انتقاد روس‌‌‌ها از ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما از تحریم‌کنندگان ایران

انتقاد روس‌‌‌ها از ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما از تحریم‌کنندگان ایران برخی از مقامات روسی از ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر به شدت انتقاد کردند. به گزارش تین‌نیوز، سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها از خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس و نخریدن هواپیماهای روسی انتقاد کرد […]

انتقاد روس‌‌‌ها از ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیما از تحریم‌کنندگان ایران

برخی از مقامات روسی از ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر به شدت انتقاد کردند.

به گزارش تین‌نیوز، سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها از خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس و نخریدن هواپیماهای روسی انتقاد کرد و گفت: ما برای فروش سوخو سوپرجت-١٠٠ اعلام آمادگی کردیم و اگر طرف ایرانی هم مایل باشد، مشکلی نخواهد بود. البته طرف ایرانی ترجیح می‌دهد بوئینگ، ایرباس یا ATR بخرد. ما خیلی به لغوشدن تحریم‌های علیه ایران کمک کرده‌ایم و انتظار داشتیم که ایران به جای خرید از کشورهای تحریم‌کننده از کشورهایی که کمک کردند تحریم‌ها لغو شود، خرید کند.

این سخنان در حالی از سوی سفیر روسیه در تهران عنوان می‌شود که چندی پس از نهایی شدن قرارداد هما با ایرباس و بوئینگ، هواپیمایی آسمان تفاهمنامه خرید هواپیما را با شرکت هواپیماسازی سوخو برای هواپیماهای سوپرجت-۱۰۰ این شرکت امضا کرد؛ اما پس از گذشت چند ماه آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما از بوئینگ با این کمپانی قراردادی امضا کرد و تفاهمنامه با سوخو در حد همان تفاهمنامه باقی ماند.

در حالی عده‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوایی کشور عنوان می‌کنند که قدرت بالای طراحی آئرودینامیکی و مانورپذیری که ذات هواپیماهای شرکت سوخو است و در رقابت با شرکت‌های غربی، داشتن ایمنی پروازی بالا، مصرف سوخت پایین‌تر و آلودگی کم موتور در کنار هزینه کم تعمیرات و راحتی آن قابل‌توجه است، اما تاکنون هیچ کدام از شرکت هواپیمایی داخلی درخواستی برای خرید و یا حتی اجاره این هواپیما به سازمان هواپیمایی کشوری نداشته‌اند.

 

البته عده‌ای دیگر از تحلیلگران صنعت هوایی کشور معتقدند؛ با وجود معرفی ذهنیت جامعه و مزایای این هواپیما، سقوط این هواپیما به شایعات پیرامون این هواپیما دامن‌زده است؛ چراکه در سال ۲۰۱۲ یک فروند سوخو سوپرجت-۱۰۰ در نمایشگاه جاکارتای اندونزی سقوط کرد. سقوط سوخو سوپرجت-۱۰۰ به عنوان نخستین هواپیمای مسافربری ساخته شده در دوره پس از فروپاشی شوروی برای صنعت هوا-فضای روسیه ضربه بزرگی بود.