امضای قرارداد با پیمانکاران چینی‌‌‌ برای برقی کردن قطار تهران‌-مشهد

امضای قرارداد با پیمانکاران چینی‌‌‌ برای برقی کردن قطار تهران‌-مشهد وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با پیمانکاران چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه […]

امضای قرارداد با پیمانکاران چینی‌‌‌ برای برقی کردن قطار تهران‌-مشهد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با پیمانکاران چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس‌آخوندی در مجلس شورای اسلامی ‌به ‌تشریح سیاست‌های ریلی ۳گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم پرداخت.

وی بیان کرد: در این برنامه ۳ سیاست شهرسازی ریل پایه، راه‌آهن حومه ‌و توسعه شبکه راه‌آهن ایران به تصویب مجلس رسید.

آخوندی با تشریح جزییات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلی‌‌‌ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه‌آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در همه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، بود که انجام شد‌ به‌طور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در ۱۵ کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد، در ارومیه نیز این سیاست پیاده شد.

آخوندی از اجرای سیاست راه‌آهن حومه‌ای برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: در قالب این سیاست مردم به جای خودرو در سفرهای بین شهری از ریل استفاده خواهند کرد به این منظور خط‌آهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده است‌ به این منظور ۱۵۰ واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در مشهد، گلبهار، اصفهان، نجف‌آباد، بهارستان، ‌شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آنها تردد از طریق ریل انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راه‌آهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راه‌آهن کشور را به راه‌آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کرده‌ایم، همچنین سیاست حمل و نقل بندر -‌ریل و سیاست حمل و نقل جاده‌ـ ریل را به اجرا گذاشته‌ایم.

به گفته آخوندی سهم حمل و نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسری، ۵۵ میلیون تن به ظرفیت گذشته که ۷۴ میلیون تن بود، افزوده شده است.

وزیر راه و شهرسازی‌ افزود: سن لوکوموتیو و واگن را از ۶۴ سال به ۴۵ سال کاهش داده‌ایم و به زودی واگن‌های با عمر ۳۵ سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور ۲۰۰ واگن جدید مسافری با ۶۰۰ میلیارد تومان خریداری و جایگزین کرده‌ایم.

آخوندی از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.

وی هر متر ریل گذاری را دارای ۵ میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تأمین کرده است نمونه آن قراردادی به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار با کشور چین است.

آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران – مشهد خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقتنامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانه‌های صنعت و تعاون گفت: در این موافقتنامه که در سال ۹۳ منعقد شد اعلام کرده‌ایم وزارت راه و شهرسازی کل ریل داخلی تولید شده را خریدار است.

اتمام راه‌آهن همدان تا یک هفته دیگر

گفتنی است رکورد ریل‌گذاری در کشور با عملیات احداث ریل ۱۷۲۸ متری در مسیر راه‌آهن همدان شکسته شد.

رکورد ریل گذاری در کشور با عملیات ریل‌گذاری ۱۷۲۸ متری در طول یک‌روز در پروژه راه‌آهن غرب کشور شکست در حال حاضر پروژه راه‌آهن همدان به پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۸۰ درصد رسیده و تا یک هفته آینده عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن همدان به اتمام می‌رسد.

قرار بر این است پس از اتمام انجام ریل‌گذاری در این پروژه، عملیات ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن ادامه یابد و گفته می‌شود خردادماه این پروژه با تکمیل ایستگاه‌های راه‌آهن به افتتاح برسد.