گرانی خودروهای جدید تأثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گرانی خودروهای جدید تأثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که افزایش قیمت خودروهای جدید در بازار طبیعی است، گفت: گرانی خودروهای جدید خارجی تأثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد. ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزایش قیمت […]

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس

گرانی خودروهای جدید تأثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که افزایش قیمت خودروهای جدید در بازار طبیعی است، گفت: گرانی خودروهای جدید خارجی تأثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار در روزهای پایانی سال جاری گفت: پس از آن‌که بازار خبری را می‌شنود که شرکتی خودرو جدیدی را تولید کرده، تقاضای کاذبی برای خرید آن محصول ایجاد می‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این تقاضا تا زمانی که خودرو خود را نشان دهد، ادامه دارد، افزود: بزرگ‌‌ترین دلیل گرانی این نوع خودرو‌‌ها همین مسأله است؛ اما پس از مدتی قیمت آن متعادل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که ممکن است خودروساز‌‌ها نیز از این فضا استفاده کنند، اما بازار در این شرایط، با توجه به تبلیغات واسطه‌ها، سود بیش‌تری می‌برد چراکه اگر خودروسازی خودروی جدید خود را۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده باشد، این خودرو ممکن است در بازار تا ۴۸ میلیون تومان نیز خرید و فروش شود.

ملکی با اشاره به این‌که اتفاقات اینچنینی درهنگام ورود خودروهای جدید به بازار طبیعی است، تصریح کرد : این رویه‌ای است که در کشور وجود دارد و از آنجا که خرید خودرو به صورت ثبت نامی انجام می‌شود، خودروساز تنها از هزینه ثبت نام سود می‌برد وگرنه قیمت خودرویی که خودروساز آن را می‌فروشد، حاشیه سود متعارفی دارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت خودروهای جدیدف خودروهای داخلی دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأکید کرد: قیمت خودروهای خاص همیشه مربوط به خود آنها است و دیگر خودرو‌‌ها را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد؛ به این معنی که اگر به عنوان مثال سایپا خودروی جدیدی تولید کند، افزایش قیمت این خودروها، هیچ تأثیری بر قیمت خودرویی همچون پراید ندارد.

 

گفتنی است؛ نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و رشد تقاضا، زمینه افزایش یک تا چند میلیون تومانی قیمت همه خودروهای داخلی و بازگشت دلالی به بازار شب عید خودرو را فراهم کرده است. در همین حال، سعیدمؤتمنی رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو گفته است: عرضه قطره‌چکانی برخی خودرو‌‌ها مانند «ساندروی استپ‌وی» اتوماتیک جوابگوی تقاضای این خودرو در بازار نبوده و مرحله سوم پیش‌فروش این خودرو یکشنبه هفته جاری، طی مدت یک ساعت به پایان رسید.