حضور در پروژه‌های بازسازی موصل فرصت طلایی برای بخش خصوصی ایران

حضور در پروژه‌های بازسازی موصل فرصت طلایی برای بخش خصوصی ایران فاصله ایران از نقطه مرزی در پیرانشهر تا شهر موصل تنها ۲۵۶ کیلومتر است و این موضوع خود نشان‌دهنده امکان حضور شرکت‌های ایرانی در روند بازسازی این شهر است. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران در حالی کم‌تر از یک هفته از آزاد‌سازی […]

حضور در پروژه‌های بازسازی موصل فرصت طلایی برای بخش خصوصی ایران

فاصله ایران از نقطه مرزی در پیرانشهر تا شهر موصل تنها ۲۵۶ کیلومتر است و این موضوع خود نشان‌دهنده امکان حضور شرکت‌های ایرانی در روند بازسازی این شهر است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران در حالی کم‌تر از یک هفته از آزاد‌سازی شهر موصل از دست گروه تروریستی داعش می‌گذرد که این شهر براساس تصاویر ارسالی از منطقه به ویرانه‌ای بزرگ تبدیل شده است و حالا نیاز اساسی به بازسازی دارد و این موضوع می‌تواند فرصتی مناسب برای شرکت‌های پیمانکاری، فنی مهندسی و کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی و صنعت ساختمان باشد آن هم در شرایطی که صنعت ساختمان و مسکن در کشور با رکودی سخت دست به گریبان است و حالا حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی موصل و عقد قراردادهایی با شرکت‌های عراقی و دولت عراق می‌تواند در این بین بسیار راه‌گشا باشد. فاصله ایران از نقطه مرزی در پیرانشهر تا شهر موصل تنها ۲۵۶ کیلومتر است و این موضوع خود نشان‌دهنده امکان حضور شرکت‌های ایرانی در روند بازسازی این شهر است. از طرف دیگر نکته بسیار مهم این است که ایران به دولت عراق در آزادسازی موصل و شهرهای دیگر عراق همیشه کمک‌های « مستشاری» کرده است و روابط بسیار نزدیکی بین دولت ایران و عراق وجود دارد که امکان مذاکرات جدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه بازسازی شهر موصل (‌تجهیزات زیربنایی، شهرسازی، مسکن و…) را فراهم می‌کند.

موضوعی که چند روز پیش شاکرعبدالرزاق‌الدعمی رایزن بازرگانی عراق در ایران هم بر آن در گفت‌و‌گو با ایرنا بر آن تأکیدداشت: زیرساخت‌های عراق طی سال‌های گذشته به شدت تخریب شده که این فرصتی را برای پیمانکاران ایرانی فراهم ساخته تا حضور جدی در بازار این کشور داشته باشند. کشور عراق در حال حاضر به ایجاد ساختمان‌های مسکونی، خدمات فنی و مهندسی و سایر مواردی که به ایجاد زیرساخت‌ها کمک کند، نیاز دارد.

سال گذشته میزان صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که امکان افزایش چندین برابری آن با استفاده از ظرفیت بازسازی موصل و مناطق جنگ زده عراق وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان حضور شرکت‌های پیمانکاری ایران، خدمات فنی‌ و مهندسی و صنعت ساختمان و همچنین صادرات مصالح ساختمانی به عراق و به صورت مشخص شهر موصل می‌تواند درحال حاضر تا حدودی گره از رکود کنونی این صنایع که در داخل به دلیل نبود بازار با آن روبه‌رو هستند، باز کند و بازاری مهم را پیش روی ایران قرار دهد؛ برای مثال هم‌اکنون چندین میلیون تن سیمان و مصالح ساختمانی دیگر روی زمین مانده است و ماه‌هاست که مشتری ندارند و حالا بازار عراق و موصل می‌توانند، مشتری بالقوه باشند که البته باید با مدیریت درست و برنامه‌ریزی دقیق باید بالفعل شود، آن هم در زمانی که رقیب اصلی ایران در بازار عراق که کشور ترکیه باشد به دلیل حملات نظامی که بار‌ها در ماه‌های گذشته به بخش‌هایی از عراق داشته است روابط بسیار، بسیار سردی با دولت مرکزی عراق دارد و همین موضوع هم شانس شرکت‌های ترکیه‌ای را برای حضور در پروژه بازسازی موصل و مناطق اطراف آن کم می‌کند.

مقامات به دیارنا گفتند که بازسازی بخش‌هایی از موصل که توسط «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) تخریب شده یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌های دولت عراق در آینده نزدیک است.

عبدالزهره‌الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق گفته که خسارت و نابودی زیرساخت‌ها و اموال دولتی به‌دست داعش میلیارد‌ها دلار هزینه تعمیرات روی دوش دولت گذاشته است. از ژوئن ۲۰۱۴ این خسارت‌ها بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده است. عراق برای بازسازی تاکنون بیش از دو میلیارد دلار کمک بین‌المللی دریافت کرده است.

 

در همین باره مظهرمحمدصالح، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق هم در گفت‌و‌گو با سی.ان.ان گفت: « ما برای بازسازی آنچه توسط داعش نابود شده، خصوصاً برای پروژه‌های خدماتی که زندگی شهروندان را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد به حداقل ۲۰ میلیارد دلار پول نیاز داریم.»