امضافروشی سنگ بنای ساختمان‌های غیراستاندارد

امضافروشی سنگ بنای ساختمان‌های غیراستاندارد عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر ضرورت برخورد سازمان نظام مهندسی با امضا‌فروشی، گفت: کیفیت ساختمان‌ها درگیر اخذ تعرفه و امضا‌فروشی شده است. به گزارش خانه‌ملت، سیدکمال‌الدین‌شهریاری با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر ساخت ۹۰ درصد ساختمان‌های تهران از سوی افراد فاقد صلاحیت، گفت: مخاطب این حرف خود […]

امضافروشی سنگ بنای ساختمان‌های غیراستاندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر ضرورت برخورد سازمان نظام مهندسی با امضا‌فروشی، گفت: کیفیت ساختمان‌ها درگیر اخذ تعرفه و امضا‌فروشی شده است.

به گزارش خانه‌ملت، سیدکمال‌الدین‌شهریاری با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر ساخت ۹۰ درصد ساختمان‌های تهران از سوی افراد فاقد صلاحیت، گفت: مخاطب این حرف خود نظام مهندسی است، زیرا طبق قانون طراحی، نظارت و همچنین اجرای ساختمان‌ها باید از سوی کسانی انجام شود که پروانه نظام مهندسی دارند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که لازمه صدور پروانه ساختمانی امضای مهندسان دارای صلاحیت و دارای پروانه اشتغال به‌کار مهندسی است، افزود: این‌که ادعا شود اغلب ساختمان‌های موجود در تهران از سوی افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود یعنی سازمان نظام مهندسی به وظایف خود عمل نمی‌کند.

امضافروشی کیفیت ساختمان‌ها را نشانه رفته است

وی با تأکید بر این‌که دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های شبه قضایی به تخلفات احتمالی مهندسان رسیدگی می‌کنند، تصریح‌کرد: با توجه به این‌که تا زمانی که مهندسان، ساختمان را طرحی نکنند، پروانه‌ای صادر نمی‌شود، بنابراین ساختمان‌ها باید دارای کیفیت باشند مگر این‌که مهندسان ما مسؤولیت‌پذیری و تکلیف خود را فراموش کرده و با امضا و مهر فروشی نقشه‌ها، نظارت و اجرا را به افراد غیرمتخصص بسپارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که اخذ تعرفه از سوی برخی مهندسان و امضا به ایجاد ساختمان‌های فاقد کیفیت منجر می‌شود، افزود: در خصوص وجود ساختمان‌های بی‌کیفیت سازمان نظام مهندسی مسؤول است از این رو باید پاسخگو باشد.

شهریاری با تأکید بر این‌که رواج امضا فروشی در کشور فاجعه‌ای در بحث کیفیت ساختمان را منجر می‌شود، گفت: سازمان نظام مهندسی باید با امضا فروشی مبارزه کند.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در ایجاد ساختمان‌های مستحکم و استاندارد، گفت: طبق قانون شهرداری‌ها موظف هستند به نقشه‌هایی که توسط مهندسان دارای صلاحیت تأیید شده پروانه بدهند، از این رو اگر ضعفی در نظارت صورت بگیرد کیفیت ساختمان کم می‌شود.

اخذ بیمه تضمین کیفیت اختیاری است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها، افزود: ساختمان‌ها در حین ساخت باید بیمه شوند ولی این‌که ساختمان‌های ساخته شده بیمه تضمین کیفیت داشته باشند، طبق قانون نبوده و امری اختیاری است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه‌داد: برخی از بیمه‌های تجاری، بیمه تضمین کیفیت را جز خدماتی که به مشتریان ارایه می‌کنند، می‌دانند از این رو افرادی که خواهان آن هستند، باید به شرکت‌ها مراجعه و دریافت کنند.