صف طولانی تخلیه کالا در بندر شهید کلانتری چابهار

صف طولانی تخلیه کالا در بندر شهید کلانتری چابهار رییس هیأت مدیره جامعه بازاریان و صنوف خدماتی منطقه آزاد چابهار با اشاره به کمبود امکانات و نیروی کار در بندر شهید کلانتری از تخلیه و بارگیری ۲۵ روزه کالا در این بندر خبر داد. عباسعلی اکبری در گفت‌وگو با مانا با اشاره به روند طولانی […]

صف طولانی تخلیه کالا در بندر شهید کلانتری چابهار

رییس هیأت مدیره جامعه بازاریان و صنوف خدماتی منطقه آزاد چابهار با اشاره به کمبود امکانات و نیروی کار در بندر شهید کلانتری از تخلیه و بارگیری ۲۵ روزه کالا در این بندر خبر داد.

عباسعلی اکبری در گفت‌وگو با مانا با اشاره به روند طولانی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهیدکلانتری چابهار اظهارکرد: در دوماه گذشته به دلیل افزایش حجم کشتی‌های وارده به بندر، تجار منطقه آزاد که عمدتاً از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس کالای خود را به صورت کانتینری به چابهار منتقل می‌کنند با صف طولانی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید کلانتری روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: به دلیل تجهیزات و امکانات بسیار محدود تخلیه و بارگیری و همچنین نیروی انسانی بسیار اندک، بندر شهید کلانتری چابهار قادر به پاسخگویی به حجم بالای کالا نیست چراکه فرایند تخلیه و بارگیری و تحویل کالا به تجار دو هفته تا ۲۵ روز به طول می‌انجامد.

رییس جامعه بازاریان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر انحصاری بودن شرکت‌های تخلیه و بارگیری کالا گفت: تجار منطقه آزاد در جلساتی که با مسؤولان مربوط داشته‌اند، پیشنهاد تأسیس و افزایش شرکت‌های تخلیه و بارگیری کالا را داده‌اند اما تاکنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند.

اکبری خواستار اولویت دادن به تخلیه کالاهای تجار منطقه آزاد چابهار شد و خاطرنشان‌کرد: تجار منطقه آزاد علاوه بر طی روند تخلیه و تحویل کالا باید مجوز‌های لازم را نیز برای پرداخت عوارض و انتقال کالا به محدوده منطقه آزاد اخذ کنند که باعث طولانی‌تر شدن فرایند تحویل جنس می‌شود.

به گزارش مانا پیشتر معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به ورود ۳۶ فروند شناور بالای هزار تن به بندر چابهار در ۳ ماهه نخست سال جاری از تخلیه و بارگیری بیش از ۵ هزار و ۹۱۶ TEUکانتینر در همین مدت خبر داده بود که رشد ۴۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

کشتی‌های کانتینر بر که به چابهار می‌آیند فرایند تخلیه و بارگیری را در بندر شهیدکلانتری که دارای امکانات قدیمی و نامناسب تخلیه کانتینر است، انجام می‌دهند. اسکله شهیدکلانتری دارای یک پست چند منظوره و ۳ پست کالاهای عمومی است. این بندر برای بخش اسکله‌های اضطراری و ارایه خدمات حمل ‌و نقل دریایی با ظرفیت زیر هزار تن طراحی شده است و در سال‌های ۶۱ و ۶۲ سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل ‌و نقل دریایی آن را ۸۰۰ هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش داد.

 

همچنین بنا به وعده مسؤولان، فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار که شامل دو پست اسکله کانتینری با ظرفیت ۵۵۰هزار TEU در سال است، قرار بود اوایل اردبیهشت سال جاری به بهره‌برداری برسد که با وجود گذشت دو ماه این بندر هنوز افتتاح نشده است.