لزوم پشتیبانی قانونی و تشکیلاتی از جریان مهندسی

رییس جدید نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد لزوم پشتیبانی قانونی و تشکیلاتی از جریان مهندسی رییس نظام مهندسی ساختمان کشور، مهم‌ترین رسالت شورای هفتم را پیگیری اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت: پیگیری اصلاح قانون نظام مهندسی باید در دستور کار شورای مرکزی قرار گیرد و با توجه به این‌که تجربیات ۲۰ […]

رییس جدید نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد

لزوم پشتیبانی قانونی و تشکیلاتی از جریان مهندسی

رییس نظام مهندسی ساختمان کشور، مهم‌ترین رسالت شورای هفتم را پیگیری اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت: پیگیری اصلاح قانون نظام مهندسی باید در دستور کار شورای مرکزی قرار گیرد و با توجه به این‌که تجربیات ۲۰ سال گذشته باید در آن ملحوظ شود و در عین حال لطمه‌ای نخورد و شاهد عقبگرد در قانون نباشیم، مستلزم صرف انرژی زیادی است.

به گزارش صما، فرج‌ا…رجبی که دطی حکمی از سوی رییس‌جمهور به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای یک دوره ۳ ساله به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب شد، مسؤولیت شورای مرکزی هفتم را صیانت جامع مهندسی برشمرد و افزود: حمایت و پشتیبانی جدی قانونی و تشکیلاتی -نه لفظی- از جریان مهندسی در کشور لازم است که بخشی از این جریان مهندسی حتما سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی هستند و بخش دیگر هم مهندسانی که به عنوان مهندسان حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

رییس جدید شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور دستیابی به صیانت از حرفه مهندسی و افزایش اعتبار حرفه‌ای و امنیت شغلی مهندسان را مهم‌ترین هدف خود در شورای مرکزی هفتم دانست و افزود: ارایه راهبردهای جدید به منظور افزایش نقش سازمان‌های نظام مهندسی در طرح‌های توسعه ملی و استانی و تلاش برای تبدیل سازمان‌های نظام مهندسی به یک نهاد مرجع تخصصی ملی در امر ساختمان از دیگر اهداف شورای مرکزی هفتم است.

رجبی با تأکید بر اخلاق حرفه‌ای اظهار داشت: یک بحث بسیار مهم دیگر این است که کمک کنیم تا اخلاق حرفه‌ای قوت و توان بگیرد؛ در شئونات مهندسی کشور مستقر شود و فضایی به وجود بیاورد که رابطه بین جامعه مهندسی و مردم و نیز جایگاه مهندسان کشور اعتلا پیدا کند.

این مسؤول همچنین موارد مذکور را مقدمه‌ای دانست برای این‌که سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان حرفه‌ای و مرجع در امور فنی و مهندسی در کشور جا بیفتد و ادامه داد: این سازمان باید بتواند در بسیاری از زمینه‌ها حرف اول را بزند؛ در امور فنی مشکل‌گشا باشد؛ در تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌ها راهبری کند و به لحاظ حضور در کل کشور، بتواند بازوی فنی کشور چه در حوزه فعالیت‌های بخش خصوصی و چه در حوزه فعالیت‌های بخش دولتی و اجرایی باشد.

رجبی با بیان این‌که ظرفیت سازمان نظام مهندسی شامل ظرفیت همه مهندسانی است که فعالیت می‌کنند تأکید کرد: ما باید تعلق سازمانی را در سازمان‌های نظام مهندسی چه در استان‌ها و چه در نظام مهندسی کشور به وجود بیاوریم. یعنی فضایی را ایجاد کنیم که مهندسان واقعاً احساس کنند به این سازمان تعلق دارند و نسبت به سرنوشت این سازمان‌ها حساسیت داشته باشند.

رییس جدید شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر لزوم حضور همه جانبه و مشارکت فعال مهندسان در سازمان نظام مهندسی افزود: مهندسان مخصوصا باید در حوزه فعالیت‌های حرفه‌ای شامل فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و تألیفی مشارکت فعال داشته باشند و به صنعت ساختمان خدمت کنند و این‌ها مجموعه مسایلی است که به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته باید پیگیری شود.

رجبی همچنین در خصوص عملکرد شورای مرکزی ششم تصریح کرد: دوره ششم در فضایی قرار گرفت که بعضی از نابسامانی‌‌ها و ایرادات و معایبی که در حوزه فعالیت‌های حرفه‌ای بود، تاحدی خود را نشان داد. از طرف دیگر فضایی حاکم بود که مدیریت سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزی، نگاهی نو به مسأله مدیریت و رویکردهای سازمان داشتند.

وی اضافه کرد: درواقع مأموریت سازمان را در قانون مسلم می‌دانست و دنبال این بود تا چشم اندازی برای این مأموریت ترسیم کند که با این مأموریت و تکلیفی که دارد، متناسب باشد. از این بابت می‌توان گفت که تحرک استان‌ها در حوزه‌های شورای مرکزی بیش‌تر شد و این نقطه مثبت عملکرد شورای ششم بود.

رییس جدید شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور در پایان یادآور شد: از طرف دیگر، بین برخی از فعالیت‌های مهندسان دچار چالش بودیم یا این چالش با مردم به عنوان بهره‌برداران و یا دستگاه‌های اجرایی دیگر مطرح بود و بعد تلاشی شروع شد برای این‌که دوباره جامعه مهندسی و حرفه مهندسی را حفظ و صیانت کنیم و پوشش دهیم و این اتفاق در دوره ششم افتاد؛این موارد از نکات برجسته و قابل تعمق و پیگیری عملکرد شورای ششم است.

یادآورمی‌شود فرج‌ا…رجبی رییس جدید شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی ساختمان کشور، متولد (۱۳۳۹) صادره از شیراز، مهندس عمران، کارشناسی ارشد رشته شهرسازی (برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای)، پایه یک(نظارت – اجرا و محاسبه ۳) است.

همچنین سوابق اجرایی این مسؤول را می‌توان به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره دهم، شهردار شیراز، عضو هیأت مدیره شرکت عمران توسعه فارس، مدیر پروژه سد سیوند- سد سلمان فارس، معاون شهردار شیراز، عضو هیأت مدیره آبفای استان، مدیر پروژه سیمان سفید نی ریز، قائم‌مقام مسکن و شهرسازی فارس، مدیر پروژه سیلوی اکبرآباد شیراز و عضویت در هیأت مدیره دوره ششم و هفتم شورای مرکزی ساختمان کشور اشاره کرد.