رونق فرودگاه‌های کم برخوردار با پروازهواپیماهای ATR

رونق فرودگاه‌های کم برخوردار با پروازهواپیماهای ATR سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: با انجام پروازهای برنامه‌ای هواپیماهای ATR تعداد پروازهای استانی و فرودگاه‌های کم برخوردار این مناطق به تدریج رونق می‌گیرد. به گزارش ایرنا، شاهرخ‌نوش‌آبادی افزود: با انجام نخستین پرواز هواپیماهای ATR به مشهد مقدس در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری و […]

رونق فرودگاه‌های کم برخوردار با پروازهواپیماهای ATR

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: با انجام پروازهای برنامه‌ای هواپیماهای ATR تعداد پروازهای استانی و فرودگاه‌های کم برخوردار این مناطق به تدریج رونق می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، شاهرخ‌نوش‌آبادی افزود: با انجام نخستین پرواز هواپیماهای ATR به مشهد مقدس در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری و عملیاتی شدن این ناوگان و با انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی مسیرهای پروازی ۵۴ فرودگاه کم برخوردار در سراسر کشور، هم اکنون این هواپیما‌‌‌ها بر اساس تقاضای بازار و امکانات فرودگاه‌ها پروازهای خود را در مسیرهای داخلی کوتاه برد آغاز کرده‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به وجود فرودگاه‌های کوچک در استان‌های مختلف و کم بودن پرواز‌‌‌ها در این نقاط به دلیل کمبود ناوگان هوایی، خرید هواپیماهای ATR تحولی بزرگ در صنعت هوانوردی کشور به وجود آورده و افزایش تعداد پروازهای بین استانی دستاوردهای ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان هوایی ایران‌ایر است.

نوش‌آبادی با بیان این‌که هواپیماهای ATR با هدف فعال کردن فرودگاه‌های کوچک در برخی مناطق کم برخوردار و اتصال هوایی مراکز استان‌ها به یکدیگر در راستای کاهش سفرهای متعدد هوایی وارد ناوگان هوایی کشور شده است، گفت: به باور بیش‌تر کارشناسان هوایی از آغاز پرواز این هواپیماها، تاکنون این امر نمود بیش‌تری داشته است

وی با اشاره به افزایش تقاضای سفر با این هواپیما‌‌‌ها در مسیرهای مختلف داخلی بیان کرد: از زمان عملیاتی شدن پرواز این هواپیما به فرودگاه‌های مختلف کشور، تقاضا برای انجام پرواز‌‌‌ها در مسیرهای تهران-دزفول و بالعکس، تهراناصفهان‌-آبادان‌-تهران بیش‌تر شده و مسیرهای دیگری از جمله تهران-رامسر، تهران-نوشهر، گرگان-مشهد با استقبال مردم بیش‌تر شده که در صورت وجود استانداردهای لازم همچنان این پرواز‌‌‌ها استمرار خواهند یافت.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ایران‌ایر در سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار اتصال هوایی بین استانی با انجام پرواز ساری-بندرعباس را اجرا و دراین راستا مسیرهای بین استانی بسیاری را نیز برای تسهیل تردد هموطنان برقرار کرد و خرید هواپیماهای ATR خدمت رسانی را در حمل ونقل هوایی کشور توسعه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما ATR 72 نفره، تاکنون ۴ فروند آن را از شرکت ATRتحویل گرفته و براساس برنامه قرار است به تدریج ۱۶ فروند دیگر از این هواپیما‌‌‌ها تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تحویل ایران‌ایر شود.

ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خود با آن قرارداد منعقد کرده است.

پس از توافق برجام ایران‌ایر برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما قرارداد منعقد کرده که ۱۰۰ فروند آن را با شرکت ایرباس، ۸۰ فروند با شرکت بوئینگ و ۲۰ فروند با شرکت ATR بوده است.

ATR72، هواپیمای دو موتوره توربوپراپ میانبرد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. این هواپیما‌‌‌ها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده‌‌‌‌ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال‌هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می‌توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.

سری ۶۰۰ ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیش‌تری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود ۵ درصد توان کششی بیش‌تری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن‌‌‌‌ترین و ایمن‌‌‌‌ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می‌کند.