اهمیت مجری ذی‌صلاح در حد رفع موانع صدور پروانه است

انتقاد رؤسای نظام‌مهندسی استان‌ها اهمیت مجری ذی‌صلاح در حد رفع موانع صدور پروانه است اعتراض جالب ‌توجه به اجراکنندگان مجری ذی‌صلاح اگرچه سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های طراحی و نظارت بر ساختمان‎‌ها موفقیت نسبتاً قابل قبولی کسب کرده است و تلاش‌های این سازمان در طول ۲۲ سال‌ فعالیت، منجر به تحول بزرگی در بخش ساخت […]

انتقاد رؤسای نظام‌مهندسی استان‌ها

اهمیت مجری ذی‌صلاح در حد رفع موانع صدور پروانه است

اعتراض جالب ‌توجه به اجراکنندگان مجری ذی‌صلاح

اگرچه سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های طراحی و نظارت بر ساختمان‌ها موفقیت نسبتاً قابل قبولی کسب کرده است و تلاش‌های این سازمان در طول ۲۲ سال‌ فعالیت، منجر به تحول بزرگی در بخش ساخت و ساز‌ها شده، اما این در حالی است که نظام مهندسی در بخش اجرا هیچ توفیقی به دست نیاورده و در واقع بسیاری از استان‌ها هنوز در نقطه صفر اجرای مجری ذی‌صلاح قرار دارند.

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی در پاسخ به دلایل عدم اجرای مجری ذی‌صلاح گفت: متأسفانه در صنعت ساختمان مردم عادت کرده‌‌‌اند که به متخصصان مربوطه در رشته‌های مختلف مراجعه نکنند و تا وقتی این مهم به یک فرهنگ و اجبار تبدیل نشود، با اجرای واقعی آن فاصله زیادی داریم.

حسین‌کامران‌دیسفانی در گفت‌و‌گو با ‌صما‌ اظهارکرد: اگرچه از سال ۸۴-۸۳ که شیوه‌‌‌‌نامه ماده ۳۳ ابلاغ شد، مجری ذی‌صلاح هم تعریف شد، با این حال اجرای این قانون در برخی استان‌ها دیرتر شروع شده و یا هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به پیگیری اجرای مجری ذی‌صلاح در استان خراسان‌رضوی تصریح‌کرد: طبق تأکید شیوه‌‌‌‌نامه مذکور که ساختمان باید مجری ذی‌صلاح داشته باشد، ما از سال ۸۵-۸۴ مجری ذی‌صلاح را در ساختمان‌های بالای ۸۰۰ متر اجرایی کرده‌‌‌ایم و مجریان به عنوان سازنده و تنظیم‌‌‌‌کننده شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در فرایند کار دخیل هستند.

وی ادامه‌داد: گرچه ما در ساختمان‌های بالای ۸۰۰ متر الزامی و اجباری کرده‌ایم که مالکان باید از مجری ذی‌صلاح استفاده کنند، ولی متأسفانه در عمل استقبال چندانی از این موضوع نمی‌شود و در بیش‌تر موارد، در حد رفع موانع صدور پروانه، مبلغ ناچیزی به عنوان مجری پرداخت می‌شود و متأسفانه سعی می‌کنند با مجری سروکار نداشته باشند.

دیسفانی همچنین اظهار‌کرد: در برخی ساختمان‌های کوچک مردم خود با استفاده از مهندسان ناظر شروع به ساخت‌‌‌وساز می‌کنند اما در ساختمان‌های بلند اگر بخواهند مجری داشته باشد، سعی می‌کنند به پیمانکاران و مجریان شناخته شده مراجعه کنند.

دلایل کوتاهی شهرداری در اجرای مجری ذی‌صلاح

وی با تأکید بر این‌که نمی‌توانیم بگوییم از آنچه در بخش مجری اتفاق افتاده، توفیقی به دست آمده و رضایت‌‌‌مندی کامل در این بخش وجود دارد، افزود: شاید لازم باشد با ارایه یکسری تشویقات و بازنگری در تعرفه‌‌‌ و قیمت خدمات مهندسی در بخش اجرا این نقیصه را برطرف کنیم.

این مسؤول همچنین با بیان این‌که با تعرفه پایین مهندسی نمی‌توان پروژه را چه در قالب مدیریت و چه در قالب اجرا احداث کرد، گفت: این نقیصه‌ها وجود دارد و هرچند در برخی استان‌ها در پروژه‌های با متراژ بالاتر مثلاً دو هزار متر به بالا مجری ذی‌صلاح را الزامی کرده‌‌‌اند و برای این ساختمان‌ها شاید مالکان و سرمایه‌‌‌گذاران استقبال بیش‌تری هم داشته باشند؛ ولی برای متراژ ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متر متأسفانه هنوز بحث مجری جا نیفتاده است.

وی ادامه‌داد: به همین دلیل صرفاً اسم مجری در پروانه درج و فقط به منظور رفع تکلیف جهت درج اسم مجری در پروانه، پولی هم بین مجری ذی‌صلاح و مالک رد و بدل می‌شود اما استقبال مالکان از این بخش بسیار کم‌رنگ است.

دیسفانی همچنین با انتقاد از عدم همکاری شهرداری‌ها در اجرای مجری ذی‌صلاح گفت: شهرداری‌ها همکاری زیادی در این بخش ندارند و حتی در مقطعی مجری ذی‌صلاح را از طریق دیوان محاسبات نقض کردند. در استان خراسان هم شهرداری‌ها اعتنایی به این موضوع ندارند.

وی تأکیدکرد: نظام مهندسی به لحاظ تأکید بر اهمیت این موضوع جهت صدور پروانه، مجری را در امور مربوط به سازمان الزامی کرده و برای صدور پایان کار نیز بر تأییدیه مجری تأکید دارد، ولی شهرداری‌‌‌ با این نگاه که صوری‌‌‌گری در این بخش اتفاق می‌‌‌افتد، از این مهم استقبال نکرده و آن را برای مردم مثمرثمر نمی‌‌‌بیند.

رییس نظام مهندسی خراسان‌رضوی با اشاره به چالش‌های موجود در بخش مجریان ذی‌صلاح گفت: در واقع معمولاً خود مردم برای اجرای یک ساختمان با زیربنای بالا به سراغ مجری می‌‌‌روند که ممکن است در قالب نظام مهندسی باشد و یا نباشد و مسؤولیت اجرا را به کسی واگذار می‌کنند که تجربه‌کار داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: شهرداری‌ها اخیراً این موضوع را به این شکل تعریف می‌کنند طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی که از مجری ذی‌صلاح باید با عنوان سازنده ذی‌صلاح یعنی سازنده‌‌‌ای یاد شود که دارای سابقه کار حرفه‌‌‌ای باشد.

کارفرما، مجری و مشاور، ارکان اساسی نظام‌نامه فنی

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این‌که این استان جزو مناطقی است که تا به حال مجری ذی‌صلاح نداشته و ساختمان‌ها به شیوه سنتی و توسط کسانی احداث می‌شود که تجربه‌ کار و فعالیت در این زمینه را دارند، گفت: اخیراً در سفر مهندس‌رجبی، رییس نظام مهندسی ساختمان کشور به اصفهان، طی نشستی با شهرداری و استانداری، تفاهمنامه مجری ذی‌صلاح را در ساختمان‌های گروه د و بخش اعظمی از گروه «ج» امضا کردیم و امیدواریم که مجری ذی‌صلاح از شهریورماه اجرایی شود.

علی عموشاهی در گفت‌وگو با صما اظهارکرد: در حال حاضر در حال آماده کردن بسترهای اجرایی و تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌‌‌نامه‌های مجری ذی‌صلاح هستیم تا بتوانیم از اوایل شهریور ماه مجریان ذی‌صلاح را اجرایی کنیم.

وی با تأکید بر این‌که بخش مهم نظام‌نامه فنی اجرایی که باید تدوین شود و هنوز تدوین نشده است، بحث مجری یا پیمانکار ساخت است گفت: در نظام‌نامه فنی کشور یکی از ارکان اساسی کار، کارفرما و دیگری مجری و مشاور است و ما در سازمان صرفاً کار مشاور را انجام می‌‌‌دادیم.

عموشاهی با تأکید بر این‌که پیمانکار ساخت یا مجری ذی‌صلاح باید دارای صلاحیت خاص خود باشد، گفت: عوامل مدیریت اجرا و همچنین عناصر اجرایی مثل کارگران ماهر ساختمانی، معماران، بنا‌ها و… باید ذی‌صلاح و دارای صلاحیت فنی باشند و به نحوی نباشد که هر کسی بیکار شد، به حرفه ساختمانی روی بیاورد و ساختمان را به عنوان سرمایه ملی تخریب کند تا به تدریج در این حرفه کار خود را بیاموزد.

این مسؤول با بیان این‌که مجریان باید آموزش‌های خاصی را ببینند تا بتوانند مجری ذی‌صلاحی برای امور ساختمانی شوند اظهار امیدواری‌کرد: امسال مجری ذی‌صلاح را در ساختمان‌های گروه د و گروه ج شروع کنیم و به گروه ب و الف توسعه دهیم که با توجه به امضای تفاهمنامه به زودی آن را اجرایی خواهیم کرد.

مجری ذی‌صلاح در کل کشور یکپارچه شود

علاوه بر این رییس سازمان‌‌‌ نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، اجرایی شدن مجری ذی‌صلاح را یک امر قانونی بر شمرد و گفت: با این حال در مناطق مختلف تصمیمات مختلفی جهت اجرای مجری ذی‌صلاح گرفته شده و در برخی از استان‌ها آن را اجرایی و در برخی دیگر اجرایی نکرده‌‌‌اند.

محمد مصطفوی در گفت‌وگو با ‌صما‌ با بیان مطلب فوق اظهارکرد: هرچند در جاهایی که این قانون را اجرایی کرده‌‌‌اند، یک وظیفه قانونی انجام داده‌‌‌اند، اما این رویکرد در مناطقی که مجری ذی‌صلاح را اجرایی نکرده‌‌‌اند بابی را برای اعتراض متقاضیان و یا سازندگان باز کرده از بابت این‌که چرا این اقدام را انجام می‌دهید.

وی افزود: برای مثال حرف منتقدان خطاب به استان‌هایی که مجری ذی‌صلاح را اجرایی می‌کردند این بوده که استان‌های دیگر قوی‌‌‌ترند و مجری را اجرایی نمی‌کنند و دلیلی ندارد که شما آن را اجرایی ‌‌‌کنید.

مصطفوی در عین حال با تأکید بر این‌که موضوع مجری ذی‌صلاح باید در سطح کشور یکپارچه شود، تصریح‌کرد: در نهایت اگر می‌‌‌خواهیم این قانون و الزامات آن را اجرایی کنیم، باید بیش‌تر به آن توجه کنیم و اگر نمی‌‌‌خواهیم آن را اجرایی کنیم، این دوگانگی را در سطح کشور از بین ببریم. به این معنا که مجری ذی‌صلاح یا به‌طور کامل در سراسر کشور اجرا شود و یا در هیچ منطقه‌ای اجرایی نشود.

 

وی خاطرنشان‌ساخت: اما در هر صورت آنچه مسلم است نمی‌توانیم بگوییم که این قانون اجرایی نشود، چون مجری ذی‌صلاح یک تکلیف قانونی است و قطعاً باید به آن توجه و عمل کنیم.