نقش غرور آمیز پیمانکاران ایرانی در ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰ میلیارد تومانی قزوین‌–‌رشت

وزیر راه و شهرسازی به دلیل پیچیدگی‌های فنی اعلام کرد نقش غرور آمیز پیمانکاران ایرانی در ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰ میلیارد تومانی قزوین‌–‌رشت وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون در پروژه راه‌آهن قزوین–‌رشت ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، عباس‌آخوندی در جریان بازدید از پروژه قزوین‌–‌رشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این […]

وزیر راه و شهرسازی به دلیل پیچیدگی‌های فنی اعلام کرد

نقش غرور آمیز پیمانکاران ایرانی در ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰ میلیارد تومانی قزوین‌–‌رشت

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون در پروژه راه‌آهن قزوین–‌رشت ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، عباس‌آخوندی در جریان بازدید از پروژه قزوین‌–‌رشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این مسیر ریلی که یکی از اصلی‌‌‌ترین حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی کشور به حساب می‌آید به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر رشدی ۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

وی از افتتاح راه‌آهن قزوین‌–‌رشت در تابستان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این راه‌آهن در دو مسیر رشت‌–انزلی و رشت‌–آستارا ادامه پیدا می‌کند که برای تأمین مالی منابع پروژه رشت‌–آستارا با آذری‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

وی ادامه داد: این پروژه که به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص جغرافیایی یکی از پیچیده‌‌‌ترین طرح‌های عمرانی به حساب می‌آید در حال حاضر در مرحله پایانی ریل‌گذاری قرار گرفته و ما امیدواریم تا تابستان امسال به بهره‌برداری نهایی برسد.

وزیر راه با اشاره به ساخت ۲۴ کیلومتر تونل در این طرح ریلی عنوان کرد: در کنار حدود ۵۰ تونل ساخته شده ۸٫۷ کیلومتر پل نیز طراحی و ساخته شده که با توجه به فعال بودن سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ایرانی این طرح یکی از افتخارات زیرساختی کشور به حساب می‌آید.

آخوندی با بیان این‌که این طرح ۳۳ هزار متر مربع مساحت ایستگاهی خواهد داشت، اعلام کرد: با تکمیل شدن فراهم شدن ساخت این پروژه که حدود ۶۰ کیلومتر از ریل‌گذاری آن از باقی مانده از این طرح بزرگ، آغاز می‌شود.

وی با اشاره به طرح راه‌آهن رشت به انزلی و رشت به آستارا تصریح کرد: برای رساندن ریل به انزلی نیاز به ساخت ۴۱ کیلومتر خط ریلی جدید وجود دارد که طبق برنامه‌ریزی‌‌‌ها راه‌آهن در انزلی به بندر خواهد رسید تا چه برای بخش مسافری و چه باری امکان استفاده حداکثری از آن وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای رساندن خط راه‌آهن به آستارا نیز به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز است که برای رسیدن این منظور مذاکره با سرمایه‌گذارانی از چین و آذربایجان آغاز شده که امیدواریم در آینده نزدیک نتیجه‌بخش شوند.

 

آخوندی درباره زمان تخمینی تکمیل خط آهن آستارا نیز گفت: این مسیر با توجه به قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و البته هزینه بالایی که تملیک اراضی نیاز دارد، یکی از پروژه‌های پیچیده کشور خواهد بود، اما در صورتی که منابع مالی مورد نیاز برسد می‌توان انتظار داشت این پروژه ظرف ۳ سال به بهره‌برداری نهایی برسد.