۳۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی توسط پیمانکاران راه در حال ساخت است

 ۳۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی توسط پیمانکاران راه در حال ساخت است رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از وجود ۶۵۱ مجتمع خدماتی رفاهی در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، داوودکشاورزیان با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۳۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی دیگر توسط پیمانکاران راه در حال احداث است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده […]

 ۳۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی توسط پیمانکاران راه در حال ساخت است

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از وجود ۶۵۱ مجتمع خدماتی رفاهی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، داوودکشاورزیان با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۳۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی دیگر توسط پیمانکاران راه در حال احداث است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده قرار بر این است که برای هر ۵۰ کیلومتر راه یک مجتمع خدمات رفاهی در کشور احداث شده و به مسافران خدمات لازم ارایه دهد که این مهم در حال اجراست.

وی با تأکید بر این‌که احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی به ازای هر ۵۰ کیلومتر یک مجتمع الزامی نیست، افزود: در برخی جاده‌ها آمار مجتمع‌های خدماتی رفاهی احداث شده بیش‌تر از حد مجاز است و در برخی جاده‌ها به دلیل آمار پایین تردد‌ها ظرفیت جهت استقرار مجتمع خدماتی رفاهی وجود ندارد، در نتیجه استقبال کم‌تری توسط سرمایه‌گذار در این بخش صورت گرفته است و انگیزه‌ای وجود ندارد به همین دلیل کمبود مجتمع‌‌ها در این نقاط احساس می‌شود.

معاون وزیر راه در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اعمال سیاست تشویقی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی به میزان لازم اظهار کرد: امکان احداث این‌گونه مجتمع‌‌ها به صورت زنجیره‌ای و صدور مجوز در این خصوص برای متقاضیان نخستین سیاست تشویقی وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: در اعمال سیاست تشویقی احداث مجتمع‌‌ها به صورت زنجیره‌ای، بر تسهیل در روند اعطای مجوز برای سرمایه‌گذاری که پس از احداث نخستین مجتمع متقاضی احداث مجتمع‌های دیگر در نقاط مختلف کشور یا همان جاده است تأکید شده است تا بخش خصوصی بتواند از درآمد حاصل از احداث مجتمع اول و با همان عنوان مجتمع دیگری در نقاط دیگر احداث کند.

کشاورزیان تصریح کرد: از تمامی سرمایه‌گذارانی که بتوانند حتی در مقیاس کوچک‌تر نسبت به احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی مشارکت داشته باشند، استقبال خواهیم کرد و در محورهایی که فاقد مجتمع‌های خدماتی است به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر تسهیل در پروسه احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی تصریح کرد: با توجه به این‌که کارکرد این مجتمع‌‌ها می‌تواند در حوزه گردشگری تعریف شود، قطعاً حمایت‌های لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص اعطای تسهیلات مالی به بخش خصوصی برای احداث مجتمع‌های خدماتی نیز گفت: سازمان راهداری تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نمی‌کند، اما واگذاری زمین برای احداث مجتمع بهترین شیوه حمایتی جایگزین اعطای تسهیلات است، که در این صورت بخش قابل‌توجهی از آورده شخصی بخش خصوصی صرف پرداخت هزینه خرید زمین نخواهد شد.

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به مزایای مجتمع‌های خدماتی در محورهای مواصلاتی، اظهار کرد: آرامش راننده و مسافر، امنیت، وجود خدمات مناسب، استراحت مسافران و رسیدگی به مسایل فنی خودرو از مزایای احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی است.

وی گفت: در گذشته امکان نظارت بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی وجود نداشت ولی با اصلاح آیین‌نامه سازمان راهداری بر عملکرد مجموعه‌های خدماتی رفاهی نظارت دقیق صورت گرفته و بر کیفی‌سازی ارایه خدمات به مسافران و مردم تأکید شده است تا مردم در فضایی مناسب و با کیفیت از خدماتی که مجتمع‌های خدماتی ارایه می‌دهند، برخوردار شوند.

 

معاون وزیر راه تصریح کرد: احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی یکی از سیاست‌های معاونت راهداری وزارت راه و شهرسازی است تا بواسطه افتتاح این مجتمع‌‌ها رانندگان وسایط نقلیه جاده‌ای و عموم مردم و مسافران از خدمات آن بهره‌مند شوند و نیازهای اساسی خود را در جاده برطرف کنند.