سیستم ناکارآمد بانک‌ها مردم و دولت را زمین‌گیر کرده است

سیستم ناکارآمد بانک‌ها مردم و دولت را زمین‌گیر کرده است عضو هیأت رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: برخی از انتقاد‌ها توسط افرادی انجام می‌شود که دانشگاهی، صاحب فکر و مراکز پژوهشی هستند که دولت باید دیدگاه‌های آنها را بشنود و از آن استفاده کند. جلیل‌رحیمی‌جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص این‌که منتقدان […]

سیستم ناکارآمد بانک‌ها مردم و دولت را زمین‌گیر کرده است

عضو هیأت رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: برخی از انتقاد‌ها توسط افرادی انجام می‌شود که دانشگاهی، صاحب فکر و مراکز پژوهشی هستند که دولت باید دیدگاه‌های آنها را بشنود و از آن استفاده کند.

جلیل‌رحیمی‌جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص این‌که منتقدان اقتصادی دولت یازدهم به دنبال مطالبه‌گری بوده‌اند یا بهانه‌گیری، اظهارداشت: هر دولتی منتقدان خاص خود را در ابعاد مختلف دارد و دولت یازدهم نیز منتقدان خود رادر حوزه‌های مختلف، سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که آنچه که در حوزه اقتصاد منتقدان مطرح می‌کردند را باید به چند دسته تقسیم شود، گفت: بخشی از منتقدان افرادی بودند که نگاه جناحی و صرفاً منفعت‌طلبانه نسبت به مسایل‌ کشور داشته‌اند و چون منافع خود و را در خطر می‌دیدند و جناح خود را در قدرت نمی‌دیدند عمدتاً دولت را تخریب می‌کردند.

وی ادامه‌داد: این منتقدان بسیاری از فعالیت‌های صحیح و اصولی دولت را که همه افراد اهل منطق آن را تأیید می‌کردند، مانند قراردادهای خرید هواپیما، نفتی و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای جهان را مورد تخطئه قرار می‌دهند که معقول نبود.

این نماینده مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که دسته دیگری از انتقاد‌ها توسط افرادی انجام می‌شد که دانشگاهی، صاحب فکر و مراکز پژوهشی هستند که دولت باید دیدگاه‌های آنها را بشنود و از آن استفاده کند، انتقادهای این افراد به‌نفع کشور، نظام و دولت است، افزود: به‌طور مثال انتقادهای کارشناسان در خصوص اصلاح نظام بانکی و رکود اقتصادی حاکم بر کشور سازنده است و دولت وظیفه دارد از آنها استفاده کند.

عدم استفاده مسؤولان از اتاق فکر دانشگا‌ه‌ها و دانشجویان

رحیمی‌جهان‌آبادی در ادامه با بیان این‌که متأسفانه مشکلی که در کشور وجود دارد این است که دانشگاه‌های ما باید نقش اتاق فکر را برای بخش اجرایی کشور ایفا کنند اما به حاشیه رفته‌اند، تصریح‌کرد: افرادی که در مقام اجرایی قراردارند حاضر نیستند از دانشگاهیان و کانون فکر در دانشگا‌ه‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که در همه کشورهای پیشرفته جهان از اتاق فکر دانشگاه‌ها در مراکز پژوهشی به‌خوبی استفاده می‌شود، اضافه‌کرد: باید نقش مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در رشد و بازسازی آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه باید قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که هزاران رساله و پایان‌نامه در دانشگاه‌های کشور در حال تهیه است که از آنها استفاده‌ای نمی‌شود، بیان‌کرد: این در صورتی است که دانشگاه‌‌ها به خوبی می‌توانند در تمامی ابعاد اتاق فکر بخش اجرایی کشور در حوز‌ه‌های مختلف باشند.

رحیمی‌جهان‌آبادی با بیان این‌که مردم، دولت و ما به‌عنوان نماینده در مجلس‌شورای‌اسلامی به خوبی می‌دانیم آن دسته از انتقادات عمدتاً جناحی است و پایه علمی ندارد، گفت: این افراد به‌دلیل این‌که جناح خود را در قدرت نمی‌بینند به‌دنبال تخریب هستند و کاری به‌کارنامه خود و دیگران ندارند.

سیستم ناکارآمد بانک‌ها مردم و دولت را زمین‌گیر کرده

وی در خصوص این‌که باید چه مسایلی اولویت تیم اقتصادی دولت دوازدهم باشد، اظهارداشت: چند اولویت را دولت باید در ۴ سال آینده پیش‌رو بگیرد که شامل اصلاح ساختار نظام بانکی، سیستم ربوی، غیرتولیدی و ناکارآمد بانک‌های ما است که متأسفانه اقتصاد کشور و مردم را زمین‌گیر کرده، بسیاری از مشکلات مؤسسات مالی که برای مردم و کارخانه‌ها ایجاد شده به دلیل بهره‌های بالا و بوروکراسی پیچیده و منفی سیستم بانکی است که به یک انقلاب نیاز دارد.

رحیمی‌جهان‌آبادی با اشاره به این‌که اولویت بعدی باید بحث معیشت و اشتغال مردم باشد، تصریح‌کرد: باید یک نهضت همگانی برای اشتغال ایجاد کنیم در حال حاضر ۳۰۰ تا۲۰۰میلیارد دلار پول نیاز داریم تا حوزه اقتصاد کشور را در حد نیاز کشور فعال کنیم، تأمین این میزان سرمایه باید با حفظ استقلال کشور و ارزش‌های موجود در کشور تأمین شود.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که نهادهای موازی بسیار زیادی در همه ابعاد در کشور وجود دارند که ایجاد بوروکراسی زیادی کرده‌اند و در خیلی از موارد به وظایف خود عمل نمی‌کنند، خاطرنشان‌کرد: به‌طور مثال در بحث مسکن روستایی دچار مشکل و سردرگمی هستیم، بنیاد مسکن به‌عنوان اصلی‌‌ترین متولی مسکن روستایی نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، هزینه‌های زیادی را از مردم روستا‌ها دریافت می‌کند و هزینه زندگی در روستا‌ها را افزایش داده که همین امر موجب کوچ روستاییان شده است.