بلااستفاده ماندن ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در واحدهای مسکونی

بلااستفاده ماندن ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در واحدهای مسکونی رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که از اواخر سال ۱۳۹۱ قیمت مسکن در کشور با جهش قابل‌توجهی مواجه شد، گفت: تحت‌تأثیر این جهش، رکود در بازار مسکن کشور از تابستان سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون ادامه دارد. به گزارش ایرنا، حسن‌محتشم افزود: […]

بلااستفاده ماندن ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در واحدهای مسکونی

رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که از اواخر سال ۱۳۹۱ قیمت مسکن در کشور با جهش قابل‌توجهی مواجه شد، گفت: تحت‌تأثیر این جهش، رکود در بازار مسکن کشور از تابستان سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، حسن‌محتشم افزود: رکود بازار مسکن که از ۴ سال پیش آغاز شده تولید بسیاری از محصولات و مصالح ساختمانی را در کشور تحت تأثیر قرارداده است، به‌طوری که هم اکنون بسیاری از کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی با سفارش کار می‌کنند.

وی با بیان این‌که فعالیت صنایع زیادی در کشور به صنعت ساختمان وابسته است، اظهار داشت: متأسفانه تاکنون به علت تحریم‌های ظالمانه و قابل رقابت نبودن، امکان صادرات بسیاری از محصولات و مصالح ساختمانی کشور فراهم نشده و این مسأله وابستگی صنایع داخلی را به صنعت ساختمانی بیش از پیش نشان می‌دهد.

محتشم یادآور شد: در طول سال‌های گذشته همواره شاهد نوسان‌های رکود و رونق بازار مسکن در کشور بودیم، اما در این دوره که از ۴ سال پیش آغاز شده است شاهد طولانی‌‌ترین رکود مسکن در کشورمان هستیم.

رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران بیان کرد: دولت یازدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که نرخ تورم کشور نزدیک به ۴۰ درصد و شرایط بسیار بدی بر اقتصادی ملی حاکم بود و دولت برای مهار تورم با اعمال سیاست‌های انقباضی توانست تورم را مهار کند.

وی ضمن ستودن اقدام دولت یازدهم در مهار نرخ تورم، گفت: از سال ۱۳۹۴ سیاست انقباضی دولت تشدید شد تا تورم در سال ۱۳۹۵ به زیر ۱۰درصد رسید و در نتیجه کنترل تورم تک رقمی، افزایش بیکاری و رکود در بخش‌های اقتصادی از جمله مسکن ادامه پیدا کرد.

محتشم تصریح کرد: ما در چهارمین سال رکود مسکن در کشور هستیم و با وجود بهره بانکی ۲۳ درصدی ادامه فعالیت‌های اقتصادی در کشور مطلوب نیست، زیرا زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد میزان نقدینگی کشور ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود اما در پایان سال گذشته به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و هم اکنون به دو برابر این رقم رسیده است.

رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: این عامل سبب شده است ما در اقتصاد ملی با یک معضل بزرگ دیگری مواجه شویم، به‌طوری که هم اکنون بسیاری از منابع مالی افراد در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده و ادامه این وضعیت اقتصاد کلان و بازار مسکن کشور را تحت‌تأثیر خود قرارداده است.

به گفته این مقام مسؤول در کانون انبوه سازان تهران، سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود ۱۵ درصد است و این نشان می‌دهد رونق این بخش در فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور بسیار با اهمیت است.

نیاز بازار مسکن

وی با اشاره به نیاز کشور به مسکن گفت: با توجه به افزایش جمعیت کشور در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، کشورما هم اکنون هر سال به‌طور میانگین به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد، در حالی که در چند سال گذشته به علت رکود اقتصادی تولید مسکن در کشور روال عادی و منطقی خود را نداشته است.

محتشم با بیان این‌که براساس طرح جامع مسکن در افق ۱۴۰۴ تولید و تقاضای مسکن باید به نقطه سر به سر برسد، اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی در سالی که بیش‌ترین مسکن در کشور تولید شد ۷۰۰ هزار واحد بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش‌ترین تولید مسکن در کشور حدود ۵۶۰ هزار واحد در یک سال بوده است.

رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران تأکید کرد: در ۴ سالی که بازار مسکن به علت کاهش قدرت خرید مردم به رکود رفته به انباشت تقاضای مسکن منجر شده و چون در بازار شاهد افزایش معاملات مسکن نبودیم، قیمت اجاره بها افزایش یافته است در حالی که برای خرید مسکن باید در کشور یک روال عادی داشته باشیم تا متقاضیان بتوانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کند.

**واحدهای مسکن خالی

وی در ادامه با اشاره به تعداد واحدهای مسکن خالی در کشور گفت: هم اکنون دو میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکن در کشور خالی مانده و تعداد واحدهای خالی در تهران به بیش از ۴۹۰ هزار واحد رسیده است.

محتشم با بیان این‌که سالیانه باید یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، افزود: از طرفی شهرداری‌ها برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود به فروش تراکم روی آورده‌اند و این مسأله در خالی ماندن بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکن در کشور بسیار تأثیرگذار بوده به ویژه در تهران بیش‌تر خانه‌های خالی در مناطق گران قیمت قرار دارد.

رییس انجمن صنفی کانون انبوه‌سازان استان تهران در باره میزان سرمایه‌گذاری در دو میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکن خالی در کشور بیان کرد: بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در این واحد‌ها سرمایه‌گذاری شده و به‌طور عملی این سرمایه‌گذاری غیرقابل استفاده مانده است و از طرفی مردم نیز به علت کاهش قدرت خرید، توانایی خرید این واحد‌ها را ندارند.

**شروع رونق بازار مسکن

محتشم افزود: با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی در حوزه مسکن معتقدند بازار مسکن وارد مرحله پیش رونق شده و پس از این مرحله وارد مرحله رونق بازار مسکن خواهیم شد. زیرا با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه به تدریج آثار رونق مثبت اقتصاد ملی خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: امسال شاهد افزایش معاملات مسکن به‌طور نسبی در کشور بودیم و بازار در حال خروج از رکود است و مرحله پیش رونق آن تا آخر تابستان ۹۶ ادامه خواهد داشت و پس از نیمه دوم امسال با افزایش نسبی قیمت‌ها، شاهد رشد معاملات خواهیم بود ضمن این‌که دولت برای رونق این بازار باید برای سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

**دوره انتظار خانه‌دار شدن

به گفته این مقام مسؤول، پیش از این دوره انتظار برای خانه‌دار شدن افراد ۱۲ سال بوده است، اما در طرح جامع مسکن این دوره به ۸ سال و ۸ ماه رسیده است. بدین ترتیب یک کارمند دولت در شرایط عادی باید ۱۲ سال تمام حقوق خود را ذخیره کند تا بتواند خانه متوسطی را خریداری کند و اگر این کارمند یک سوم حقوق خود را پس‌انداز کند آن وقت ۳۶ سال طول خواهد کشید، در حالی که در این طرح هیچ نشانه‌ای برای کاهش دوره انتظار خانه‌دار شدن در ۸ سال وجود ندارد.

**تأثیر افزایش عوارض بر قیمت مسکن

 

محتشم گفت: قیمت زمین، مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری و دستمزد ۲۵ تا ۳۰ درصدی نیروی انسانی در حوزه ساخت و ساز در قیمت مسکن بسیار تأثیرگذار است و در۴ گذشته همواره شاهد افزایش این قیمت‌ها بوده‌ایم، در حالی که رشد قیمت مسکن در این مدت کم‌تر از نرخ تورم بوده است و اگر وارد دوره رونق مسکن بشویم قیمت‌ها افزایش نسبی خواهد داشت. در صورتی که تولید مسکن در کشور متناسب با تقاضا نباشد در این صورت در این بخش مهم اقتصادی بازهم شاهد به هم ریختگی خواهیم بود.