کترینگ خارجی در راه‌آهن فعال نیست

کترینگ خارجی در راه‌آهن فعال نیست در طول هفته‌های گذشته و پس از حادثه ریلی اخیر یکی از فشارهای عمده‌ای که به وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن وارد شده بحث استفاده از خارجی‌‌‌ها در حوزه‌هایی است که نیاز به آنها وجود نداشته است موضوعی که نگاهی به واقعیت‌های قراردادهای منعقد شده نشان می‌دهد […]

کترینگ خارجی در راه‌آهن فعال نیست

در طول هفته‌های گذشته و پس از حادثه ریلی اخیر یکی از فشارهای عمده‌ای که به وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن وارد شده بحث استفاده از خارجی‌‌‌ها در حوزه‌هایی است که نیاز به آنها وجود نداشته است موضوعی که نگاهی به واقعیت‌های قراردادهای منعقد شده نشان می‌دهد صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، چند ماه قبل وزیر راه و شهرسازی با حضور در راه‌آهن از یک کترینگ جدید ریلی بهره‌برداری کرد. کترینگی که هر چند یک شرکت ایرانی محوریت کار را در آن دارد اما در جریان فشارهای اخیری که به راه‌آهن آمده صحبت از فعالیت یک شرکت اتریشی مطرح شده است.

مدیریت این کترینگ جدید ریلی در نامه‌ای که به‌طور مستقیم خطاب به علی‌لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نوشته در توضیحاتی اعلام کرده است که نه تنها شرکت اتریشی کار را در این حوزه در اختیار ندارد که به‌طور خاص تمام فرایند اجرایی این کترینگ از سوی این شرکت داخلی انجام می‌گیرد.

در متن این نامه ابتدا به مسایل و مشکلاتی که در حوزه تهیه غذای قطارهای مسافری وجود داشته اشاره شده و اعلام شده است از سال ۱۳۹۰ که آخرین واگن‌های متعلق به راه‌آهن به بخش خصوصی واگذار شد این شرکت دیگر هیچ واگن باری یا مسافری ملکی در اختیار ندارد.

پس از واگذاری این قطار‌‌ها به بخش خصوصی، مالکان قطار‌‌ها هستند که نسبت به انعقاد قراردادهای نگهداری و تعمیرات امور مهمانداری و راهبری و نیز تأمین، پذیرایی و کترینگ با پیمانکاران اقدام می‌کنند.

بر این اساس به دلیل نبود هیچ آشپزخانه مجهز و مدرنی در محدوده خیابان شوش و سایر خیابان‌های منتهی به ایستگاه راه‌آهن، مالکان قطار‌‌ها یا اقدام به حذف پذیرایی از برنامه سفرهای خود کرده‌اند که این موضوع باعث نارضایتی مسافران شده و یا مجبور به خرید غذا از آشپزخانه‌های موجود در اطراف ایستگاه راه‌آهن شده‌اند که این مسأله در طول سال‌های قبل به ایجاد برخی مسمومیت‌های غذایی و تبعات اجتماعی منجر شده است.

پس از این مقدمات مدیریت این کترینگ ریلی اعلام کرده که با تأسیس کارخانه‌ای عظیم در حوالی راه‌آهن در طول ۳ سال گذشته اقدام به ارایه وعده‌های پذیرایی در قطار‌‌ها کرده که سرانجام در مرداد ماه سال جاری با حضور مدیرعامل راه‌آهن، وزیر راه و شهرسازی و سفیر اتریش در ایران افتتاح شد.

این کترینگ پس از مقدمات ابتدایی در ۵ محور نسبت به شایعه حضور اتریشی‌‌‌ها در این حوزه واکنش نشان داده است. در ابتدا اعلام شده که این شرکت سهامی صددرصد ایرانی دارد که برای تأمین بخشی از سرمایه و تجهیزات مورد نیاز خود با معتبر‌‌ترین شرکت کترینگ ریلی اروپا اقدام به همکاری کرده تا مقدمات انتقال دانش فنی و آموزش پرسنل ایرانی و نیز تأمین ۵۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای خرید ماشین‌آلات را تأمین کند.

بر این اساس در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان این شرکت را ایرانی‌‌‌ها تشکیل می‌دهند و تنها دو کارشناس خارجی فرایند کنترل کیفیت و تعمیر ماشین‌آلات نصب شده را در دستور کار دارند.

همچنین ۹۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده در این کیترینگ با انتقال دانش فنی توسط طرف اتریشی به پیمانکاران و سازندگان داخلی تولید شده و مواد اولیه نیز به‌طور کامل از سوی طرف‌های ایرانی تأمین می‌شود.

 

این توضیحات نشان از آن دارد که شایعه‌های مطرح شده درباره آغاز به‌کار یک شرکت اتریشی برای تأمین پذیرایی در قطارهای ایرانی از واقعیت به دور بوده و آنچه در عمل اتفاق افتاده حضور آنها به عنوان مشاور و سرمایه‌گذار در بخشی از این پروژه بزرگ به حساب می‌آید.