سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی کریدور شماره ۱۰ کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی کریدور شماره ۱۰ کشور معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای تکمیل کریدور شماره ۱۰ به سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم اظهار داشت: اواخر خردادماه ریل به کرمانشاه می‌رسد و پس از آن اواخر تیرماه ارومیه به راه‌آهن متصل می‌شود و […]

معاون وزیر راه و شهرسازی

سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی کریدور شماره ۱۰ کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای تکمیل کریدور شماره ۱۰ به سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم اظهار داشت: اواخر خردادماه ریل به کرمانشاه می‌رسد و پس از آن اواخر تیرماه ارومیه به راه‌آهن متصل می‌شود و اواخر مردادماه هم ریل به رشت می‌رسد.

به گزارش ایلنا، خیرا…خادمی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریدور شماره ۱۰ این است که کوتاه‌‌ترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاه‌‌ترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج‌فارس است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان این‌که این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادی‌‌ترین کریدور کشورمان محسوب می‌شود، گفت: روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این کریدور برقرار کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش کریدور شماره ۱۰ در افزایش تعاملات تجاری با کشور عراق گفت: این کریدور در طول محور خود ۱۰ مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش می‌دهد. کریدور شماره ۱۰ (کریدور بندر امام‌–مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش می‌دهد و این مرز‌ها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال می‌دهد. بنابراین با وجود این کریدور آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیش‌بینی می‌کنیم.

خادمی با بیان این‌که مطالعات ساخت این کریدور از ۶ سال گذشته آغاز شده بود ادامه داد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره ۱۰ به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز و تا شمال‌غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا می‌کند.

مذاکره با ایتالیایی‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در کریدور شماره ۱۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه بین شرکت آناس ایتالیا و شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل برای سرمایه‌گذاری در این کریدور اظهار داشت: قرار بر این است که در بخش‌هایی از این کریدور ایتالیایی‌‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در بخش‌های آزادراهی این کریدور ایتالیایی‌‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و در بخش‌های غیرآزادراهی به صور ت فاینانس همکاری خواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نتیجه مذاکرات نهایی با ایتالیایی‌‌ها اواخر اردیبهشت ماه مشخص می‌شود.

کاظمی با بیان این‌که از ۱۴۲۰ کیلومتر کریدور شماره ۱۰، ۷۵۰ کیلومتر آن باقی مانده است گفت: پیش‌بینی ما این است که برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور ۱۰ میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه ۶ میلیارد تومان هزینه شود با توجه به این‌که ۷۵۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده می‌توان گفت برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه چیزی حدود ۶ میلیارد تومان است.

خادمی با بیان این‌که اگر با ایتالیایی‌‌ها به نتیجه برسیم و قرارداد منعقد شود ادامه این کریدور چند ساله ساخته می‌شود اظهار داشت: اگر مذاکرات با ایتالیایی‌‌ها نتیجه‌بخش نبود دولت می‌تواند سالانه ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

معاون آخوندی با اشاره به افتتاح بخشی از کریدور شماره ۱۰ در سال گذشته در چند استان کشور گفت: در سال گذشته توانستیم ۶۵ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ را در کردستان، ۲۵ کیلومتر در آذربایجان‌غربی، ۱۰ کیلومتر در خوزستان و ۱۶۵ کیلومتر در لرستان به بهره‌برداری برسانیم.

اواخر خرداد ریل به کرمانشاه می‌رسد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سؤال ایلنا مبنی بر این‌که پس از همدان کدامیک از مراکز استان‌ها به راه‌آهن متصل می‌شوند گفت: از ابتدای این دولت اتصال ۵ مرکز استان را به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قراردادیم که چند روز گذشته (۱۲ اردیبهشت) عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن همدان به اتمام رسید.

کاظمی افزود: مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهره‌برداری از راه‌آهن کمی زمان‌بر است به همین دلیل بین اتمام ریل‌گذاری و افتتاح فاصله زمانی ایجاد می‌شود.

خادمی از اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی کشور در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: ریل‌گذاری ۶۰ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است اما طبق زمان‌بندی اعلام شده ریل به کرمانشاه می‌رسد.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که اواخر تیرماه ارومیه به شبکه ریلی متصل شود و اواخر مردادماه هم ریل‌گذاری راه‌آهن رشت به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکورد زنی در این ۵ پروژه ریلی، اظهار داشت: در عملیات ریل‌گذاری همدان به رکورد ریل‌گذاری ۱۷۰۵ متری در یک روز دست یافتیم که این رقم در پروژه راه‌آهن کرمانشاه به ریل‌گذاری ۱۹۵۰ متری در یک روز رسید.

معاون آخوندی تأکید کرد‌ : در حال حاضر تمام کارخانه‌های تراورس در کشورمان با تمام ظرفیت برای تأمین تراورس مورد نیاز پروژه‌های ریلی تولید دارند و روزانه چیزی حدود ۶ کیلومتر ریل‌گذاری در ۵ پروژه ریلی کشورمان انجام می‌شود.

دولت یازدهم با مردم صادق است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر این‌که در مراسم افتتاح راه‌آهن همدان، گفته شد تردد از این مسیر ریلی از دو ماه دیگر انجام می‌شود، توضیح داد: دولت یازدهم با مردم صادق است و هرچند که این راه‌آهن از یک ماه دیگر می‌تواند عملیات مسافرگیری را انجام دهد اما وزیر راه و شهرسازی با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بالا این پروسه را دو ماهه اعلام کرد.

خادمی ادامه داد: این مشخص است که استقرار نیروهای اداری باید مدت زمانی صرف شود و به‌طور قطع این مسیر نیاز به نیروهایی برای فروش بلیت و ارایه خدمات به مردم دارد و همواره وقتی که پروژه‌ای از شرکت سازنده به شرکت بهره‌بردار تحویل داده می‌شود آغاز به‌کار آن با فاصله زمانی حداقل یک ماهه صورت می‌گیرد.

 

گفتنی است کریدور شماره ۱۰ از بندر امام به بازرگان گفته می‌شود که موجب اتصال نزدیکتر ترکیه و اروپا به آب‌های گرم جنوب ایران و بالعکس خواهد شد.