بخش خصوصی قفل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را باز می‌کند

بخش خصوصی قفل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را باز می‌کند نمایندگان مردم با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی در کشور، راه تکمیل این پروژه‌ها را استفاده از منابع مردمی، بخش خصوصی و همچنین عرضه سهام آنها در بورس دانستند. آمار بالای پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره و تأثیرگذاری آنها بر وضعیت اقتصادی کشور ضرورت تعیین تکلیف آنها […]

بخش خصوصی قفل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را باز می‌کند

نمایندگان مردم با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی در کشور، راه تکمیل این پروژه‌ها را استفاده از منابع مردمی، بخش خصوصی و همچنین عرضه سهام آنها در بورس دانستند.

آمار بالای پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره و تأثیرگذاری آنها بر وضعیت اقتصادی کشور ضرورت تعیین تکلیف آنها از طریق منابعی غیر از بودجه دولتی را نشان می‌دهد.

به گزارش خانه ملت، در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی با رکود بسیار زیادی مواجه شده که تأثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور، اشتغال و همچنین حوزه‌های مختلف غیرقابل انکار است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان تکمیل پروژه‌های عمرانی احیای بسیاری از مشاغل را در پی دارد و تنها راه کمک به این مهم تزریق منابع برای تکمیل این پروژه‌ها است؛ زیرا محدودیت منابع و تکیه صرف به بودجه دولتی تکمیل بسیاری از این پروژه‌ها را متوقف و برخی از آنها را در آستانه فرسودگی قرارداده است.

بهترین منابع برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به زعم بسیاری از متخصصان این حوزه جذب مشارکت حداکثری بخش خصوصی و همچنین ارایه سهام این پروژه‌ها در بورس است که با این دو اهرم می‌توان تکمیل پروژه‌های عمرانی را رقم زد.

سهم بودجه دولتی در تکمیل پروژه‌های عمرانی کاهش یابد

حمیدرضافولادگر با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمران، گفت: یکی از عواملی که به رکود اقتصادی دامن زده و در چند سال گذشته خود سبب ایجاد رکود در جامعه شده نیمه‌کاره رها شدن پروژه‌های عمرانی و تعطیلی برخی از آنها بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عواملی که به تأخیر در تکمیل پروژه‌های عمرانی و تبعات آن برای اقتصاد کشور منجر شده است، گفت: رکود حاکم بر اقتصاد و تکیه صرف بر بودجه دولتی برای تکمیل این پروژه‌ها از جمله عوامل تأخیر در تکمیل آنها است.

تأثیرپذیری شاخص اشتغال از فعال بودن پروژه‌های عمرانی

وی با تأیید تأثیر پذیری شاخص اشتغال از فعال بودن پروژه‌های عمرانی، تصریح کرد: بسیاری از مشاغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی احیا می‌شوند.

فولادگر با تأکید بر این‌که پروژه‌های راکد رکود کلی بر فضای کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: یکی از دلایلی که پروژه‌های عمرانی راکد مانده اوج‌گیری مشکلات اقتصادی از جمله کمبود درآمدهای دولتی است از این رو توجه به سرمایه‌های بخش خصوصی می‌تواند این معضل را برطرف کند.

وی ادامه داد: وابستگی صرف بودجه دولت‌ها به نفت و تکیه پروژه‌های عمرانی به بودجه‌های دولتی دیگر معضلی است که باید یک بار برای همیشه مرتفع شود.

فولادگر با بیان این‌که رفع مشکلات اقتصادی کشور و تکمیل پروژه‌های عمرانی یک زنجیره بهم پیوسته است، گفت: اگر خواهان فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی هستیم باید بحث اقتصادی ریشه‌ای حل شود.

راه‌های متعددی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که با فعال شدن هر پروژه عمرانی وضع اقتصادی بهتر خواهد شد، تصریح کرد: غیر از بودجه‌های دولتی راه‌های دیگری را نیز برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شده که دولت باید با بررسی آنها دست از وابستگی به درآمد‌ها و بودجه دولتی ‌بردارد.

وی ادامه داد: در قانون تنظیم مقررات مالی دولت یا برنامه ششم توسعه راه‌های مختلفی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تکمیل آنها در نظر گرفته شده است.

ورود سهام پروژه‌های عمرانی به بورس لازم است

سیدبهلول‌حسینی با اشاره به آخرین وضعیت ۴ قطعه آزادراه تهران-شمال، گفت: محدودیت‌های منابع تکمیل این پروژه و سایر پروژه‌های مشابه را دچار وقفه کرده است.

نماینده مردم میانه در مجلس نهم، با بیان این‌که عدم استفاده پروژه‌های عمرانی از منابع دولتی بهترین گزینه است، افزود: این نوع پروژه‌ها باید از منابع بخش خصوصی و غیردولتی تغذیه کنند.

ورود سرمایه بانک‌ها به پروژه‌های عمرانی تسریع در تکمیل پروژه‌ها را در پی دارد

وی با تأکید بر این‌که ورود سرمایه بانک‌ها به پروژه‌های عمرانی تسریع در تکمیل پروژه‌ها را در پی دارد، تصریح کرد: باید سیاستی در نظر گرفته شود که سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های عمرانی به صرفه تر از سپرده‌گذاری آنها نزد بانک‌ها باشد که لازمه این امر تضمین بازگشت منابع از سوی دولت است.

حسینی با بیان این‌که بخش خصوصی می‌تواند با حمایت از تکمیل پروژه‌های عمرانی کمک مؤثری در راستای آبادانی کشور ‌بردارد، گفت: معقول‌‌ترین شیوه و مسیر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی دست کشیدن از منابع دولتی و روی آوردن به منابع غیردولتی است.

بخش خصوصی و بورس تکمیل کننده پروژه‌های عمرانی

شهرام‌کوسه‌غراوی با اشاره به کمبود منابع و تأخیر در تکمیل پروژه‌های عمرانی، گفت: عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی به رکود اقتصادی کور دامن زده است.

نماینده مردم مینودشت، کلاله و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که استفاده از منابع خرد و کلان مردم می‌تواند تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی را رقم بزند، افزود: دولت برای تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی راهی جز واگذاری آنها به بخش خصوصی ندارد.

مشارکت بخش خصوصی سرعت تکمیل پروژه‌های عمرانی را چند برابر می‌کند

وی با بیان این‌که با مشارکت بخش خصوصی سرعت تکمیل پروژه‌های عمرانی چند برابر می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه درحال حاضر بسیاری از پروژه‌های عمرانی به بودجه دولتی تکیه دارند که این موضوع خود به تعلل در تکمیل آنها منجر شده است.

کوسه‌غراوی ادامه داد: وابستگی صرف بودجه دولت‌ها به نفت و کاهش قیمت آن در سال‌های اخیر اقتصاد ما را با مشکلاتی مواجه کرده که نتیجه آن رکود موجود در بسیاری از حوزه‌ها است.

مشارکت مردمی کلید اتمام پروژه‌های عمرانی

محسن‌بیگلری با اشاره به نیمه‌کاره ر‌ها شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی در نتیجه نبود یا کمبود منابع، گفت: استفاده از توان و منابع مالی بخش خصوصی و همچنین سرمایه‌های مردم می‌تواند تکمیل این پروژه‌ها را سرعت ببخشد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که تکمیل پروژه‌های عمرانی اشتغال گسترده جوانان جویای کار را رقم خواهد زد، افزود: با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی فرسوده شدن این نوع پروژه‌ها و از بین رفتن سرمایه‌های کلان رخ نخواهد داد.

وی با تأکید بر این‌که هزینه‌کرد سرمایه‌های خرد و کلان مردم در پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند به خوبی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را ممکن کند، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌ها از جمله آزاد راه تهران شمال سالیان بسیاری در مرحله ساخت قرار دارند که اگر سرمایه‌های مردم به این پروژه تزریق شود می‌تواند در زمان کوتاهی این آزادراه را به مرحله بهره‌برداری برساند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که در صورت سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های عمرانی دولت نرخ بازگشت سود و اصل آن را باید تضمین کند، افزود: مردم باید با اطمینان خاطر نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی اقدام کنند و ترس از بین رفتن سرمایه خود را نداشته باشند.

منابع دولتی تنها سرمایه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی است

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر منابع دولتی تنها سرمایه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی است، گفت: در صورتی که مردم به بازگشت سود و سرمایه خود در صورت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی مطمئن باشند پول‌های خود را به این سمت هدایت خواهند کرد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که وارد کردن سهام پروژه‌های عمرانی در بورس می‌تواند از رسوب سرمایه‌های مردم در بانک‌ها جلوگیری کند، گفت: بورس در زمینه پروژه‌های عمرانی و تکمیل آنها باید فعال‌تر باشد.

دولت نرخ بازگشت سرمایه مردم در این پروژه را تضمین کند

مجید کیان‌پور با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ملی آزاد راه تهران-شمال، گفت: با توجه به کمبود منابع مالی که این پروژه با آن دست به گریبان است باید روش جدیدی برای تأمین مالی این پروژه در نظر گرفته شود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که برای تکمیل این پروژه باید سرمایه‌گذار جدید وارد شود، افزود: با ادامه روند فعلی ساخت این آزادراه سال‌های سال به طول خواهد انجامید و شاید شاهد بهره‌برداری از برخی فازهای آن باشیم.

برنامه‌ریزی منسجم با تأمین مالی مناسب می‌تواند قفل چندساله آزادراه تهران-شمال را باز کند

وی با تأکید بر این‌که برنامه‌ریزی منسجم با یک روش تأمین مالی مناسب می‌تواند قفل چند ساله این آزادراه را باز کند، تصریح کرد: برای تکمیل آزادراه تهران-شمال باید از سرمایه‌هایی مردم استفاده کرد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که استفاده از سرمایه‌های مردم باید با تضمین دولت از حیث بازگشت سرمایه و همچنین با در نظر گرفتن این مهم که نرخ بازگشت نباید از نرخ فعلی بانک‌ها کم‌تر باشد همراه شود، گفت: باید به جای رسوب سرمایه‌ها در بانک‌ها با به گردش در آوردن آن در پروژه‌های ملی تکمیل آنها را رقم بزنیم.