آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اعلام کرد آغاز عملیات اجرایی  برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد زمان سفر ریلی تهران‌–‌مشهد به ۶ ساعت کاهش پیدا می‌کند معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شروع عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد توسط پیمانکار اجرایی آن، از هفته جاری خبر داد و گفت: مدت زمان سفر ریلی تهران‌–‌مشهد با برقی […]

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اعلام کرد

آغاز عملیات اجرایی  برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد

زمان سفر ریلی تهران‌–‌مشهد به ۶ ساعت کاهش پیدا می‌کند

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شروع عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد توسط پیمانکار اجرایی آن، از هفته جاری خبر داد و گفت: مدت زمان سفر ریلی تهران‌–‌مشهد با برقی شدن این خط به ۶ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا، مازیاریزدانی با بیان این که تمام اقدامات لازم برای عملیاتی شدن برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد انجام شده است گفت: از هفته آینده عملیات اجرایی در مسیر مشهد–‌نیشابور انجام می‌شود. توانستیم فاینانس چین را عملیاتی کنیم و این پروژه در ۴ سال به اتمام می‌رسد.

یزدانی با بیان این‌که دو پروژه بزرگ برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–مشهد و راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون-‌گرگان را در کشور دنبال می‌کردیم گفت: اجرای این پروژه‌ها با تأخیر مواجه بود اما در نهایت توانستیم چند روز گذشته قرارداد نهایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون-گرگان با طرف روس‌‌ها نهایی کنیم.

وی افزود: این قرارداد پیش از این در حضور رییس‌جمهور دو کشور به امضا رسیده بود. ارزش این قرارداد ۱٫۲ میلیارد یورو است و طبق قرارداد ۴ساله ساخته می‌شود.

وی با اشاره به طول مسیر راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون-‌گرگان اظهار داشت: طول این مسیر ۴۰۰ کیلومتر است و منابع مورد نیاز ساخت آن همانطور که عنوان شد از طریق فاینانس روس تأمین می‌شود.

یزدانی همچنین با اشاره به برقی‌سازی راه‌آهن تهران–مشهد گفت: با برقی‌ شدن این مسیر مدت زمان سیر تهران تا مشهد به ۶ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: تمام موانع اجرای این پروژه برداشته شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی و عملیات اجرایی برقی شدن تهران–مشهد به انجام می‌رسد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان این‌که از هفته آینده عملیات اجرایی برقی شدن این مسیر در محور مشهد–نیشابور اجرایی می‌شود.

یزدانی با اشاره به تأمین منابع مورد نیاز این پروژه اظهار داشت: قراردادی برای تأمین فاینانس این پروژه از منابع فاینانس چینی منعقد کرده بودیم. این وام کم‌بهره است و رقم آن ۱٫۶ میلیارد یورو محاسبه شده و طبق قرارداد این پروژه هم ۴ساله انجام می‌شود البته در تلاش هستیم که مدت زمان اجرای پروژه را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این پروژه این است که برقی‌سازی تهران–مشهد بر روی خط گرم انجام می‌شود یعنی در حالی که قطار از ریل در حال تردد است و تردد‌ها لغو نمی‌شود، پروژه به اجرا خواهد رسید.

این مقام مسؤول ادامه داد: طول راه‌آهن تهران–مشهد که برقی می‌شود ۵۲۶ کیلومتر است که قرار است بر روی هر دو خط انجام شود. هفته آینده عملیات مهندسی که در مسیر مشهد–نیشابور انجام خواهد شد طول این پروژه ۱۳۸ کیلومتر است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به افزایش سرعت سیر در راه‌آهن برقی گفت: خط آهن فعلی برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده اما با برقی شدن همین راه‌آهن سرعت به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد البته باید وضعیت زیرسازی و روسازی راه‌آهن این مسیر بررسی شود.

۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای به افتتاح می‌رسد

یزدانی همچنین با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی اظهار داشت: کاهش تصادفات جاده‌ای، صرفه‌جویی سوخت، آلودگی هوا و کاهش تمرکز جمعیت در مرکز کلان‌شهر‌ها از مزیت‌های توسعه شبکه ریلی است.

وی افزود: بنا داریم ریل را به مراکز توسعه بار برسانیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از بار از روی جاده را به ریل منتقل کنیم.

یزدانی با اشاره به توسعه خطوط حومه‌ای اظهار داشت: ساخت ۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای را در دستور کار داریم و برای توسعه خطوط ریلی حومه‌ای کلان‌شهرهای تهران، اهواز، مشهد، اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پروژه‌هایی در دست اجرا داریم.

 

وی تأکید کرد: از این ۸۰۰ کیلومتر به‌طور قطع ۵۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که عمده بهره‌برداری‌ها در مسیرهای تهران–گرمسار، تهران-قزوین و حومه شهرهای تهران و مشهد است.