ‌وجه نباید این روز را از یاد ببریم بلکه مدیرعامل راه‌آهن نیز باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نام‌گذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.

وی با بیان این‌که امیدوارم تمام تلاش‌های ما در راستای آبادانی کشور و خدمت به مردم مؤثر واقع شود، گفت: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصور‌ها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

آخوندی ادامه داد: اخیراً مجلس مصوبه‌ای را مبنی بر تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای که زیر نظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند، تصویب کرده است و با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون ۵۰ درصد جمعیت در ۱۰ کلان‌شهر کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق حمل و نقل حومه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند گفت: با این مصوبه ما شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند. اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای کند.

وی با بیان این‌که یکی از راهکارهای مهم در جهت کاهش آلودگی هوا توسعه شبکه ریلی است، گفت: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا همین تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای به شمار می‌رود.

آخوندی با بیان این‌که هرچه تردد خودرو کم‌تر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت، افزود: حمل و نقل حومه‌ای فقط جابه‌جایی مسافر موجود نیست و در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود به‌طوری که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهر‌ها خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اهمیت بحث مدیریت تحول در شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت: در صورتی که مدیران مناطق موظف به مدیریت قطارهای حومه‌ای شوند، با مدل‌های برنامه‌ریزی و ساختاری کاملاً متفاوتی روبه‌رو خواهند شد، لذا پرورش مدیرانی که بتوانند بار مسؤولیت‌های موجود را پوشش دهند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پروژه نت (نگهداری و تعمیر) اظهار داشت: نگهداری دارایی‌های فیزیکی و مدیریت دارایی‌های عمومی در ایران بسیار مهم است و در صورتی که مدیریت دارایی‌های راه‌آهن به سایر بخش‌ها اضافه شود مجموع این دارایی‌ها به هزاران هزار میلیارد می‌رسد.

وی در خصوص چگونگی افزایش نرخ بهره‌وری از مدیریت دارایی و همچنین نرخ بهره‌وری اقتصادی و مالی بیان داشت: مدیریت دارایی یکی از بحث‌های اصلی مدیریت کلان در ایران بوده که در این خصوص اقدامات گسترده‌ای در دولت صورت گرفته است. همچنین پرداختن راه‌آهن به این موضوع از حیث تعمیر و نگهداری باعث خرسندی است.

 

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به وقوع حادثه ریلی دو قطار یادآور شد: هرچند با وقوع این حادثه همه از نظر روحی و روانی در تنگنا قرار گرفتیم اما امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه‌آهن دریغ نکنیم زیرا این سازمان بزرگ‌تر از آن است که متوقف شود. امیدواریم با عبرت گرفتن از این حادثه در جهت بهبود و توسعه راه‌آهن کشور گام‌برداریم.