اختیارات قانونی در دست افراد بیگانه با شهرسازی است

رؤسای نظام‌ مهندسی استان‌ها اختیارات قانونی در دست افراد بیگانه با شهرسازی است «کشور علاوه بر مقررات ملی ساختمان، نیازمند مقررات ملی شهرسازی است و شورای مرکزی هفتم باید نسبت به انجام آن اهتمام ورزد.» این موضوعی است که اکبرترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در مراسم معارفه شورای مرکزی دوره هفتم سازمان نظام مهندسی […]

رؤسای نظام‌ مهندسی استان‌ها

اختیارات قانونی در دست افراد بیگانه با شهرسازی است

«کشور علاوه بر مقررات ملی ساختمان، نیازمند مقررات ملی شهرسازی است و شورای مرکزی هفتم باید نسبت به انجام آن اهتمام ورزد.» این موضوعی است که اکبرترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در مراسم معارفه شورای مرکزی دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان بر آن تأکید و ابراز امیدواری کرده که در دوره هفتم شورای مرکزی، علاوه بر این موضوع، کارهای دیگری هم که ناتمام مانده است، در دوره جدید با درایت اعضای شورای هفتم به نتیجه برسد.

به گزارش صما، نبود منابع درآمدی پایدار برای شهرها، عدم تحقق مدریت یکپارچه شهری، نبود هویت ملی و محلی و نبود الگویی مناسب برای ساخت و سازهای شهری به ویژه در شهرهای جدید، ضعف تعامل مدیران اجرایی در تولید اندیشه برای شهرسازی، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در کلان‌شهر‌‌ها بدون در نظر گرفتن نیاز شهر‌‌ها و محلات، عدم بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، تبعیت نکردن از قانون و برنامه‌‌گریزی، رونق سوداگری پول، تراکم‌‌فروشی‌‌‌ها و بسیاری از معضلات دیگر، تهدیداتی است که امروز عرضه شهرسازی کشور را تهدید می‌کند.

در همین راستا در گفت‌وگو با تعدادی از رؤسای نظام مهندسی استان‌ها با طرح این پرسش که تهیه و تدوین مقررات ملی شهرسازی در حال حاضر تا چه حد الزامی است، به بررسی چالش‌های عرصه شهرسازی پرداخته شده است.

مقررات شهرسازی باید تکمیل و اصلاح شود

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که بخشی از مقررات ملی ساختمان به مقررات شهرسازی اختصاص دارد که در صورت نیاز و نقص، باید تکمیل و اصلاح شود گفت: وظایف مهندسان شهرساز به عنوان یکی از گروه‌های ۷گانه باید مشخص شود و در کنار توجه به مقررات ساختمان و اجرای آنها، مقررات شهرسازی نیز باید لحاظ و اجرایی شود.

سیامک مشرف ادامه داد: با توجه به این‌که هرچه جلوتر می‌رویم، شهر‌‌ها گسترش بیش‌تری پیدا می‌کنند و موضوع استفاده از دانش شهرسازی بیش‌تر خود را نشان می‌دهد، باید بپذیریم افرادی که در بدنه مدیریت شهری قرار می‌گیرند از جمله اعضای شوراهای اسلامی شهر‌‌ها و روستاها، که سیاست‌گذار توسعه مسایل شهری و مجری قوانین هستند، باید جزو افرادی باشند که تخصص و تجربه لازم را داشته باشند.

وی در عین حال با تأکید بر این‌که شهردار‌‌ها باید از بین کسانی انتخاب شوند که بیگانه با مسایل شهرسازی نباشند اظهار داشت: در این بین سازمان‌های نظام مهندسی می‌توانند در مسایلی نظیر انتخابات چند ماه آینده ایفای نقش و این موضوع را پیگیری کنند که مهندسان شهرساز باتجربه در این حوزه مشارکت و خودشان را به عنوان افرادی مطرح کنند که مایلند در بدنه شوراهای شهر قرار گیرند.

مشرف همچنین عنوان کرد: یکی از معضلات ما در شهر‌‌ها این است که قوانین و مقررات شهرسازی در دست افرادی قرار گرفته که بیگانه با آن هستند. در حالی که مسؤولان باید از تیم‌های کارشناسی در کنار خود استفاده کنند.

وی افزود: متأسفانه در این عرصه، زبان مشترکی بین تصمیم‌گیران و کارشناسان وجود ندارد و خود کارشناسان باید در عرصه مسایل مدیریت شهری، برخی مسایل را مدیریت کنند.

مدیران شهری، علاقه‌مند به اجرای پروژه‌های بزرگ در مراکز شهرها

مشرف با بیان این‌که در شهر‌‌ها تمام طرح‌ها و پروژه‌هایی که به نوعی با بروز معضل ترافیک و سایر مسایل شهری نظیر آلودگی هوا مرتبط هستند و منجر به ایجاد این مشکلات می‌شوند، باید به خارج از شهر هدایت شوند تصریح کرد: درواقع باید بپذیریم برای این‌که شهر‌‌ها از آلودگی و ترافیک به دور باشند، این طرح‌ها باید در خارج از شهر‌‌ها اجرایی شوند.

این مسؤول سازمانی با انتقاد از این‌که این مسأله در شهرهای کشور رعایت نمی‌شود، گفت: حتی مدیران شهری تمایل دارند که ساخت و ساز‌‌ها و پروژه‌های بزرگ در مراکز شهر‌‌ها قرار بگیرند و این موضوع ناشی از این است که تخصص لازم را در رابطه با مدیریت شهری ندارند.

مشرف تأکید کرد: از سوی دیگر مشاورانی که در رابطه با طرح‌های جامع و تفصیلی فعالیت می‌کنند، آن‌طور که باید در این زمینه وقت و انرژی صرف نمی‌کنند. البته این معضل بیش‌تر در استان‌های کم‌تر برخوردار مثل چهارمحال‌وبختیاری که شهر‌‌ها حتی در سطوح ۱، ۲ و ۳ درجه‌بندی می‌شوند، خود را نشان می‌دهد و در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت کوتاه مدت و بلندمدت سازمان‌های نظام مهندسی در عرصه شهرسازی گفت: در بلندمدت سازمان‌های نظام مهندسی باید مسایلی مثل سرانه‌ها را جمع بندی کنند که اصول و ضوابط شهرسازی بر کلیه طرح‌های جامع حاکم باشد و در کوتاه مدت نیز در عرصه انتخابات به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی شرکت کنند.

مشرف خاطرنشان کرد: باید بپذیریم افرادی که شهر‌‌ها را می‌سازند و در آنها مدیریت و تصمیم‌گیری می‌کنند، باید تخصص لازم را داشته باشند و از همین رو باید شهر‌‌ها را به دست متخصصان و شهرسازان بسپاریم.

مقررات شهرسازی هست، اما اجرایی نمی‌شود

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که در حال حاضر تنظیم مقررات ملی شهرسازی یکی از نیازهای کشور در بخش ساخت و ساز است گفت: اما با شرایطی که هم اکنون داریم، این‌که تا چه اندازه بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم، جای بحث دارد.

علی‌طوماری افزود: البته مقررات شهرسازی را ما در شرایط فعلی نیز در اختیار داریم و موضوعی نیست که به آن دسترسی نداشته باشیم، اما با وضعیتی که شهرداری‌ها در حال حاضر به لحاظ محل کسب درآمد دارند، این موضوع باعث می‌شود که مقررات شهرسازی عملیاتی نشود.

وی ادامه داد: مادامی که منبع درآمد شهرداری‌ها به شکل و شیوه فعلی تأمین شود، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت و البته این موضوع به معنای این نیست که ما نتوانیم به نتیجه مشخصی در این زمینه برسیم.

طوماری با تأکید بر این‌که در عرصه شهرسازی تدوین مقررات و ضوابط کافی نیست و باید در این بخش تلاش بیش‌تری صورت گیرد عنوان کرد: مقررات شهرسازی باید با شرایط جامعه ما منطبق باشد و در عین حال امکان عملیاتی شدن آن هم فراهم باشد. لذا اگر در این حوزه پیش برویم، می‌توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم.

غفلت از مباحث شهرسازی در شهرها

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در خصوص تدوین مقررات ملی شهرسازی گفت: ما حداقل در استان کرمان از بحث نما و منظر شهری که منشعب گرفته از مباحث شهرسازی است، غافل مانده‌ایم و در این استان، جای کار بسیاری برای انجام ضوابط و مباحث شهرسازی است.

مجیداسماعیلیان بیان کرد: در ارتباط با همین بحث اخیراً جلسه‌ای را با معاونت عمرانی استان کرمان و شهردار و مدیر کل راه و شهرسازی داشتیم و عنوان کردیم که در استان کرمان، تمام نهادهایی که به نوعی درگیر مسایل اجرایی و قانونگذار در این بخش هستند، باید در این بخش اقدامات جدی انجام دهند.

 

وی در ارتباط با نقش سازمان‌های نظام مهندسی در این زمینه ادامه داد: دستگاه‌هایی مثل نظام مهندسی می‌توانند در این بخش کمک و ابزار فکری برای آنها فراهم کنند. اما این‌که آیا برای اجرایی شدن اصول شهرسازی در شهر‌‌ها و عملیاتی شدن این موضوعات، نیاز به مبحث جدید مقررات ملی داشته باشیم، موضوعی است که کارشناسان صاحب‌نظر باید در این زمینه اظهارنظر کنند.