پرداخت یارانه نقدی مغایر با اقتصاد مقاومتی است

پرداخت یارانه نقدی مغایر با اقتصاد مقاومتی است نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که وعده افزایش پرداخت یارانه استفاده از وسیله نامقدس در نیل به هدف مقدس است، گفت: مجلس هشتم نباید زیر بار پرداخت یارانه می‌رفت. به گزارش خانه ملت، علی مطهری ادامه داد: از بانک مرکزی می‌خواهم تکلیف سهامداران مؤسساتی مانند […]

پرداخت یارانه نقدی مغایر با اقتصاد مقاومتی است

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که وعده افزایش پرداخت یارانه استفاده از وسیله نامقدس در نیل به هدف مقدس است، گفت: مجلس هشتم نباید زیر بار پرداخت یارانه می‌رفت.

به گزارش خانه ملت، علی مطهری ادامه داد: از بانک مرکزی می‌خواهم تکلیف سهامداران مؤسساتی مانند کاسپین و ثامن‌الحجج و آرمان را زودتر مشخص کند اساساً چرا این معضلات پدید می‌آید آیا جز به خاطر کوتاهی بانک مرکزی در نظارت بر فعالیت این‌گونه مؤسسات اعتباری است. اگر از زمان ثبت این مؤسسات نظارت کافی وجود داشت و ملاحظاتی نمی‌شد و به تعبیر امیرالمؤمنین یعنی رودربایستی و رفیق‌بازی در کار نبود این مؤسسات این میزان رشد نمی‌کردند.

وی تأکید کرد: وقتی مؤسسه‌ای می‌گوید ۳۵ درصد سود سپرده می‌دهد آیا بانک مرکزی نباید سؤال کند از کجا و چرا انضباط مالی کشور را بر هم می‌زنید.

مطهری افزود: رقابت‌های انتخاباتی این دوره باید آسیب‌شناسی شود. ما از سیره پیامبر اسلام و ائمه‌اطهار گفته‌ایم که برای رسیدن به یک هدف مقدس نمی‌توان از وسیله نامقدس استفاده کرد. مثلاً نمی‌توان برای تبلیغ دین از جعل و دروغ استفاده کرد، اگرچه بر ایمان مردم بیفزاید. زمانی که فرزند شیرخوار رسول اکرم از دنیا رفت خورشید گرفت و بر ایمان مردم بر پیامبر و اسلام افزوده شد؛ اما پیغمبر اکرم مردم را در مسجد جمع کرد و بالای منبر گفت مردم این خورشیدگرفتگی هیچ ربطی به فوت فرزند من نداشت.

وی تصریح کرد: آری؛ او نمی‌خواست از جهالت مردم برای تبلیغ دین استفاده کند، کاندیدا‌ها برای رسیدن به هدف مقدس خدمت به مردم، از هر وسیله‌ای استفاده نکنند قول‌های غیرعملی ندهند مردم را صرفاً طلبکار نکنند، حق همیشه دو طرفه است همان‌طور که مردم بر حکومت حقوقی دارند، حکومت هم بر مردم حقوقی دارد و حکومت هم از مردم کار و تلاش می‌خواهد نه تنبلی و طلبکاری. اوایل انقلاب هر کس به دنبال این بود که چه کاری بر زمین مانده که انجام دهد؛ باید فرهنگ بدهکاری به اسلام و انقلاب احیا شود. مردم باید کار کنند و مالیات بپردازند نه این‌که آخر هر ماه دستشان به روی دولت دراز باشد تا یارانه دریافت کند.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی افزود: یک کاندیدای مصلح و خیرخواه مردم باید بگوید من یارانه نقدی را قطع می‌کنم مگر برای از کارافتادگان، معلولان و مانند این مسایل، به تعبیر شهید مطهری، مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف جامعه مبارزه کند و صلاح اجتماع را در نظر بگیرد هر چند از محبوبیت او کاسته شود. یارانه نقدی خلاف اقتصاد مقاومتی است و از همان ابتدا مجلس هشتم نباید زیر بار آن می‌رفت؛ اما متأسفانه پس از تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ چند سال قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیافت و این امر مستمسکی شد به دست دولت نهم که علاقه شدیدی به توزیع پول در میان مردم داشت تا لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس بیاورد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: اگر قیمت حامل‌های انرژی مانند گذشته هر سال چند درصد افزایش پیدا می‌کرد، اساساً نیازی به داستان خانمان برانداز یارانه‌ها نبود. وعده افزایش چند برابری یارانه‌ها مصداق استفاده از وسیله نامقدس برای نیل به هدف مقدس است. ملت فهیم و بزرگ ایران رشد اجتماعی و سیاسی خود را در انتخابات آینده نشان خواهند داد و فریب این‌گونه شعار‌ها را نخواهند خورد.