مروری بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی

مروری بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی   در جلسه روز یکشنبه هیئت وزیران، موضوع اعتماد مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی که حاکی از رضایت مجلس شورای اسلامی از خدمات این وزارتخانه است، مطرح شد و رییس‌جمهور از رییس مجلس، هیئت رییسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی […]

مروری بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی

 

در جلسه روز یکشنبه هیئت وزیران، موضوع اعتماد مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی که حاکی از رضایت مجلس شورای اسلامی از خدمات این وزارتخانه است، مطرح شد و رییس‌جمهور از رییس مجلس، هیئت رییسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی کرد. به بهانه اعتماد مجدد نمایندگان ملت به وزیر راه و شهرسازی مناسب است به گوشه ای از دستاوردهای این دوره را گزارش کنم.

به گزارش  ایسنا دوره مسئولیت آخوندی با موفقیت‌های بزرگ و درخور اعتنایی در حوزه راه و شهرسازی همراه بوده است که به گمان من به شایستگی اطلاع‌رسانی نشده است.

 زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت کشور با تلاش‌های انجام شده نوید از آینده درخشانی در این حوزه می‌دهد. اتمام عملیات اجرایی راه‌آهن گرگان اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان، افزایش ۹۳ درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، افزایش ۶۲ درصدی جابجایی مسافر حومه‌ای ریلی، بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر راه روستایی از جمله این تلاش‌های مهم است.

گسترش ظرفیت ناوگان دریایی و حمل و نقل دریایی کشور در دوره فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیز این وزارتخانه محسوب می‌شود. رشد ۹ درصدي  ظرفيت ناوگان دريايي نفتي كشور و رسيدن به ۱۵ ميليون تن ظرفيت، رشد ۱۰ درصدي ظرفيت تخليه و بارگيری بنادر تجاری و رسيدن به ۲۰۹ ميليون تن ظرفيت، بهره‌برداری از ۳۹ پروژه توسعه و تجهيز بنادر به ارزش تقريبي ۳۲۷۲ ميليارد ريال، بهره برداری از ۱۴ موج شکن بنادر كوچك چند منظوره در سواحل جنوب كشور و بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان از جمله این دستاوردهاست.

تصادفات رانندگي همواره يكي از دغدغه های اصلی كشوربوده و با توجه به ميزان مرگ و مير و جراحات ناشی از آن، يكی از چالشهای اصلی مسئولان و مردم محسوب مي شود. بر اساس مطالعات اقتصادي صورت گرفته با توجه به حدود ۱۶ هزار نفر كشته و ۵۰۰ هزار مصدوم ناشي از آن (سالانه)، ميزان هزينه مستقيم و غيرمستقيم ناشي از تصادفات رانندگی، سالانه بيش از ۴۰ هزار ميليارد ريال است كه اين ميزان در حدود ۶ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را تشكيل می‌دهد، حذف و اصلاح تعداد ۱۹۳۲ نقطه مقطع و تقاطع پرتصادف در راه‌های شریانی و استقرار سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی کشور در ۵۰۰ محور مهم نیز اقداماتی است که در جهت ایمن‌سازی راه‌ها و کاهش تلفات جاده‌ای به انجام رسیده است.

انعقاد قرارداد و خرید هواپیما از دو شرکت معتبر بین المللی که برای اولین بار در این شیوه و با این حجم در سالهای پس از انقلاب انجام شد و منجر به خرید ۲۰۰ فروند هواپیما به شیوه اجاره به شرط تملیک و تامین مالی از مسیر درآمدهای حاصل از بهره برداری از هواپیماها به انجام رسید، علاوه بر اینکه مهر ابطالی بر تحریم ها تلقی می شود زمینه ساز تحولاتی بزرگ در حوزه حمل و نقل هوائی محسوب می شود. زمینه سازی برای بازپس گیری سهم ایران از بازار صنعت حمل و نقل هوائی در منطقه و جهان و تسهیل گردشگری ملی و بین المللی از جمله این تحولات محسوب می‌شود.

همچنین افتتاح ۷۱۰ هزار واحد مسکن مهر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد افتتاح شده در این دولت و افزایش آن به ۸۰۰ هزار تا پایان دوره این دولت نیز از جمله خدمات این دستگاه به شمار می آید.

درک اهمیت و ارزش این کارها بدون در نظر داشتن محدودیت‌های شدید منابع که در بخش عمده ای از دوران استقرار دولت یازدهم، دولت را در پیگیری اهداف و برنامه‌هایش با مشکلات متعددی روبرو کرد، میسر نیست.

بدون تردید اعتماد مجدد نمایندگان محترم مجلس به جناب آخوندی حکایت از آگاهی آنان از این دستاوردهاست.

 محسن حاجی میرزایی دبی هیأت دولت