تحویل هواپیماهای انصرافی به‌ سود ایران است

کارشناس حمل‌ونقل تحویل هواپیماهای انصرافی به‌ سود ایران است کارشناس حمل‌ونقل با بیان این‌که تحویل هواپیماهای انصرافی ایرلاین‌های خارجی، به‌ نفع ایران است، گفت: اختلاف سریال‌نامبر این هواپیما‌ها با یکدیگر ممکن است در پشتیبانی‌های فنی به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هزینه تحمیل کند. به گزارش تسنیم، آرمان بیات اظهار کرد: استراتژی بخش حمل‌ونقل هوایی کشور […]

کارشناس حمل‌ونقل

تحویل هواپیماهای انصرافی به‌ سود ایران است

کارشناس حمل‌ونقل با بیان این‌که تحویل هواپیماهای انصرافی ایرلاین‌های خارجی، به‌ نفع ایران است، گفت: اختلاف سریال‌نامبر این هواپیما‌ها با یکدیگر ممکن است در پشتیبانی‌های فنی به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هزینه تحمیل کند.

به گزارش تسنیم، آرمان بیات اظهار کرد: استراتژی بخش حمل‌ونقل هوایی کشور برای نوسازی مشخص است، تحویل هواپیماهای ثبت سفارش شده شرکت‌های خارجی به‌دلیل انصراف آنها به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌نفع ماست چراکه هواپیما ساخته شده و فقط برای بهره‌برداری هماهنگ با ساختار و راهبرد داخلی، کافی است در آپشن‌های انتخابی تغییراتی انجام شود.

وی با تأکید بر این‌که این هواپیماهای تولیدشده در مدل و Base Option تفاوتی با یکدیگر ندارند اما در خصوص تعداد صندلی، طراحی و تجهیزات کابین، نوع، مدل و فواصل صندلی‌ها، تجهیزات و تعداد آشپزخانه و توالت یا آپشن‌های قابل تغییر در بخش‌های اویونیکی و الکترونیکی و… مطابق درخواست ایران تغییر می‌کند، افزود: تنها مسأله‌ای که در خصوص این هواپیما‌ها وجود دارد مباحث مربوط به تغییرات، اصلاحیه‌ها و توصیه‌ها در غالب نشریات و داکیومنتها (revision) هواپیما و به‌روزرسانی داده‌های اطلاعاتی است که براساس شماره سریال‌های سری و پشت هم یا مدل‌های یکپارچه انجام می‌شود که اختلاف بین آنها در سری سریال‌‌ها ممکن است در پشتیبانی‌های فنی هزینه تحمیل کند.

وی ادامه داد: اگر مثلاً ۵۰ فروند هواپیما را سفارش دهیم شماره سریال آنها پشت سر هم و به‌عنوان نمونه صفر تا ۵۰ است، اما شماره سریال‌های هواپیماهای انصرافی سایر شرکت‌ها متفاوت است.

وی تأکید کرد: هرازگاهی کمپانی سازنده تغییرات مربوط به اسناد فنی و عملیاتی هواپیما‌ها را اعلام می‌کند که خریدار باید نسبت به تأمین آنها اقدام کند.

کارشناس حمل‌ونقل با بیان این‌که هواپیما‌ها مشمول این تغییرات می‌شوند، یادآور شد: ممکن است بین سریال‌نامبر یک هواپیما با سریال‌نامبر هواپیماهای دیگر (هواپیماهای انصرافی) فاصله باشد که این مسأله باعث می‌شود هزینه‌های جداگانه از خریدار برای ارایه تغییرات مذکور دریافت شود، این در حالی است که اگر سریال‌نامبر هواپیما پشت سر هم باشد به‌صورت واحد تنها یک بار برای مثلاً ۵۰ فروند هواپیما این هزینه پرداخت می‌شود.

بیات اظهار کرد: قرار است هواپیماهای سفارش‌شده ایران‌ایر از سال آینده میلادی وارد خط تولید کمپانی‌های سازنده شود که با این کار اعتماد جدی در بحث کیفیت در قرارداد به‌لحاظ ضمانت حقیقی به وجود می‌آید.

وی همچنین افزود: انتقال هواپیماهای لغو سفارش‌شده که عمدتاً به ‌دلایل مالی و تغییر راهبرد بازسازی و جایگزینی ناوگان شرکت‌های هواپیمایی است، در این شرایط می‌تواند از منظر برنامه‌ریزی زمان‌بندی، مفید باشد اما باید توجه شود که برنامه‌ریزی راهبردی توسعه دستخوش فشار نشود، چرا که اقداماتی در دیگر حوزه‌ها چون آموزش، مهندسی و تعمیرات، عملیات پرواز، عملیات فرودگاهی و بازرگانی و توسعه شبکه پرواز و فروش باید انجام شود که همواره باید نسبت به برنامه زمانی ورود هواپیماها، پیشتاز باشد تا بهره‌وری را به حداکثر برساند.

وی ادامه داد: از طرفی باید در بخش انتخاب نوع و مدل موتور و متعلقات فنی و اویونیکی و دیگر مؤلفه‌ها (Component) دقت شود تا نهایت همسان‌سازی و هماهنگی با تجهیزات و تجارب کیفی موجود و دیگر ناوگان مشابه سفارش داده شده که در آینده وارد کشور می‌شود، انجام پذیرد.

 

احتمالاً اولین بوئینگ نوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سالن رنگ‌آمیزی است و عوامل و دست‌اندرکاران در حال پاک کردن آرم هواپیمایی ترکیش از روی آن هستند. پس از نقش بستن آرم زیبای «هما» هواپیمای مذکور در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تحویل ایران می‌شود. تحویل‌هایی که (با احتساب ۳ فروند هواپیمای ایرباس) بار اضافه مالی بر دوش هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.