عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت آسفالت جاده‌ها

عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت آسفالت جاده‌ها چندی پیش گزارشی در رسانه‌ها در مورد وضعیت آسفالت جاده‌های کشور منتشر شد که در بخشی از آن آمده بود: … یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی در سطح راه‌های آسفالته که متأسفانه کم‌تر به آن دقت می‌شود، استفاده از زنجیر چرخ‌‌ها و لاستیک‌های یخ‌شکن و میخ‌دار در ایام بدون […]

عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت آسفالت جاده‌ها

چندی پیش گزارشی در رسانه‌ها در مورد وضعیت آسفالت جاده‌های کشور منتشر شد که در بخشی از آن آمده بود: … یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی در سطح راه‌های آسفالته که متأسفانه کم‌تر به آن دقت می‌شود، استفاده از زنجیر چرخ‌‌ها و لاستیک‌های یخ‌شکن و میخدار در ایام بدون یخبندان یا با یخبندان‌های سبک سال، خصوصاً برای وسایل نقلیه سنگین است.

به گزارش تین‌نیوز، استفاده از این وسایل باعث پدید آمدن شیارهای طولی و فرورفتگی‌های ممتد به موازات طول جاده در سطح آن می‌گردد که این مسأله علاوه بر تسریع در استهلاک وسیله نقلیه، باعث جمع شدن آب‌های سطحی روی جاده شده که هم خرابی آسفالت و هم عدم تعادل وسیله نقلیه را در پی دارد.

از طرف دیگر شب‌‌ها دقیقاً شبیه آینه عمل کرده و باعث انعکاس نور چراغ‌های اتومبیل‌های مقابل در دیدگان راننده وسیله نقلیه می‌گردد که عوارض زیانبار این پدیده کاملاً واضح است. البته ذکر این نکته لازم است که طرح راه آسفالته‌ای که روی آن از این قبیل لاستیک‌‌ها و وسایل ایمنی استفاده می‌شود، دارای ویژگی‌های خاصی است، از جمله تراکم حداقل ۹۸ درصدی آسفالت، دانه‌بندی مناسب و تناسب مواد ریزدانه و مخلوط خمیری آسفالت، مصرف قیر مناسب خصوصاً با درجه نفوذ بین ۸۰تا ۱۰۰، محدودیت در قطر سنگدانه‌های آسفالت و غیره. مواج شدن سطح آسفالت نیز از جمله خرابی‌هایی است که در سرپیچ‌های تند، ایستگاه‌های اتوبوس، تقاطع‌‌ها و به‌طورکلی در محل توقف و حرکت وسایل نقلیه نیروهای برشی شدیدی به روسازی راه وارد آورد…

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 این کاربر در پیام خود آورده است: در مقوله راه و راهسازی چندین گروه و آیتم‌کاری در یک‌ مجموعه کار می‌کنند که عدم به‌کارگیری صحیح هر یک از این عوامل در کیفیت آسفالت کاملاً مؤثر است. وی نوع ‌معدن، سنگدانه، کیفیت شیمیایی سنگدان و سیستم خردایش را از جمله این آیتم‌‌ها دانسته و خاطرنشان کرده است: نوع خردایش قیر تولیدی و کیفیت آن، نحوه آماده‌سازی و حمل قیر، نحوه ذخیره‌سازی قیر، استاندارد بودن کارخانه آسفالت، تجهیزات نصب شده بر روی کارخانه سیستم حمل‌و‌نقل آسفالت و رعایت نکات صحیح نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در کیفیت آسفالت هستند.

این کاربر افزوده است: تجهیزات‌ و ماشین‌آلات پخش‌ و تراکم‌ طراحی‌ جاده و راه و زیرسازی راه، طراحی نوع صحیح و کیفیت آسفالت، آزمایشگاه و کنترل، وجود پرسنل و عوامل کار بلد در کل سیستم از اول تا آخر، به‌روزرسانی‌ علم پرسنل مشغول در طرح زیرساخت و آسفالت، کنترل‌های‌ دقیق در مسیر ‌تولید، قیمت‌های مناسب قرار داد، کنترل کانه‌های تولید قیر و کیفیت آن و… نیز از عواملی هستند که در کیفیت آسفالت مؤثرند.

 

وی تأکید کرده است: در این‌ مسیر دقت‌های زیادی لازم است و باید صنعت آسفالت از روش سنتی بیرون آمده و از نظر علمی نیز تکنولوژی روز بر سیستم حاکم شود.