بدهکاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی

بدهکاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شرکت‌های شستا سوددهی ندارند، گفت: دولت، سازمان‌ها و شهرداری‌ها باید به موقع بدهی خود را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کنند. ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به ضرورت ساماندهی و پایش […]

بدهکاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شرکت‌های شستا سوددهی ندارند، گفت: دولت، سازمان‌ها و شهرداری‌ها باید به موقع بدهی خود را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کنند.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به ضرورت ساماندهی و پایش مالی صندوق‌های بازنشستگی گفت: صندوق‌های بازنشستگی به عنوان پشتوانه‌ای برای بیمه‌گذاران پس از بازنشستگی تلقی می‌شود و حقوق و مزایای بازنشستگان از طریق این صندوق‌‌‌ها تأمین می‌شود.

ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی حمایت هدفمند از بازنشستگان است

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچه صندوق‌های بازنشستگی را به درستی سازماندهی کنیم، به این معنا است که حمایت و پشتیبانی از بازنشستگان را هدفمند و قانونمند کرده‌ایم.

صندوق تأمین اجتماعی با کم توجهی دولت‌‌‌ها روبه‌رو است

وی با بیان این‌که در میان صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تأمین اجتماعی یکی از صندوق‌های بزرگ کشور از نظر تعداد بیمه شونده است افزود: با این وجود، متأسفانه این صندوق مدتی است که از سوی دولت‌‌‌ها مورد کم توجهی واقع می‌شود.

ملکی با اشاره به این‌که دولت به روایتی، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است، افزود: صندوق بازنشستگی باید ماهانه رقم قابل‌توجهی از شهرستان‌ها و استان‌ها جمع‌آوری کرده و به مستمری‌بگیران تحت‌پوشش خود بازپرداخت کند؛ اما متأسفانه به دلیل این‌که دولت یا برخی سازمان‌ها از جمله شهرداری بدهی‌های خود به صندوق را به موقع پرداخت نمی‌کنند، صندوق با مشکل مواجه است.

واگذاری صندوق فولاد به تأمین اجتماعی در برنامه ششم

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه مصوب شد؛ صندوق فولاد که تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی قرار گیرد، اما مشروط به این‌که دولت بدهی خود را به آن مشخص و پرداخت کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: حساب صندوق‌های بازنشستگی باید شفاف شود و دولت و سازمان‌ها به موقع بدهی خود را به صندوق‌‌‌ها پرداخت کنند؛ تا این صندوق‌‌‌ها دوام داشته و بتوانند از بازنشسته‌های خود حمایت لازم را انجام دهند.

شرکت‌های شستا سوددهی ندارند

وی همچنین در خصوص هلدینگ‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی، خاطرنشان کرد: یکی از این هلدینگ‌های بزرگ، شستا است که حدود ۱۵۰ شرکت زیر نظر آن فعالیت می‌کنند؛ هرچند که همه آنها سوددهی ندارند و شرکت‌های سودده آن به اندازه تعداد انگشتان دست است و دیگر شرکت‌ها یا درآمد و هزینه‌شان با یکدیگر مساوی است و یا زیان‌ده هستند.

دولت نمی‌تواند متولی خوبی برای تولید باشد

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت اقدام دولت در خصوص شرکت‌های زیان‌ده، تصریح کرد: دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند متولی خوبی برای تولید باشد و باید بخش خصوصی ورود پیدا کرده و این صندوق‌‌‌ها را با شرایط خاص خود اداره کند؛ چراکه احیا کردن این شرکت‌ها، نیازمند مدیریت صحیح است.