برنامه ششم اقتصادمحور است

برنامه ششم اقتصادمحور است نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی از تخصیص صددرصدی برای خسارت دیدگان محصولات کشاورزی در برنامه ششم خبر داد و گفت: برنامه ششم توسعه کاملاً اقتصادمحور است. به گزارش مهر، نورمحمدتربیتی‌نژاد اظهار کرد: برنامه ششم توسعه که به تصویب رسیده یک برنامه کاملاً اقتصادمحور است که به حل […]

برنامه ششم اقتصادمحور است

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی از تخصیص صددرصدی برای خسارت دیدگان محصولات کشاورزی در برنامه ششم خبر داد و گفت: برنامه ششم توسعه کاملاً اقتصادمحور است.

به گزارش مهر، نورمحمدتربیتی‌نژاد اظهار کرد: برنامه ششم توسعه که به تصویب رسیده یک برنامه کاملاً اقتصادمحور است که به حل معضلات و مسایل اقتصادی کشور توجه دارد.

وی افزود: استان گلستان ظرفیت‌های اقتصادی خوبی دارد که اگر درست برنامه‌ریزی شود، می‌توانیم از دستاوردهای برنامه ششم در استان استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نخستین راهکار برای بهره‌وری بیش‌تر از برنامه ششم توسعه این است که به کمک مسؤولان اجرایی و نمایندگان برش استانی استخراج‌شده و براساس بودجه سنواتی تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی انجام شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این برنامه به مکانیزاسیون توجه ویژه‌ای شده و استان گلستان به لحاظ کشاورزی بودن و داشتن ماشین‌آلات فرسوده به‌شرط دارا بودن برش استانی صحیح می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

وی بابیان این‌که ۵۰۰ هزار هکتار تبدیل اراضی شیب‌دار و تسهیلات مناسب برای مراکز تحقیقاتی در برنامه ششم دیده‌شده است، متذکر شد: گلستان هم در زمینه اراضی شیب‌دار و هم داشتن دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی و مراکز تحقیقاتی می‌تواند از این حوزه برای رسیدن به محصولات دانش‌بنیان یاری بجوید.

تربتی‌نژاد با بیان این‌که تسهیلات خوبی برای صادرات در برنامه ششم دیده‌شده است، تصریح کرد: گلستان یکی از استان‌های منحصربه‌فرد در صنایع تکمیلی و کارخانه‌های تبدیلی است و باوجود سیب‌زمینی و گوشت مرغ مازاد می‌تواند صادرکننده خوبی باشد.

وی اضافه کرد: همچنین پرداخت ۸۵ درصد از هزینه روش نوین آبیاری توسط دولت در برنامه ششم دیده‌شده و گلستان استعداد خوبی در این حوزه دارد و می‌تواند از این تسهیلات ۸۵ درصدی رایگان در روش آبیاری نوین استفاده کند.

ریز گرد‌ها گلستان را تهدید می‌کند

وی با بیان این‌که گلستان ظاهراً در حوزه محیط‌زیست مشکل ندارد، بیان کرد: ریزگرد‌ها از سمت شمال استان و کشور را تهدید می‌کند و باید در مقام پیشگیری برآمده و از امکانات و ظرفیت‌های دیده‌شده در برنامه ششم در این حوزه استفاده کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم توسعه دیده‌شده که با همکاری و برنامه‌ریزی مناسب نمایندگان و مدیران و مسؤولان اجرایی گلستان می‌توانیم به شاخص‌های مهم در کشاورزی و منابع طبیعی در گلستان برسیم.

وی به بحث خسارت سرمازدگی اخیر به محصولات کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به همت مسؤولان اجرایی استان و نمایندگان و دولت تأمین خسارت سرمازدگی مصوب و به استان ابلاغ شد اما در اجرا کند پیش می‌رود و سختگیری‌هایی انجام می‌شود که من از مردم عذرخواهی می‌کنم.

 

تربتی نژاد افزود: در برنامه ششم بیمه اجباری برای تمام محصولات کشاورزی دیده‌شده و تمام کسانی که از تسهیلات بیمه‌ای استفاده کرده‌اند، در صورت بروز خسارت صددرصد آن تخصیص می‌یابد و دیگر معضلات برنامه پنجم در این حوزه را در برنامه ششم نخواهیم داشت.