۴ فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است

۴ فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است مدیرعامل هما گفت: ۵ فروند دیگر از این هواپیما‌‌‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد. به گزارش تین‌نیوز، فرهاد پرورش افزود: این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که […]

۴ فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است

مدیرعامل هما گفت: ۵ فروند دیگر از این هواپیما‌‌‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، فرهاد پرورش افزود: این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

پرورش اعلام کرد اکنون ۴ فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود.

طبق گفته وی؛ ۵ فروند دیگر از این هواپیما‌‌‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس، ایران تا پایان سال صاحب ۹۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

پرورش تصریح کرد: براساس قرارداد هما با ATR این کمپانی در حوزه اقتصادی، فنی و عملیاتی با ایران همکاری خواهد داشت و ما در کنار قرارداد با ایرباس یک قرارداد هم در حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل ایرباس‌ داشتیم که قرار شد ایران و ایرباس همکاری در زمینه امکان تولید قطعات در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از پتانسیل موجود در داخل کشور را داشته باشند. اکنون همین امتیاز را در قرارداد با ATR تسری داده‌ایم و پیش‌بینی کردیم که در آینده این همکاری بین دو شرکت وجود داشته باشد.

مدیرعامل کمپانی ATR در مراسم عقد قرارداد با هما، گفت: تاکنون مذاکراتی برای فروش هواپیما با سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نداشته‌ایم اما پس از این‌که این هواپیما‌‌‌ها امتحان خود را در ایران پس بدهند علاقه‌مند فروش آن به سایر ایرلاین‌های ایرانی هستیم.

این قرارداد در حالی هفته گذشته به امضاء رسید که چندی پیش رویترز در گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیمایی «هما» در چارچوب قراردادی برای جایگزینی شرکت «ترکیش‌ایرلاینز»، ممکن است اولین هواپیمای جدید بوئینگ خود را زودتر از موعد مورد انتظار دریافت ‌کند.

در همین رابطه فرهاد پرورش در حاشیه مراسم امضا قرارداد با ATR در این رابطه توضیح داد: طبق اصولی که در تمام قرارداد‌‌‌ها وجود دارد وقتی یک ایرلاین بنا به هر دلیلی توانایی دریافت هواپیمای خود را نداشته باشد شرکت هواپیماساز این فروند ساخته شده را به دیگر ایرلاین‌‌‌‌ها پیشنهاد می‌کند. اخیراً شرکت ترکیش ایرلاینر بنا به دلایلی از دریافت بوئینگ ۷۷۷ خود امتناع کرده؛ از این رو بوئینگ پیشنهاد دریافت این هواپیما را به ایران‌ایر ارایه کرده است.

براساس اعلام فرهاد پرورش، هم اکنون مسؤولان بوئینگ در ایران هستند و مذاکرات با آنها درباره تحویل این هواپیما ادامه دارد. در صورتی که مذاکرات با موفقیت انجام شده و دو طرف درباره جزییات به توافق نهایی دست یابند می‌توان انتظار داشت که این هواپیما ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده به ایران تحویل شود.

یکی از مهم‌تین اخبار هفته گذشته درآمد ۴ هزار میلیارد ریالی فرودگاه امام (ره) در سال ۲۰۱۶ بود؛ براساس آمار سالیانه شهر فرودگاهی امام(ره)، این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ با رشد تقریبی ۶ درصد نسبت به سال قبل ۵۴ هزار پرواز داشته است و ۱۴۸ هزار تن بار منتقل کرده است که رشدی ۹ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

 

اما در بخش درآمدی٬ این فرودگاه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در سال ۲۰۱۶ درآمد داشته که بخش عمده آن به میزان ۸۲ درصد از بخش هوانوردی و مابقی نیز از بخش غیرهوانوردی حاصل شده است.