چانه‌زنی برخی خودروسازان برای استمهال تولید

چانه‌زنی برخی خودروسازان برای استمهال تولید رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی گفت: هرگونه خودرویی که فاقد استانداردهای اجباری بوده نباید در کشور تولید شود. به گزارش خانه ملت، حمیدرضا فولادگر با اشاره به این‌که وجود برخی استاندارد‌ها در خودرو‌ها اجباری و برخی اختیاری است، گفت: هرگونه خودرویی […]

چانه‌زنی برخی خودروسازان برای استمهال تولید

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی گفت: هرگونه خودرویی که فاقد استانداردهای اجباری بوده نباید در کشور تولید شود.

به گزارش خانه ملت، حمیدرضا فولادگر با اشاره به این‌که وجود برخی استاندارد‌ها در خودرو‌ها اجباری و برخی اختیاری است، گفت: هرگونه خودرویی که فاقد استانداردهای اجباری است، نباید در کشور تولید شود، اما معمولاً نمایندگان وزارت صنعت و خودروسازان با نیروی انتظامی و سازمان استاندارد برای پلاک‌گذاری یا عدم پلاک‌گذاری جلساتی برگزار می‌کنند و در نهایت خودروسازان از سازمان استاندار برای تولید خودروی موردنظر مهلت دریافت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که چند سالی است که مقرر شده خط تولید برخی از خودرو‌ها متوقف شود، اما همچنان برای تولید این خودرو‌ها از نهادهای ذی‌ربط مهلت تولید دریافت می‌کند، افزود: چند سال پیش زمانی که ایربگ یا ترمز ABS اجباری شده بود، خودروسازان چندین سال مهلت گرفتند تا در نهایت به این استاندارد‌ها عمل شد.

صنعت خودروی کشور در وضعیت شبه انحصار قرار دارد

فولادگر ادامه داد: بسیاری از استاندارد‌ها امکان عملیاتی شدن یکباره را نداشته و باید به تدریج عملیاتی شوند، اما این نکته نیز مهم است که باید متناسب با قانون و زمانی که در آیین‌نامه تعیین شده به قانون عمل شود، تا قانون بلااثر نشود.

وی با بیان این‌که صنعت خودروی کشور در وضعیت شبه انحصار قرار دارد، یادآورشد: تا زمانی که صنعت خودرو از حالت شبه انحصاری خارج نشود، رقابت کامل و عرضه و تقاصا بر بازار حاکم نبوده، سیاست‌های اصل ٤٤ حاکم نشده و قدرت انتخاب مردم افزایش نیابد، وضعیت خودرو سامان مناسب نمی‌یابد.

خودروسازان با ایجاد فضای رقابتی مجبور به افزایش کیفیت هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که با ایجاد فضای رقابتی خودروسازان مجبور به افزایش کیفیت هستند، افزود: تا پایان سال٩٧ چندین خودرو که در رده‌های فصلی اعلام کیفیت خودرو در رده‌های پایین قرار دارند، باید خط تولیدشان متوقف شود.

 

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای صحیح اصل ٤٤ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نام برخی از این خودروها، تصریح کرد: خودروی پراید و دو محصول ایران خودرو در رده‌های پایین کیفیت هستند، که باید خط تولید آنها تا پایان سال ٩٧ متوقف شود.