«منابع بانکی» حلقه مفقوده توسعه راه‌آهن

 «منابع بانکی» حلقه مفقوده توسعه راه‌آهن یک کارشناس عنوان کرد: نبود نقدینگی در صنعت ریلی، کم‌توجهی متولیان دولتی به بخش خصوصی و عدم اعتماد بانک‌ها به صنعت، موجب بروز مشکلاتی برای فعالان این بخش شده است. صنعت ریلی‌ یکی از صنایع مهم، کارآمد و کلیدی در دنیا است و خودکفایی در این صنعت موجب خواهد […]

 «منابع بانکی» حلقه مفقوده توسعه راه‌آهن

یک کارشناس عنوان کرد: نبود نقدینگی در صنعت ریلی، کم‌توجهی متولیان دولتی به بخش خصوصی و عدم اعتماد بانک‌ها به صنعت، موجب بروز مشکلاتی برای فعالان این بخش شده است.

صنعت ریلی‌ یکی از صنایع مهم، کارآمد و کلیدی در دنیا است و خودکفایی در این صنعت موجب خواهد شد، تا با اتکا به توانمندی داخلی تولید و استفاده از تجربیات و تکنولوژی روز با پیشرفت و توسعه این بخش از حمل‌ ‌و نقل‌ کشور، به اصلی­‌‌ترین موارد برای تحقق اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌‌المللی حمل‌ و نقل ریلی، تجهیزات و خدمات وابسته در شرایطی نصیب صنعت حمل و نقل ریلی شده است که با توجه به اهمیت و نقش این صنعت به لحاظ مصرف کم انرژی، تأثیر مثبت در محیط‌زیست و تأمین ایمنی بیش‌تر در جامعه و تأثیر آن در اقتصاد کلان کشور، فرصتی فراهم خواهد آمد تا با شناخت نیاز‌ها و مسایل مشترک در جهت تبادل نظر و تعاملات و همکاری همه جانبه با هدف همسویی، همفکری و تبادل تجربیات و نوآوری‌‌های این صنعت در این نمایشگاه، شاهد رشد‌ و تعاملات گسترده دست اندرکاران این صنعت با یکدیگر و تقویت زیربناهای موجود باشیم.

امسال که به فرمایش رهبر معظم انقلاب‌ سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، اهمیت برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها که می‌‌تواند زمینه‌ساز تعاملات سازنده بین دست‌‌اندرکاران این صنعت در جهت تعالی و پویایی باشد، بیش‌تر نمایان می‌شود.

با نگاهی به برنامه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که جایگاه راه ‌آ‌هن و ضرورت توجه و توسعه آن را در چندین محور مورد تأکید قرارداده‌اند، متوجه می‌شویم که ایشان در منشور ابلاغی، نکات حایز اهمیت از جمله «ضرورت صرفه‌‌جویی در مصرف سوخت»، «اصلاح الگوی مصرف»، «رشد بهره‌‌وری»، «توسعه ترانزیت ریلی»‌، «همکاری­‌های روزافزون با کشورهای همسایه» و «افزایش صادرات فرآورده‌‌های نفتی» را متذکر شده‌اند.

در سال پیشِ‌رو‌ با توجه به تأکید مسؤولان بر توسعه ریلی کشور و حضور سرمایه‌گذاران خارجی، ‌روزنه امید در این صنعت‌گسترده‌‌تر شده است؛ حضور چشمگیر نمایندگان کشورهای خارجی در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی‌ و قراردادهایی که در چند ماه گذشته از سوی مقامات راه‌‌آهن با مسؤولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط در شرکت‌های اروپایی در جهت توسعه و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در صنعت ریلی کشور در ابعاد مختلف منعقد شده است، چشم‌‌انداز آینده این صنعت را دوچندان پررونق جلوه‌‌گر می‌‌سازد.

در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی تعداد ۱۷۴ شرکت مرتبط داخلی و ۱۰۶ شرکت خارجی حضور دارند، ‌ضمن آن‌که راه‌‌آهن‌ کشورهای ‌‌فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و لتونی در این نمایشگاه حاضرند‌ و آخرین دستاورد‌ها و تکنولوژی‌های حوزه ریلی را در جهان به نمایش می‌گذارند.

استقبال مناسب دست‌اندرکاران ریلی کشور و دنیا از حضور در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی‌ ریلی، خود گواهی بر پیش‌بینی تغییرات بنیادین در اعتلای جایگاه ‌صنعت ریلی است.

طبیعی است با حضور افراد تصمیمگیرنده در حمل و نقل و لجستیک در مناطق خاورمیانه و آسیای مرکزی و افراد مرتبط با بازار نفت و گاز و بندر، زمینه‌‌سازی برای توسعه همکاری میان حمل و نقل دریایی، بنادر و راه‌‌آهن و بررسی مزیت اتصال راه‌آهن‌ها به بنادر و افزایش سهم راه‌‌آهن از بازار حمل‌ و نقل مواد سوختی و استفاده از تجارب دیگر کشور‌ها و سازمان‌‌های بین‌‌المللی فراهم خواهد آمد.

‌حضور ‌گسترده شرکت داخلی در این نمایشگاه نشان می‌دهد کشور ما نیز در حوزه صنعت ریلی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

البته ۳ سال است که صنعت ریلی کشور با رکورد مواجه شده و فعالان این بخش که بیش‌تر بخش خصوصی هستند، همچنان از کمبود منابع مالی‌، وجود قوانین و مقررات یک سویه‌، برخی تصمیم‌گیری‌های عجولانه‌ی متولیان‌ رنج می‌برند و از وضعیت موجود در حوزه ریلی کشور چندان راضی نیستند‌‌.

شکوفایی صنعت ریلی در گرو بخش خصوصی توانمند در این حوزه است

بخش خصوصی فعال در صنعت ریلی کشور همچنان از نبود منابع مالی و اعتبارات لازم برای فعالیت خود گله‌ دارند، متأسفانه با توجه به شرایط موجود شرکت‌های ریلی به دلایل مختلف با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و مقرر شده است، این اعتبارات به صورت تسهیلات از سوی راه‌آهن یا برخی بانک‌های کشور به آنها اعطا شود در این شرایط شاهد هستیم که واگن‌های دست دوم وارد کشور می‌شود‌ پس فعالان ریلی انتظار دارند از سوی مسؤولان و متولیان حمایت‌های لازم صورت بگیرد تا شاهد رشد روزافزون این صنعت باشیم.

برای تقویت بخش ریلی دولت باید منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار بهره‌برداران بگذارد تا آنها هم توان سفارش ناوگان را به تولید کنندگان داشته باشند‌، در نتیجه حلقه مفقوده در صنعت ریلی بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند که باید در این حوزه فعالانه حضور داشته باشند‌.

در حقیقت لوکوموتیو صنایع ریلی، بهره‌برداران این بخش هستند‌‌ اگر آنها حمایت و تقویت شوند تولیدکنندگان خود به خود فعال خواهند شد‌؛ متأسفانه مشاهده می‌شود اغلب یارانه‌ها در بخش جاده‌ای پرداخت می‌شود، در دولت جدید بار‌ها عنوان شده سیاست‌ها به نفع بخش ریلی تغییر خواهد کرد، بنابراین اگر همان مواردی که مطرح شده اجرا شود، مطمئنا در این بخش رشد جهشی خواهم داشت‌.

‌امن‌ترین‌، ارزان‌ترین‌، پاک‌‌ترین و مناسب‌‌ترین شیوه حمل و نقل، صنعت صنعت ریلی است، پس اگر وعده‌های دولت در حمایت از این صنعت عملی شود شاهد رونق بیش‌تری در این حوزه خواهیم بود‌.

(محمد ساطعی‌-کارشناس و مشاور حمل‌‌و‌نقل ریلی)