کاهش ضریب جینی با طعم ارتقای رفاه اقتصادی خانوار

کاهش ضریب جینی با طعم ارتقای رفاه اقتصادی خانوار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر لزوم فراهم آوردن شرایط برای کاهش ضریب جینی گفت: پخش پول بین مردم برای توزیع ثروت در جامعه، اقدام صحیحی نیست. به گزارش خانه ملت، معصومه‌آقاپور‌علیشاهی در خصوص ضریب جینی مدنظر در برنامه ششم توسعه گفت: برای دستیابی به […]

کاهش ضریب جینی با طعم ارتقای رفاه اقتصادی خانوار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر لزوم فراهم آوردن شرایط برای کاهش ضریب جینی گفت: پخش پول بین مردم برای توزیع ثروت در جامعه، اقدام صحیحی نیست.

به گزارش خانه ملت، معصومه‌آقاپور‌علیشاهی در خصوص ضریب جینی مدنظر در برنامه ششم توسعه گفت: برای دستیابی به ضریب جینی ۰٫۳۴ مدنظر در سیاست‌های اقتصادی کشور باید سیاست‌های هماهنگ اقتصادی اعمال شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: اصلاح قانون مالیاتی و اجرای کامل قانون جامع مالیاتی و همچنین آمایش اطلاعات صحیح خانوارهای ایرانی نقش مهمی در کمک به توزیع درآمد و ثروت دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: پخش پول بین مردم برای توزیع ثروت در جامعه، اقدام صحیحی نیست بلکه باید رفاه خانوار‌ها را تقویت و زمینه توزیع عادلانه ثروت را از راهکارهای صحیح اقتصادی پیگیری کرد.

آقاپور علیشاهی ادامه‌داد: مساعدت در زمینه هزینه درمان خانوارها، آموزش فرزندان خانوارها، هزینه بازنشستگان، هزینه سفر با استفاده از راهکار آمایش اطلاعاتی خانوار‌ها می‌تواند اقتصاد خانوار‌ها را تقویت کند.

وی افزود: توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و به‌خصوص اقتصاد روستایی از دیگر اقدامات مهم برای توزیع درآمد مناسب در کشور است.

آقاپورعلیشاهی گفت: باید این امکان برای روستاییان و مردم کشور فراهم شود تا بتوانند در تولید، اقتصاد و درآمدزایی مشارکت داشته باشند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی یادآورشد: در هر صورت توزیع درآمد و کاهش ضریب جینی باید به نحوی باشد که افزایش عمومی قیمت‌ها، مانع از لمس کاهش ضریب جینی نشود و سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم برپایه این موضوع باشد.

 

گفتنی است ضریب جینی؛ یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولاً برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیش‌تر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد.