گام مثبت رجا در توسعه گردشگری ریلی

گام مثبت رجا در توسعه گردشگری ریلی امکان خرید همزمان بلیت قطار و رزرو هتل از سوی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اقدامی است که برای نخستین بار در صنعت گردشگری ریلی صورت می‌گیرد. اقدامی که می‌تواند نوید اتفاقات مثبتی در فعال‌تر شدن بخش ریلی صنعت گردشگری باشد. به گزارش تین‌نیوز؛ شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا به‌عنوان […]

گام مثبت رجا در توسعه گردشگری ریلی

امکان خرید همزمان بلیت قطار و رزرو هتل از سوی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اقدامی است که برای نخستین بار در صنعت گردشگری ریلی صورت می‌گیرد. اقدامی که می‌تواند نوید اتفاقات مثبتی در فعال‌تر شدن بخش ریلی صنعت گردشگری باشد.

به گزارش تین‌نیوز؛ شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز صنعت حمل‌ونقل در ارایه خدمات جانبی گردشگری پس از برنامه‌های مختلف خود از جمله همکاری با اسنپ برای جابه‌جایی درب‌به‌درب و نیز شرکت دیجی‌کالا، این بار امکان همزمان خرید بلیت قطار و رزرو هتل در سایت رجا با همکاری سامانه رزرو هتل پین‌تا‌پین را از امروز آغاز کرد.

رزرو همزمان هتل و قطار برای نخستین بار در صنعت گردشگری کشور

محسن یاوری، سرپرست معاونت اجرایی شرکت رجا اعلام کرد: در راستای ارایه تسهیلات سفر، برای نخستین بار در صنعت گردشگری کشور امکان همزمان خرید بلیت قطار و رزرو هتل از طریق وب‌سایت رجا مهیا و راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به نو بودن این خدمت و تحولی در ارایه خدمات بسته سفر به مسافران افزود: این اقدام براساس تفاهم صورت گرفته بین شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا و سامانه رزرو هتل پین‌تاپین صورت گرفته که بر این اساس، امکان خرید همزمان بلیت قطار با رزرو هتل برای هموطنان عزیز فراهم شده است. متقاضیان سفر با قطارهای شرکت رجا از این پس می‌توانند با خرید بلیت قطار، به صورت همزمان نسبت به رزرو هتل در شهر مقصد نیز اقدام کنند.

سرپرست معاونت اجرایی شرکت رجا افزود: این خدمت در مرحله نخست از روز یکشنبه (دیروز) صرفاً از طریق وب‌سایت شرکت رجا به نشانی www.raja.ir و برای شهر مشهد مقدس به‌عنوان مقصد ارایه می‌شود. در مرحله جستجوی بلیت از وب‌سایت رجا، مسافران می‌توانند با انتخاب گزینه رزرو هتل نسبت به این امر اقدام کنند. پس از تکمیل اطلاعات خرید بلیت قطار و در مرحله رزرو هتل با توجه به اطلاعات اعلامی از جمله شهر مقصد و تاریخ سفر، هتل‌های موجود در این سامانه نمایش داده شده و مسافران قادر خواهند بود هتل مورد نظر خود را نیز انتخاب کنند. با تأیید مشخصات بلیت قطار و هتل، پرداخت در یک مرحله از طریق درگاه‌های بانکی انجام شده و بلیت قطار و تأییدیه رزرو هتل به مسافران ارایه می‌شود.

در همین خصوص نگاهی به نقش حمل‌ونقل به‌خصوص حمل‌ونقل ریلی در توسعه گردشگری و ملزومات این بخش انداختیم.

سهم نامتوازن بخش‌های حمل‌ونقل در صنعت گردشگری

صنعت حمل‌ونقل و صنعت گردشگری دو حوزه‌ای است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌عنوان صنعت‌های توأمان به آنها نگاه شده و پیشرفت هر کدام، پیشرفت‌های ملموسی را در حوزه دیگر به وجود می‌آورد. در بعضی کتب، کلمه حمل‌ونقل که خود ترجمه کلمه transportation است را تحت عنوان «جابه‌جاگردی» به‌کار می‌برند. صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمد‌‌‌ترین حوزه‌های درآمدی برخی کشور‌‌‌ها بدون داشتن حمل‌ونقلی چابک، ایمن و مطبوع امکان‌پذیر نبوده است.

در کشور ما بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل سهم نامتوازنی در همکاری با صنعت گردشگری دارا هستند. صنعت هوایی با وجود سرعت جابه‌جایی بالا که آن را به یکی از اصلی‌‌‌‌ترین وسایل نقلیه گردشگری تبدیل کرده اما همواره به دلیل قیمت بالا نتوانسته محبوبیتی در میان همه گردشگران کسب کند. هرچند معرفی تورهای جمعی، ارایه نرخ‌های خاص بلیت برای گردانندگان تورهای گردشگری، روش‌های قیمت‌گذاری متغیر ازجمله: نرخ بلیت برای خرید رفت و برگشت از قبل و همچنین نرخ خاص بلیت برای مسافران در لیست انتظار موجب تشویق برنامه‌ریزان سفر و استفاده کامل از ظرفیت هواپیما‌‌‌ها شد.

اگرچه در بسیاری از کشورهای صنعتی توسعه‌یافته حمل‌ونقل هوایی عمده‌‌‌‌ترین نقش را در جابه‌جایی گردشگران دارد، اما سیستم‌های جابه‌جایی جاده‌ای، دریایی و ریلی اهمیت خود را از دست نداده‌اند. در بخش حمل‌ونقل هوایی همان‌گونه که گفته شد گردشگران بسیار از مسافرت‌های خود را از طریق این بخش انجام می‌دهند اما وضعیت حمل‌ونقل هوایی در ایران با مشکلاتی نیز همراه است. متأسفانه آنچه که همه مسافران و استفاده‌کنندگان این بخش به‌عنوان اعتراض بیان می‌کنند وجود تأخیرهای زیاد در پرواز‌‌‌ها است. موضوع دیگر کم بودن تعداد پرواز‌‌‌ها و حجم فراوان مسافر به شکلی که اکثر پروازهای داخلی دو تا ۳ روز قبل از پرواز لیست پرواز بسته می‌شود. پایین بودن کیفیت هواپیما‌‌‌ها و عمر زیاد آنها نیز یکی از مشکلاتی است که این بخش با آن سروکار دارد.

در تعداد کمی از فرودگاه‌های ایران پروازهای بین‌المللی انجام می‌شود. بسیار از پرواز‌‌‌ها از مراکز استان‌ها به پایتخت و بالعکس است. چندی پیش در یکی از نشریات تخصصی میراث فرهنگی خبر از وجود بازار سیاه در تهیه بلیت هواپیما داده بود که این نیز به نوبه خود یکی از مشکلات حمل‌ونقل هوایی است. از مشکلات دیگری که پیرامون حمل‌ونقل هوایی می‌توان به آن اشاره کرد کم بودن بلیت هواپیما در ایام عید نوروز است؛ زیرا در این ایام بسیار از دفاتر مسافرتی هواپیما‌‌‌ها را چارتر کرده و بلیت را فقط در قالب تورهای گردشگری می‌فروشند.

گردشگری ریلی در انتظار اقدامات درون‌بخشی و برون‌بخشی

در قسمت حمل‌ونقل ریلی خوشبختانه شرایط بهتری حاکم است اما آنچه که به‌عنوان نقطه ضعف می‌توان بدان اشاره کرد بالا بودن عمر قطار‌‌‌ها و پایین بودن کیفیت آنها در بعضی از مسیرها، داشتن تأخیر مخصوصاً برای مسافرانی که در ایستگاه‌های بین راهی سوار می‌شوند و… است. علی‌رغم سابقه طولانی راه‌آهن به‌عنوان یک وسیله نقلیه، هنوز در بسیار از کشور‌‌‌ها این صنعت نتوانسته است نیازهای بازار انبوه خود را به‌طور باید و شاید تأمین کند. در نیمه اول قرن بیستم در بسیاری از کشورهای صنعتی امروز و به خصوص در اروپا قطار به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل مهم به ایفای نقش پرداخته اما با رشد استفاده از اتومبیل‌های شخصی تقاضا برای این وسیله کاهش یافته است. علاوه بر این به دلیل افزایش هزینه‌ها و لزوم صرفه‌جویی، میزان رفت‌وآمد در بسیار از مسیر‌‌‌ها کاهش یافته و یا کاملاً حذف گردیده است.

افزایش نرخ بلیت و پایین بودن سرعت این وسیله از جذابیت استفاده از آن کاسته است اما در مسیرهای پر رفت‌وآمد هنوز قطار یک وسیله مورد تقاضا و مطلوب منظور می‌شود. در سال‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ بسیار از قطارهای اروپا در جهت تأمین بازار تلاش کردند تا نظر گردشگران را جلب کنند. همزمان با آن با افزایش قیمت سوخت درصد استفاده از اتومبیل‌های شخصی برای انجام مسافرت‌ها کاهش یافت و بیش‌تر برگزارکنندگان تور‌‌‌ها از قطار برای برگزاری تورهای خود استفاده کردند. امروزه قطارهای سریع‌السیر مراکز شهرهای بزرگ را به هم متصل نموده است و از نظر زمان با هواپیما رقابت می‌کنند و از نظر راحتی بسیار بهبود یافته است. قطارهای سبز و سیمرغ در ایران نمونه‌هایی از این نوع هستند.

به نظر می‌رسد در کشور ما نیز برخی اقدامات درون‌بخشی و برون‌بخشی می‌تواند حمل‌ونقل ریلی را به یکی از پایه‌های اصلی گردشگری تبدیل کند.

 

توسعه خطوط راه‌آهن شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، راه‌اندازی خط آهن برقی و سریع‌السیر، دوخطه کردن و بهسازی خطوط اصلی، نوسازی لوکوموتیوها، افزایش تعداد واگن‌ها، واقعی‌سازی قیمت سوخت، برابری یارانه‌ها و تسهیلات بین بخش‌های جاده‌ای، هوایی و ریلی، دخیل کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری سیاست‌های بخش ریلی و ارتقای سطح کیفی ارایه خدمات در آنها از مهم‌ترین راهکارهای درون بخشی و برون بخشی به شمار می‌رود. در همین راستا خدمات جدید شرکت رجا در بخش ارتقای سطح کیفی همچون حمل‌ونقل درب‌به‌درب، همزمانی رزرو هتل و قطار و… و نیز نوسازی ناوگان از جمله اقدامات درون بخشی در راستای گسترش گردشگری ریلی است. اقداماتی که منتظر اقدام دیگر بخش‌ها برای توسعه هرچه بیش‌تر گردشگری ریلی است.